In de Red Flags-Podcast uit Günther Steiner zijn frustraties over het feit dat McLaren de tien seconden straf voor Oscar Piastri in Brazilië niet heeft aangevochten. Volgens Steiner was het opvallend dat McLaren, in tegenstelling tot andere teams zoals Red Bull Racing, niet naar de stewards stapte om hun zaak te bepleiten. Hij noemt McLaren’s passieve houding ‘zwak’ en benadrukt dat teams altijd moeten proberen om voor hun coureurs te vechten, zelfs als ze weten dat ze misschien niet winnen.
In São Paulo werd Piastri bestraft voor een incident in de eerste bocht na de herstart. Kimi Antonelli zat te slapen en had de Australiër aan zijn binnenkant zitten, en de Ferrari van Charles Leclerc aan de buitenkant. De Italiaan sneed de bocht scherp aan en werd geraakt door Piastri, waarna hij de Monegask uit de race botste. Steiner snapt niet waarom Piastri de straf kreeg en waar McLaren mee bezig is.
McLaren vecht niet voor Piastri
De voormalig Haas-teambaas vraagt zich af waarom McLaren niet meer ‘ging voor de zaak’ van Piastri, vooral nadat Charles Leclerc, die het slachtoffer werd van de crash, zelf zei dat het niet de schuld van Oscar was. ‘Waarom laat je dit zomaar gebeuren? Als de andere rijder zegt dat hij misschien te optimistisch was, zou McLaren moeten vechten voor hun coureur’, zegt Steiner. Hij vergelijkt dit met andere teams die wel krachtig voor hun rechten opkomen, zoals Red Bull in het verleden, waar Christian Horner vaak de stewards uitdaagde Max Verstappen vrij te pleiten, ongeacht de situatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Steiner legt uit dat het niet alleen om de regels gaat, maar ook om de psychologie binnen een team. ‘Het is belangrijk voor het moreel van je team om te laten zien dat je achter je rijder staat. Wanneer je geen actie onderneemt, lijkt het alsof je je rijder niet steunt’, zegt Steiner. ‘Als je niks doet, lijkt het alsof je het niet eens serieus neemt’, vertelt hij.
Regels, regels en nog eens regels
Steiner bespreekt ook de complexiteit van de regels in de Formule 1, waarbij hij stelt dat de strikte naleving van regels soms in strijd is met de geest van de sport. In het geval van Piastri’s straf, denkt hij dat de regels te strikt en te gedetailleerd zijn, wat zorgt voor verwarring en inconsistentie in de besluitvorming van de stewards. ‘We willen eerlijk racen zien, niet dat alles wordt beoordeeld op millimeters. Waar eindigt het racen en begint de interpretatie van de regels?’ vraagt Steiner zich af. Hij vindt dat de regels moeten worden aangepast zodat ze meer ruimte bieden voor gezond verstand en de echte spirit van de sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Steiner haalt ook Verstappen aan als voorbeeld van een rijder die de regels precies begrijpt en er zijn voordeel mee doet. 'Verstappen', zo zegt Steiner, 'heeft de vaardigheid om te racen volgens de regels en tegelijkertijd de grenzen op te zoeken zonder dat het als gevaarlijk of oneerlijk wordt gezien.' Hij denkt dat Piastri, in zijn poging om een crash te vermijden, zijn rechten op de bocht verloor door zijn te vroege remactie. ‘Als je een agressieve zet maakt, moet je die volledig uitvoeren. Max zou dat gewoon doen, hij zou niet in de remmen gaan’, zegt de voormalig teambaas van Haas.
Tot slot stelt Steiner voor dat de Formule 1 de regels opnieuw zou moeten evalueren, aangezien de huidige structuur teams soms dwingt om keuzes te maken die niet in lijn zijn met de geest van het racen. ‘We willen geen regels waarin het draait om wie de regels het best kan interpreteren. We willen actie op de baan, niet een wereldkampioenschap in regeltjes lezen’, besluit Steiner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties