max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna race zondag rb21 oscar piastri mclaren Opinie
Opinie

Windsor met opvallende uitspraak over Red Bulls terugkerende problemen: 'De auto is zó verfijnd'

max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna race zondag rb21 oscar piastri mclaren

Red Bull Racing ondervindt nog steeds merkbare technische beperkingen in langzame bochten, en de recent doorgevoerde reglementswijzigingen blijken weinig tot geen invloed te hebben gehad op de prestaties van McLaren. Dat analyseerde Peter Windsor in een uitgebreid gesprek met Cameron CC over de technische balans binnen de huidige Formule 1.

Red Bull kampt met een terugkerend probleem: moeite met kerbs en bochten met lage snelheid. Volgens Windsor zit de kern van het probleem in de technische architectuur van de auto. ‘Het gaat niet per se om de afstelling of de bandenspanning. Je ziet gewoon een tekort aan flexibiliteit. Dat is geen fout, dat is een compromis. Deze auto is ontworpen voor aerodynamische efficiëntie, niet voor het omgaan met langzame bochten of kerbs.’

De analist trekt een opvallende parallel met Ferrari uit 1990, waar John Barnard een bolide bouwde die zó strak was afgestemd op een bepaald concept, dat aanpassen aan nieuwe omstandigheden bijna onmogelijk bleek. ‘In zekere zin zie je dat ook nu bij Red Bull. De auto is zo verfijnd, zo optimaal vanuit aerodynamisch oogpunt, dat je gewoon weinig speelruimte hebt als het gaat om ophanging of mechanische grip.’

Vooral in sectoren met langzame bochten en hoge kerbs legt die zwakte bloot. ‘Als je een auto hebt die weinig beweging toelaat in het onderstel, en je moet goed omgaan met kerbstones en lage snelheid, dan mis je net die tractie. En dat zie je. Dat is geen gebrek aan talent of focus, dat is pure mechanica,’ aldus Windsor.

De aankomende races in Canada en Hongarije zullen interessante tests worden voor Red Bull. ‘Canada is een ander verhaal, omdat het circuit daar minder langzame bochten heeft waar het belangrijk is dat de ophanging goed kan bewegen om grip te houden. Daar verwacht ik dat Red Bull iets minder problemen zal ondervinden. Hongarije daarentegen is technisch en vraagt veel van het chassis, dus ik zie ze daar niet in de buurt komen van de McLarens.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor met opvallende uitspraak over Red Bulls terugkerende problemen: 'De auto is zó verfijnd'
Red Bull kampt met technische uitdagingen.

Regelwijzigingen zonder effect

Tegelijkertijd heeft de FIA geprobeerd om met nieuwe regels het veld dichter bij elkaar te brengen. De concurrentie hoopte dat het McLaren wat af zou remmen. Volgens de voormalig Williams-teammanager is daar sowieso niets van terechtgekomen. ‘Iedereen ging ervan uit dat McLaren een stap terug zou doen na de technische ingrepen, maar ze zijn misschien wel sterker dan ooit. Dat laat zien dat deze reglementswijziging eigenlijk weinig invloed heeft gehad op hun concept.’

McLaren lijkt juist nog meer vertrouwen te hebben gekregen. ‘De regelwijziging heeft weinig invloed gehad, omdat het algemene ontwerp van hun auto gewoon erg goed is. Hoe de lucht rondom de auto precies stroomt is aangepast, maar dat maakt voor McLaren niet zo veel uit. Hun basis is zo stevig dat ze kleine veranderingen makkelijk kunnen opvangen,’ zei Windsor.

Volgens de Brit is dat zelfs zorgwekkend voor de sport. ‘Als je regels verandert met de bedoeling om het veld dichter bij elkaar te brengen, maar de koploper daar niet eens last van heeft, dan heb je als sport misschien niet het effect bereikt dat je wilde.’ Hij ziet vooral dat McLaren optimaal profiteert van hun balans. ‘Ze zitten in een soort sweet spot, alles lijkt in balans, dan ben je moeilijk te kloppen.’

Voor Red Bull betekent dat een structurele uitdaging. Windsor sluit af: ‘De auto’s zijn geen alleskunners. Red Bull heeft een machine voor high-speed precisie gebouwd, maar op circuits waar je moet improviseren bij lage snelheid, loop je tegen de grenzen aan van dat perfectionisme.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws