Max Verstappen heeft in de sprintrace schade opgelopen in zijn kampioenschapsstrijd met de McLaren-coureurs, maar de wereldkampioen liet enkele uren later in de kwalificatie wel zien dat Red Bull Racing stappen vooruit heeft gezet op een circuit, dat stiekem niet zo goed bij de RB21 past. Daarnaast heeft Verstappen dit weekend minder motorvermogen dan zijn concurrenten. De Limburger kan dan ook niet anders dan positief zijn als hij de data bekijkt na het krijgen van een upgrade.
Verstappen mag dan wel drie polepositions gepakt hebben in de laatste vier weekenden, maar de McLaren is nog altijd de snelste auto. Als de McLaren-coureurs hun snelste sectortijden hadden kunnen combineren, zou de MCL39 zo'n drie tienden sneller kunnen gaan dan Verstappen. Waar Oscar Piastri en Lando Norris het echter niet voor elkaar kregen om het maximale uit het materiaal te halen, slaagde Verstappen daar wel nagenoeg in.
Verstappen troeft de concurrentie stap voor stap af
'Op het insturen van de eerste bocht na wel', geeft Verstappen aan als hem gevraagd of hij het absolute maximum uit de auto wist te halen in Q3. 'Het was gewoon erg lastig om de banden in het juiste werkvenster te krijgen voor de hele ronde. Natuurlijk wil je nooit een moment van overstuur hebben bij het ingaan van een bocht, maar over de hele ronde gezien voelde ik me wel wat comfortabeler. Ik ben natuurlijk heel blij met de poleposition', zegt de 43-voudig polesitter.
'We bleven ons constant verbeteren in Q1, Q2, en Q3, en bleven beetje bij beetje sneller gaan. Dat is ook precies wat je wilt zien', weet de 27-jarige, die zo stap voor stap de druk op de McLaren-coureurs wist te verhogen. Tom Clarkson vraagt Verstappen in de FIA-persconferentie dan ook hoe hij nog drie tienden wist te vinden tussen beide Q3-ronden.
Verstappen treedt vervolgens in detail. 'Ik won in bochten 7 en 8 een beetje', zegt hij over de doordraaier voor het rechte stuk in het middengedeelte. 'Daarna won ik nog wat tijd in de tweede sector, en misschien ook nog wat in de laatste bocht, dus overal wel een beetje.' Verstappen won in de eerste sector ondanks zijn foutje 0,022 seconden tegenover zijn eerste Q3-ronde. In de middensector vond hij nog eens 0,166 seconden, en in de laatste sector ook een tiende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Conclusie over nieuwe vloer
Verstappen vertelt vervolgens over zijn nieuwe vloer, die Yuki Tsunoda pas in Imola zal krijgen. 'We hebben het nog steeds wel een beetje lastig met de beperkingen van onze auto, maar over één ronde zijn we best redelijk, als je de bochtensnelheid bekijkt. Op de rechte stukken zijn we dit weekend wel wat te langzaam. McLaren en Mercedes hebben hier een nieuwe motor, en die levert altijd wat meer vermogen dan een gebruikte motor. De situatie lijkt wel wat beter geworden te zijn', zo is Verstappen positief over zijn nieuwe vloer.
De Red Bull-coureur blijft voorzichtig als het om de race gaat, aangezien McLaren dan vaak nog wat competitiever wordt. 'In de long run is het wel een ander verhaal. De banden oververhitten hier heel snel, maar ik weet ook niet of het tijdens de Grand Prix gaat regenen of niet, en hoe warm het zou zijn. Om eerlijk te zijn is het voor ons beter als het wat koeler blijft', zo hoopt Verstappen op een wolkendek. De verwachting is dat het sowieso bewolkt zal zijn, maar er is daarnaast ook weer kans op regen, met name voor de start van de race.
Verstappen test in het duister als het aankomt op bandenslijtage. 'Ik weet het eerlijk gezegd niet. Niemand heeft een serieuze long run kunnen doen, ook omdat de sprintrace voornamelijk nat was. Ik ga gewoon mijn best doen om de banden zo goed mogelijk te managen, en dan zien we wel wat dit oplevert.' Alleen de Racing Bulls-coureurs probeerden de harde banden al uit. Deze banden zullen in een droge Grand Prix vermoedelijk weer populair worden, al lijkt een éénstopper mogelijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zwak circuit voor Red Bull
Clarkson wijst erop dat het Miami International Autodrome een heel ander circuit is dan Suzuka of Jeddah, waar Verstappen zijn eerdere polepositions pakte. Die circuits worden juist gekenmerkt door snelle bochten. 'Dit is wel goed, ja. Toen ik het weekend inging, wist ik dat dit niet ons sterkste circuit was met alle langzame bochten, maar als je de data bestudeert, is dat niet eens ons grootste probleem in de ronde. Ik denk dat dit dus al positief is', zo lijkt Verstappen blij te zijn dat Red Bull toch enkele zwakke punten van de RB21 weg aan het werken is.
Dat zwakke punt zit nu vooral in de topsnelheid en de bandenslijtage. Dat verschil in topsnelheid zal wegvallen als Verstappen in Imola ook weer zijn tweede krachtbron kan gebruiken. De bandenslijtage zal ook beter worden, nu Verstappen minder last van onderstuur heeft. Red Bull zal, net als alle concurrenten, een pakket aan upgrades meenemen naar Imola. Gezien de stap in de juiste richting met de nieuwe vloer mag Red Bull hopen dat de rest van het pakket er ook voor zorgt dat de terugkerende problemen eindelijk aangepakt worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties