zak brown tom coronel mclaren Opinie
Opinie

Mol denkt dat McLaren zich op slinkse wijze voorbereidt: 'Zijn zich aan het indekken'

zak brown tom coronel mclaren

Olav Mol geeft toe dat we voor duidelijk conclusies over de gevolgen van de FIA-reglementswijzigingen moeten wachten op de zaterdag en zondag in Spanje, maar de commentator merkt op dat McLaren niet meer zo dominant oogt als in het verleden. Ondertussen lijkt de constructeurskampioen er alles aan te doen om het erop te laten lijken dat een eventuele terugval niks met de nieuwe FIA-tests te maken heeft.

McLaren was aan het begin van het seizoen dominant. De constructeurskampioen blonk op twee aspecten uit: flexibele vleugels en bandenmanagement. McLaren heeft zich de afgelopen jaren duidelijk gespecialiseerd in flexibele vleugels, waarbij vooral voormalig Red Bull Racing-werknemer Rob Marshall als sleutelfiguur aangewezen wordt. McLaren kreeg in de afgelopen twaalf maanden al regelmatig het verzoek om de vleugels aan te passen.

McLaren niet in topvorm

De nieuwste ingreep van de FIA in Spanje zorgt ervoor dat alle teams de vleugels aan moeten passen, maar McLaren lijkt wel een van de teams te zijn die het meest te vrezen hebben voor de ingreep. Red Bull en met name Ferrari zijn pas later begonnen met het ontwikkelen van flexibele vleugels en hadden dus een achterstand op vooral McLaren. Het Britse team gebruikt de flexibele vleugels om een goede balans te behouden in de races.

Door die goede balans blijven ook de achterbanden in leven. Hoewel McLaren duidelijk meer kaarten uitspeelt om de banden in leven te houden, helpen de flexibele vleugels hierbij. Nu de flexibele vleugels worden aangepakt, zullen coureurs in snelle bochten meer overstuur ervaren, wat voor meer slijtage van de achterbanden zorgt. In theorie kan McLaren hier dus nadeel van ondervinden, al is het afwachten op zondag of dit in de praktijk ook zo is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol denkt dat McLaren zich op slinkse wijze voorbereidt: 'Zijn zich aan het indekken'
Norris met de nieuwe McLaren-vleugel.

'We weten nog niet wat we gezien hebben. Dat weten we pas na de kwalificatie', geeft Mol dan ook aan bij het Race Café van Ziggo Sport. Mol probeert toch al voorzichtige conclusies te trekken. 'In de eerste vrije training was Lando Norris wel de snelste coureur, maar daar stond Oscar Piastri vijfde. In de tweede vrije training was Piastri snelste, maar stond Norris vierde op drie tienden. We zien dus niet het McLaren dat we al heel veel gezien hebben', vindt Mol.

Gevolgen voor gehele concept

'Je ziet op de onboardbeelden dat het bovenste element nog steeds een beetje meebuigt, maar dat mag allemaal', aldus Mol bij het zien van de nog altijd flexibele vleugel van de MCL39. 'Dat mag nog steeds. Ik denk wel dat er iets is. Ze hebben op het bovenste element wel een extra steuntje toegevoegd', laat hij zien. Dit steuntje is op bovenstaande foto te zien, net naast de wing end plate. 'Daar wordt de hele vleugel stijver van.'

Hoewel de vleugel van McLaren nog flexibel is, denkt Mol dat de situatie minder extreem is dan in eerdere weekenden. 'De voorvleugel biedt ook 25 procent van de downforce, dus dat betekent dat de vleugel ook gebruikt wordt om lucht naar andere delen van de auto te sturen. Je moet dus je hele concept aanpassen', meent de commentator. Dit is uiteraard niet realistisch op de korte termijn, waardoor teams met eerder extreem flexibele vleugels nu riskeren dat hun hele concept uit balans gebracht wordt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren andrea stella zak brown gp saoedi arabie 2025 zondag
Een cruciaal weekend voor Andrea Stella, Zak Brown, en het hele McLaren-team.

McLaren dekt zich in

Mol benoemt dat McLaren er ondertussen alles aan doet om het over te laten komen dat het team niks heeft hoeven aanpassen. 'De teams zijn allemaal slim, want McLaren en Mercedes hebben al een vleugel uitgeprobeerd in Imola.' Omdat die vleugel daar in de vrije training al uitgeprobeerd is, hoefde McLaren de minder flexibele vleugel niet meer als nieuw onderdeel op te geven. McLaren gaf dan ook een duidelijk statement af: 'Geen updates doorgegeven voor dit evenement', luidt het korte bericht bij McLaren in de FIA-documentatie.

'Ze doen ook alsof ze niks aan de auto veranderd hebben', lacht Mol, die zich in tegenstelling tot Peter Windsor niet om de tuin laat leiden. 'Ze vroegen Lando ook of ze iets aan de auto hadden aangepast. Nee, helemaal niks, zei hij dan. Ze doen alsof de regels niks uitmaken, maar ze zijn zich dus toch aan het indekken.' Mol denkt dat McLaren er dus alles aan doet om ervoor te zorgen dat een eventuele nederlaag niet aan de ingreep van de FIA verbonden kan worden. 'Als ik een sprongetje maak naar de long runs, waren ze op de zachtste banden niet het snelst', voegt Mol toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws