max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc Opinie
Opinie

Sky Sports-commentator neemt het voor Verstappen op: 'Hij verdient applaus'

max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc

Oscar Piastri weet nu hoe manager Mark Webber zich voelde in Brazilië in 2009. De Australiër won de race in Spanje, maar na afloop van de race ging alle aandacht uit naar de wereldkampioen. Max Verstappen heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen, maar ontvangt ook steun. Na Peter Windsor krijgt Verstappen opvallend genoeg ook een positieve reactie van Sky Sports F1-commentator David Croft.

Webber greep in 2009 zijn eerste twee Grand Prix-zeges. In Duitsland kwam hij ondanks een drive-through penalty bovendrijven, en in de voorlaatste race in Brazilië was hij ook als eerste bij de finish. Terwijl de Australiër zijn overwinning vierde, waren alle ogen op Jenson Button gericht. De coureur van BrawnGP had aan een vijfde plek voldoende om zijn wereldtitel te grijpen, en vierde uitgebreid feest in de paddock. Zo extreem was het in Spanje afgelopen weekend niet, maar de zege van Piastri zou haast vergeten worden te midden van alle controverse.

Verstappen draait bij

Verstappen vormde het middelpunt van al die controverse. Een Safety Car hielp al niet echt, waarna Red Bull Racing de situatie verergerde door een strategische fout. Na een moment van overstuur kreeg Verstappen letterlijk tikken van Charles Leclerc en George Russell, en toen Verstappen ook nog te horen kreeg dat hij de plek moest afgeven aan Russell, was de maat vol. Verstappen verloor zijn geduld en reed op Russell in.

De wereldkampioen kreeg drie strafpunten op zijn superlicentie en tien seconden tijdstraf. Daarmee staat hij op het randje van een schorsing, maar Verstappen wilde het boetekleed na de race nog niet aantrekken. Hij gaf wel toe dat zijn actie bewust was, maar betuigde geen spijt. 'In het leven moet je niet te vaak spijt hebben van iets. Je leeft maar één keer. Dus nee, ik heb ook vandaag geen spijt', liet Verstappen optekenen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sky Sports-commentator neemt het voor Verstappen op: 'Hij verdient applaus'
Verstappen toonde in eerste instantie geen spijt.

Op maandag draaide Verstappen bij, nadat hij met een videoverbinding met Red Bull Racing-kopstukken sprak over alle ophef na het afgelopen raceweekend. Verstappen gaf toe dat het incident niet had mogen gebeuren. 'Max Verstappen heeft vandaag een statement vrijgegeven, waarin hij zich verontschuldigde', geeft Sky Sports F1-commentator David Croft aan bij The Fast and the Curious.

Applaus voor Verstappen

'Verstappen zei dat het niet had mogen gebeuren. Dat laat zijn volwassenheid zien', oordeelt de Britse commentator. 'Petje af dat hij dit doet, want hij had dit niet hoeven doen. Hij is niet verplicht om zich te verantwoorden voor wat hij dan ook doet, behalve als de wedstrijdleiding hem oproept om hen te bezoeken, en als het team met hem wil praten. Ik vond het wel heel volwassen van hem. Hij heeft er een nachtje over geslapen. Hij heeft teruggekeken op wat gebeurd is, en hij verdient applaus voor het feit dat hij een goed mens is, want dat is Max zeker', geeft de Brit aan.

Croft heeft er begrip voor dat Verstappen zich in the heat of the moment even liet gaan. 'Net als veel andere mensen kan hij wel een beetje een heethoofd worden. Veel omstandigheden pakten natuurlijk in zijn nadeel uit', zo toont hij begrip voor de situatie. 'Laat ik beginnen met zeggen dat Red Bull een briljante strategie uitvoerde. De driestopper werkte echt goed voor Verstappen. Ik vroeg voor de race nog aan een paar teams of een driestopper een optie was, en ze zeiden dat dit uitzag als een hele slechte strategie. Het zou heel langzaam zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen spanje rb21 red bull racing 1 pitstop 1
Verstappen had na zijn driestopper geen banden meer over aan het einde van de race.

Die inschatting bleek niet te kloppen. 'Red Bull Racing verraste McLaren en alle andere teams met die driestopper, en dat verdient respect. We hoorden aan de berichten richting met name Lando Norris dat Verstappen echt een bedreiging voor hem was.' McLaren koos ervoor om niet op Verstappen te reageren, maar kreeg het in de Catalaanse middag toch nog even Spaans benauwd, toen Verstappen steeds gevaarlijker werd.

Brain fart bij Red Bull

Croft komt ook terug op de bron van veel frustratie voor Verstappen. 'Waarom zette Red Bull hem op de harde banden?', vraagt de man van Sky Sports zich af. 'Ik ben na de race op onderzoek uitgegaan, want met alles wat zich op dat moment afspeelde, vroeg ik me dit in mijn commentaar nauwelijks af. Red Bull had feitelijk geen andere opties. De enige andere set banden waren zachte banden, die al vier ronden in de kwalificatie hadden gedaan, en daarnaast ook alle verkenningsronden. Hij had al zeven ronden oude zachte banden, dus er zou geen voordeel in die banden zitten.'

Red Bull had dus twee opties: zes ronden vanaf leidende positie rijden met zachte banden, die zeven ronden oud waren, of als derde aan de herstart beginnen met harde banden. Waar de eerste optie het meest logisch leek, koos Red Bull voor het alternatief. 'Ze dachten dat ze nieuwe banden nodig hadden, dus dan kozen ze maar voor die harde banden.' Verstappen zat daardoor meteen in de hoek waar de klappen vallen.

Croft merkt op dat de concurrentie die situatie meteen uitbuitte. 'Oscar Piastri reed opzettelijk langzaam voor de herstart, zodat Verstappens banden afkoelden. Dat deed Oscar heel slim', oordeelt de commentator. 'Bij de herstart sprong de achterkant van de auto bij Max meteen uit. Ik heb geen idee hoe hij dat moment wist te redden.' Verstappen redde de situatie met snelle handjes, maar uiteindelijk ging het alsnog mis.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws