max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-lando-norris-mclaren Opinie
Opinie

Oud-coureur hoopte op extra agressie in Red Bulls strategie: 'Ik heb het opgeschreven'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-lando-norris-mclaren

Red Bull Racing hanteerde tijdens de Grand Prix van Brazilië een agressieve driestopper, waarmee Max Verstappen naar het podium kon rijden. Na het weekend werd druk geanalyseerd en gespeculeerd of Verstappen die derde stop beter over had kunnen slaan, en de race op die manier had kunnen winnen. Oud-coureur Christijan Albers keek met spanning toe, en zag Kimi Antonelli's rondetijden inzakken.

Aan het begin van de race had Verstappen de kans om de harde band te dumpen vanwege een lekke band. Nadat hij uit de pitstraat moest starten leek dat niet het meest ideale scenario, maar hij kon die pitstop onder de virtuele safetycar maken, waardoor hij minder tijd verloor. De viervoudig wereldkampioen stopte in de 34ste ronde van de race nogmaals, waarna hij in ronde 54 toch naar binnen werd geroepen voor een derde stop.

Met nieuwe softs onder de auto sneed hij opnieuw met gemak door het veld. 'De kans was er dat die band (de medium, red.) in elkaar zou zakken', zegt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Gianpiero en gewoon het team kijken dan naar: oké, wat is de bandentemperatuur? Die kunnen dan al inschatten wat de slijtage zou zijn.' Albers snapt dat de strategische zet vragen opriep bij de kijkers, maar snapt Red Bull ook.

'Ik dacht ook: ja, luister, ik had de gok genomen met die zeventien rondes. Aan de andere kant kun je ook denken: better safe than sorry. Dat heeft Red Bull gedaan', vervolgt de Eindhovenaar. 'Als je dan naar een nieuwe set gaat, moet je dat zo snel mogelijk doen, want anders lopen die anderen in.' De kijker hoort alleen de boordradio die Verstappen naar binnen roept, maar er gaat natuurlijk veel besliswerk aan vooraf.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-gianpiero-lambiase
Lambiase riep zijn coureur in ronde 54 naar binnen voor de derde stop.

Red Bull ging 'gruwelijk hard'

'Zo'n strateeg kijkt dan naar: wat rijdt Norris? Wat rijdt Antonelli? Wat rijdt Russell?' zegt Albers. 'En daarom maken ze een beslissing. Want als ze dezelfde tijden hadden gereden, dan waren ze misschien een ronde later naar binnen gegaan. Ik had de gok genomen, omdat... Ik zal het uitleggen', bereidt hij zijn analyse uit zijn notitieblok voor. 'Die Red Bull ging gruwelijk hard in sectoren 1 en 3. De Red Bull is een van de snelste auto's op de rechte stukken', stelt hij.

'Ze hadden ook nog eens een verse motor. Als hij hem goed oplijnt bij de laatste bocht, dan heeft hij gewoon genoeg tractie. Dan is het heel moeilijk voor die anderen om er voorbij te komen. Ik had dat dan wel eens willen zien, want ik bedoel, een Norris en een Kimi, die hadden hem dan moeten inhalen. Ik vond Kimi, als je kijkt naar zijn rondetijden, aan het einde ook niet echt sterk', moet Albers toegeven. Zijn rondetijden zakten een klein beetje in.

Alsnog verdedigde Antonelli zich goed. Albers denkt dat Red Bull zich ook niet zo druk had hoeven maken over de nieuwere banden van de concurrentie, als ze Verstappen die derde stop niet hadden laten maken. 'Op een gegeven moment waren Lando en Kimi ook in verkeer gekomen. Als ze er met die versere banden niet in één ronde voorbijkwamen of bij Verstappen kwamen, dan zouden ze hetzelfde probleem krijgen met oververhitting en vuile lucht.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-lando-norris-mclaren-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag
Was het Norris later in de race opnieuw gelukt om Verstappen in te halen?

Verstappens beste kans

De agressieve strategie van Red Bull werkte sowieso, want het bracht Verstappen vanuit de pitstraat naar het podium, wat ze aan het begin van de zondag niet hadden verwacht. Zoals Albers al aangaf, begrijpt hij ook de andere kant van het verhaal. 'Die band kan gewoon opblazen van de hitte als het ware. Dan rij je gewoon echt twee, drie seconden langzamer. Dan gaat het hard', weet hij. Hij vermoedt dat Verstappen dat in de slotfase ook nog overkwam.

Een lange tijd reed hij zeven, acht tienden sneller dan Antonelli, maar in het gevecht kwam hij er niet voorbij. 'Ik had het opgeschreven', zegt Albers, die in de Viaplay-studio zat afgelopen weekend. 'Ronde 68 bocht 3, daar zag je een moment van overstuur, en daar merkte je dat die banden in een soort oververhittingsstatus kwamen. Op een gegeven moment krijg je die piek in de banden en wordt het steeds moeilijker om te volgen. Als het langer had geduurd, had hij er voorbij kunnen gaan', sluit Albers af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws