charles leclerc ferrari bahrein 2025 kwalificatie 1 Opinie
Opinie

Windsor gelooft zijn oren niet bij zijn voormalige werkgever: 'Ongelofelijk onprofessioneel!'

charles leclerc ferrari bahrein 2025 kwalificatie 1

Ferrari sloeg in Spanje nog een flinke slag door van de vierde naar de tweede plek in het constructeurskampioenschap te springen, na ook al een goed weekend in Monaco, maar de feestvreugde was van korte duur. Ferrari was in Canada weer van het podium verwijderd. Peter Windsor meent dat dit niet aan de auto lag, maar aan de uitvoering. Hij is kritisch op Leclerc, maar vooral ook op Ferrari zelf.

Leclerc gold voor het weekend nog als een van de favorieten. De Monegask schoot op vrijdag ook uit de startblokken, maar creëerde een herhaling van Kimi Antonelli in Monza. Na een kwartier stond Leclerc wel op de eerste plek, maar ook in de muur. De schade bleek enorm te zijn, want ook de monocoque van de SF-25 was beschadigd, waardoor Leclerc ook in de tweede vrije training ontbrak.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor gelooft zijn oren niet bij zijn voormalige werkgever: 'Ongelofelijk onprofessioneel!'
Charles Leclerc schreef de Ferrari af.

Gestuntel op de boordradio

Ferrari verscheen in de laatste vrije training wel weer met beide coureurs op het asfalt, maar de communicatie via de boordradio liet al wat te wensen over. Lewis Hamilton vroeg aan het einde van de sessie of andere coureurs zich nog wisten te verbeteren in hun laatste pogingen. 'Je staat twee tienden achter Norris. Hij staat eerste met een 1:11,8', was de reactie van engineer Riccardo Adami.

Hamilton reageert daarna duidelijk geïrriteerd: 'Ja, dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of iemand zijn tijd nog wist te verbeteren.' Adami kwam daarna alsnog met een antwoord op de vraag. 'Aan het einde van de sessie wel, ja. Charles (Leclerc, red.) verbeterde naar 1:11,9, en Verstappen reed een 1:12,1 in zijn laatste snelle ronde. De rest wist zich niet te verbeteren.' Het gesprek wordt afgesloten met een 'oké' van Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

riccardo adami 2025 ferrari imola
Riccardo Adami is de engineer van Hamilton.

De rest van de dag liep ook niet lekker bij Ferrari. In de kwalificatie greep Hamilton de vijfde startplek, terwijl Leclerc weer fouten maakte en zo niet verder kwam dan P8. 'Charles Leclerc eindigde als vijfde', geeft Windsor op YouTube aan. Hij deed het heel goed, na die slechte prestatie in de kwalificatie. Hij begon op de harde banden aan de race, net als Lando Norris. In tegenstelling tot Norris ging hij bij zijn eerste pitstop niet naar de mediumbanden, maar naar een tweede set van de harde banden. Het was toen dus meteen duidelijk dat hij later nog een tweede pitstop moest maken.'

Ferrari gaat akkoord met Leclerc

'We hoorden weer de gebruikelijke discussies op de boordradio', zegt Windsor hoofdschuddend. 'Ferrari meldde zich op de radio en zei dat het team erover nadacht om voor plan B te kiezen. Charles reageerde en zei: nee, ik wil plan C. Ferrari reageerde daarop met een bevestiging. Als je Charles Leclerc bent, neem je dan aan dat je op plan C zit. Dat zou betekenen dat hij zijn stint zou verlengen.'

Inmiddels is duidelijk wat het strategieënalfabet van Ferrari in Canada inhield. Plan A was de strategie van Norris, waarbij Leclerc eerst naar de mediumbanden zou wisselen, en vervolgens weer naar de harde banden, die in de race bij veel coureurs sneller waren dan de mediumbanden. Bij plan B, de daadwerkelijke strategie, gebruikte Leclerc eerst beide sets van de harde banden, om de race met mediums af te sluiten.

Leclerc wilde echter voor plan C gaan: een éénstopper. Dat betekent dat hij zijn banden in de eerste stint moest managen, om minimaal 45 ronden op deze set banden te rijden. 'Ferrari haalde hem echter eerder binnen dan Leclerc verwacht had. Leclerc reageerde ook met: waarom haal je me nu zo vroeg binnen? Ferrari reageerde dat ze op plan B stonden', lacht Windsor. 'Ik zei nog dat de banden prima waren', baalde Leclerc.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pitmuur 17 scuderia ferrari british gp saturday 88c24c56 3d9d 47ef 8eff 86a69c7bcf90
Hier ging het een en ander mis.

Windsor vindt dat Leclerc vast had kunnen houden aan zijn suggestie, door geen pitstop te maken. 'Dit soort conversaties zijn ongelofelijk. Het is ook ongelofelijk onprofessioneel, dat dit bij Ferrari nog altijd kan gebeuren, midden in de race. Ze hebben gewoon nog altijd dit soort misverstanden. Waarom reageren ze met een bevestiging als Leclerc zegt dat hij niet plan B wil, maar plan C. Copy that, zeiden ze', roept Windsor uit, die in het verleden zelf werkzaam was voor Ferrari.

'Het was duidelijk dat ze alsnog vasthielden aan plan B. Dit moet Leclerc ongelofelijk geïrriteerd hebben', beseft de 73-jarige. 'Hij versloeg Lewis Hamilton alsnog met een groot verschil, al eindigden ze weer vlak achter elkaar vanwege de Safety Car. Ferrari eindigde als vijfde en zesde. Het was wel een teleurstellend weekend voor Ferrari. Leclerc had die crash op vrijdag. Dat was totaal onnodig.' Ferrari zakte terug tot de derde plek in het kampioenschap.

Windsor denkt dat Leclerc veel meer uit het weekend had kunnen halen. 'Ze hadden dit weekend veel dichter bij McLaren kunnen staan. Als ze een vlekkeloos weekend hadden gehad, waren ze hier ook in geslaagd. Charles Leclerc had veel hoger kunnen eindigen, dus dit was teleurstellend voor hen.' Hamilton liep al vroeg schade op aan zijn Ferrari, nadat hij een van de Canadese marmotten op zijn pad vond.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws