spanje 2025 isack hadjar charles leclerc lewis hamilton max verstappen oscar piastri zon warm fernando alonso 1 Opinie
Opinie

Windsor beschrijft aanslag op Verstappen: 'Alle heilige boontjes zullen wel weer roepen...'

spanje 2025 isack hadjar charles leclerc lewis hamilton max verstappen oscar piastri zon warm fernando alonso 1

Max Verstappen is het middelpunt van een storm aan kritiek, na zijn bewuste actie op George Russell in de eindfase van de Grand Prix van Spanje. Peter Windsor zwemt echter tegen de stroom in en ziet niet Verstappen of Russell als grootste boosdoener, maar juist Charles Leclerc en Red Bull Racing. Windsor omschrijft dat Verstappen juist het slachtoffer was, en sluit af met een sneer naar Russell.

Windsor was zeer lovend over het begin van de race van Verstappen. De 73-jarige analist vond dat Verstappen briljant reed, en dat Red Bull via een slimme en afwijkende strategie ervoor zorgde dat Verstappen de McLaren-coureurs onder druk kon zetten. Verstappen stapte al snel over op een driestopper, en wist de McLaren-coureurs zo nog bijna te verslaan. Het eerste deel van de analyse van Windsor lees je hier.

Red Bull blundert

Verstappen was aan het einde van ronde 47 gestopt voor nieuwe banden, en er was acht ronden later dus weinig noodzaak om weer te stoppen, legt Windsor uit. 'Bij die Safety Car had Max al zachte banden, en er waren dus maar zes of zeven ronden te gaan. Je zou verwachten dat Red Bull dan zegt: we hebben hard gewerkt voor deze positie. We houden Max buiten en kiezen voor baanpositie. Dat werd alleen maar duidelijker toen McLaren beide coureurs binnenhaalde voor gebruikte zachte banden, want ze hadden geen nieuwe banden meer over', vertelt Windsor op zijn YouTube-kanaal.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor beschrijft aanslag op Verstappen: 'Alle heilige boontjes zullen wel weer roepen...'
Red Bull begaat een ongelofelijke blunder.

Red Bull kreeg de leiding dus in de schoot geworpen, en Verstappen had slechts zes ronden over om die eerste positie te verdedigen. Het Oostenrijkse team gaf de baanpositie echter op voor een veel hardere band. 'Dit is mogelijk de slechtste call ooit in de geschiedenis van de Formule 1, maar Red Bull haalde Verstappen ongelofelijk genoeg binnen voor harde banden, met zes ronden te gaan!' roept Windsor vol ongeloof uit.

'Dit was echt ongelofelijk. Dit valt niet te bevatten. Het was duidelijk dat ze hem beter buiten hadden kunnen laten. In het slechtste geval zou hij derde geëindigd zijn. Als je hem dan toch een pitstop laat maken, geef hem dan gebruikte zachte banden!' Verstappen had echter alleen nog maar zachte banden, die zeventien ronden oud waren. 'Waarom zou je hem harde banden geven? Terwijl Max de pitstraat uitreed, riep hij: wat zijn dit voor banden?!'

'Je kon de paniek in zijn stem horen', aldus Windsor. 'Hij vroeg zich af waarom hij harde banden had, en Red Bull zei dat er geen andere optie was. Dan heeft Pirelli het fout, of Red Bull heeft het fout', zo pakt Windsor de data erbij. De analist laat zien dat Verstappen nog een set zachte banden over had. Die banden waren echter zeventien ronden oud. Red Bull had Verstappen dus beter in leidende positie kunnen houden.

Harde kritiek op Leclerc

Na de herstart ging het al snel fout 'Verstappen was een makkelijk doelwit, want Charles Leclerc en George Russell reden achter hem met gebruikte zachte banden. Max reed daar met harde banden. Hij deed er alles aan om temperatuur in die banden te krijgen. Bij de herstart sprong de achterkant van de auto uit. Dit was echt een ongelofelijke redding. Dit is de beste autocontrole en de beste reflex, die je ooit zult zien in een snelle bocht. Echt een briljante redding van Max!' zegt de analist over dat moment.

Windsor bekijkt vervolgens het inchident tussen Verstappen en Leclerc. 'Verstappen verloor met dat moment natuurlijk wel tijd, dus Leclerc zat op start-finish al naast Max. Met een snelheid van 330 kilometer per uur stuurde Leclerc op Verstappen in, en hij raakte de Red Bull. Max stuurde totaal niet, en bleef gewoon rechtdoor rijden. Je kon van bovenaf gewoon zien dat Leclerc op hem instuurde. Dit was een van de gevaarlijkste acties die ik gezien heb, sinds Lance Stroll dit een paar jaar geleden bij Fernando Alonso deed in Austin', aldus de Brit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen charles leclerc herstart spanje 12
Leclerc neemt de derde plek op.

Windsor noemt Verstappen dan ook het slachtoffer van een levensgevaarlijk moment. 'Bij dit soort momenten op het rechte stuk moet meteen keihard ingegrepen worden', luidt het harde oordeel van de ervaren analist. 'Ik heb ongelofelijk veel respect voor Leclerc en ik weet niet of hij dit bewust deed, maar hij raakte Verstappen wel bij een snelheid van 330 kilometer per uur. Dit was onvergeeflijk, echt vreselijk.'

Red Bull geeft Verstappen een schop na

'Hoe dan ook, ze gingen richting de eerste bocht, en Max was duidelijk nog geschrokken door dat eerdere moment', vervolgt Windsor, die uitlegt dat Verstappen wederom de dupe was van een agressieve actie. 'George Russell zat nu aan de binnenkant, en hij wilde George afknijpen. Dat lukte niet, dus hij sneed de tweede bocht af, en voegde weer voor Russell in. Max had het gevoel dat George geen recht had op die positie, en dat hij de vierde plek kon behouden.'

Windsor snapt niet dat Red Bull zo streng was voor haar coureur. 'Dit is waar de sportieve reglementen voor bedoeld zijn. Er was veel discussie op de Red Bull-pitmuur. Dat is echt niet goed, want ze kwamen zelf tot de beslissing dat ze tegen Max moesten zeggen dat hij de positie aan George moest geven. De FIA-stewards waren die situatie ook aan het bekijken, en besloten dat ze niet hoefden op te treden. Max hoefde die positie dus helemaal niet aan George te geven!' roept Windsor gefrustreerd uit.

'Dit maakte alles wat daarna gebeurde alleen maar pijnlijker', weet de Engelsman. De hele controverse met Russell had door Red Bull dus vermeden kunnen worden. 'Sta hier eens bij stil: hij reed op de harde banden en had een van de beste races van zijn carrière gereden om op die plek uit te komen, achter de McLarens. Red Bull heeft een enorme strategische blunder gemaakt, Charles Leclerc heeft bijna een enorm ongeluk veroorzaakt op het rechte stuk, en hij moet de plek inleveren bij George Russell, zijn aartsrivaal. Je kunt je dus voorstellen hoe Max zich op dat moment voelde, en dat is ook waarom hij totaal door het lint ging.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor beschrijft aanslag op Verstappen: 'Alle heilige boontjes zullen wel weer roepen...'
Verstappen had gewoon voor Russell mogen blijven rijden.

Emmer loopt volledig over

Windsor begrijpt dat Verstappen ook maar een mens is, en dat het hem ook even over kan lopen in the heat of the moment. 'Toen hem verteld werd dat hij de positie aan George moest inleveren, hield hij in bocht 4 in. Ik mag hier niet over lachen', lacht Windsor, die het moment vooral komisch vindt, 'maar hij liet George langs en probeerde George daarna uit de race te rammen.' Verstappen kreeg tien seconden straf voor dat moment.

'Ik probeer me in te beelden wat Max dacht', vervolgt Windsor. 'In zijn hoofd dacht hij waarschijnlijk: Charles schakelde me bijna uit met 330 kilometer per uur. Als ik in de eerste bocht fout zat, gingen we daar maximaal honderd kilometer per uur. Ze nemen geen actie tegen Charles, en ik moet de plek inleveren voor wat ik met honderd kilometer per uur doe?! Wat is in vredesnaam aan de hand hier?!' zo kan Windsor zich goed voorstellen dat Verstappen zijn geduld verloor.

Verstappen kreeg online een storm aan kritiek te verduren. Windsor kan dat niet serieus nemen. 'Natuurlijk zullen alle heilige boontjes en cynische mensen roepen dat Verstappen geschorst moet worden, en dat dit typisch is voor Max', beseft de 73-jarige. 'Wat mij betreft was dit het gevolg ervan dat alles wat hij die middag had laten zien als een boemerang bij hem terugkwam.' Verstappen liep in Spanje een grote achterstand in het kampioenschap op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor beschrijft aanslag op Verstappen: 'Alle heilige boontjes zullen wel weer roepen...'
Wat ging hier mis bij Red Bull?

Windsor wijst met de vinger vooral naar Red Bull. 'De werkelijke boosdoener was uiteindelijk Red Bull zelf. Ik sta hier nog altijd met mijn mond vol tanden, dat ze besloten om hem binnen te halen voor een stop. Waarom lieten ze hem niet buiten?' roept Windsor gefrustreerd uit. 'Hij reed op gebruikte zachte banden. Piastri had hem waarschijnlijk wel ingehaald, maar hij had pas in de laatste drie ronden DRS gekregen. Misschien had Oscar Max ingehaald, maar ik denk niet dat Lando Norris Max had ingehaald. Max zou misschien tweede geëindigd zijn, hooguit derde. Hij had Leclerc en Russell sowieso verslagen. Wat dacht Red Bull in vredesnaam? Ik heb geen flauw idee. Ze verloren de strategie volledig uit het oog.'

Rol van Wheatley

Red Bull raakte in de afgelopen jaren heel wat sleutelfiguren kwijt. Rob Marshall maakt het verschil bij McLaren, Adrian Newey werd door Christian Horner een 'grote, groene snottebel' genoemd, en sportief directeur Jonathan Wheatley heeft ervoor gezorgd dat Sauber niet langer het lelijke eendje in de sport is. 'Jonathan Wheatley was een van de sleutelfiguren bij Red Bull. Hij was verantwoordelijk voor veel geweldige pitstops en goede strategische calls, en de manier waarop ze in de garage werkten. Daar verdient hij veel krediet voor', weet Windsor.

'Wheatley werkt nu bij Sauber. Zijn coureur, Nico Hülkenberg, finishte vijfde!' lacht Windsor, die dit geen toeval vindt. 'Dit is ook het team waarvan ik zei dat Carlos Sainz hiervoor had moeten kiezen. Sainz had weer een kansloze dag overigens.' Williams heeft haar zaken ook goed voor elkaar, al legt Sainz het vaak af tegen Alexander Albon. 'Wheatley doet bij Sauber wat hij bij Red Bull ook al deed.'

'Red Bull implodeert simpelweg', concludeert Windsor na de keuze om Verstappen binnen te halen. 'Wat een krankzinnige call! Ik weet niet hoe vaak ik dit moet zeggen, maar ik kan echt niet geloven wat ze gedaan hebben, na al het harde werk in die race. Dat was niet alleen het werk van Max, maar het was ook een goede call om Verstappen bij die eerste stop nieuwe zachte banden te geven. Dat bracht iedereen in verwarring, vooral McLaren. Dat werkte bijna, want hij kwam bijna voor Norris terug toen de race na de laatste stops bijna voorbij was.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor beschrijft aanslag op Verstappen: 'Alle heilige boontjes zullen wel weer roepen...'
Wheatley heeft het naar zijn zin bij Sauber.

'Verstappen zat een paar ronden binnen een seconde van Norris. Hij zou sowieso derde geëindigd zijn en was veel beter dan wat Ferrari en Mercedes hadden kunnen dromen', zo vat Windsor het grootste deel van de race samen. 'Toen kwam die Safety Car en dat veranderde alles. Red Bull nam het heft in eigen handen om die plek aan George af te geven. Ze wachtten niet eens op de beslissing van de wedstrijdleiding.'

Red Bull viel door die keuze ook terug tot de vierde plek bij de constructeurs, terwijl Verstappen een kans misliep om juist in te lopen op McLaren. 'Als Jonathan Wheatley nog voor Red Bull had gewerkt, kan ik me niet voorstellen dat ze dat bericht aan Max hadden doorgeven. Dit is een detail, waar een compleet nieuw verhaal uit is gekomen', beseft Windsor. Sauber sprong door het goede resultaat van Hülkenberg juist twee plekken omhoog in het constructeurskampioenschap.

Sneer naar Russell

Windsor komt vervolgens terug op de straf voor Verstappen. 'Een tiensecondenstraf is een hele zware straf, als je meeneemt dat het veld na de Safety Car zo dicht bij elkaar zat. Je kunt dan van de leiding terugvallen tot de laatste plek. Het was een vrij brutale actie van Max, en dit zal keer op keer herhaald worden', vreest de analist, die baalt van de instelling van Russell. 'George gebruikte dit volledig en riep dat de auto beschadigd was. Weet je, George? Hij was aan het begin van de race ook over andere coureurs aan het klagen, tot Toto Wolff zich op de radio meldde en riep dat hij zich moest concentreren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws