Na overwinningen in Italië en Azerbeidzjan lijkt Red Bull Racing weer helemaal terug te zijn, maar toch wordt er gevreesd voor de Grand Prix van Singapore. De Oostenrijkse renstal was nog niet vaak succesvol op het Marina Bay Street Circuit en Max Verstappen won er zelfs nog nooit een race. Toch houdt Peter Windsor rekening met een sterk Red Bull.
McLaren is dit seizoen in warme omstandigheden vaak een klasse apart geweest. Met het bandenmanagement maakten Oscar Piastri en Lando Norris vaak het verschil, terwijl dit bij Red Bul juist een groot probleem was. In Singapore zijn de omstandigheden doorgaans ook erg zwaar en mede daardoor wordt aangenomen dat Red Bull het wel eens heel lastig kan krijgen met de banden en de remmen op het Marina Bay Street Circuit.
Windsor spreekt dit ook niet tegen, maar tegelijkertijd denkt hij niet dat Red Bull er overduidelijk meer moeite mee zal hebben dan de concurrentie. 'Ik denk dat iedereen problemen zal ondervinden met de remmen en ik denk niet dat Red Bull daar onevenredig veel problemen mee zal hebben', zegt de Britse journalist tijdens een livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Ik denk dat het voor iedereen ongeveer hetzelfde zal zijn.'
De journalist stelt vervolgens dat de mate van de bandendegradatie afhangt van de hoeveelheid downforce. En een betere balans en meer grip krijg je als je downforce hebt. 'En dat heeft Red Bull nu. Ik zal niet zeggen dat ze dit in dezelfde mate hebben als McLaren, maar ze beschikken nu over voldoende neerwaartse druk om een afstelling te kunnen vinden met een degelijke en vrij consistente balans. Daardoor hebben ze ook een veel betere bandendegradatie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

RB21 nu een stuk beter
Hoewel velen, waaronder Verstappen en Red Bull zelf, nog niet te hard van stapel willen lopen na de Grand Prix-zeges in Italië en Azerbeidzjan, daar lijkt Windsor zich minder zorgen te maken. De Brit stelt namelijk dat Red Bull niet per definitie een bandenprobleem heeft. 'Het is niet zo dat de Red Bull-bolide zwaar is voor de banden. De problemen spelen op als een auto geen grip heeft en deze constant op de grens van onderstuur of overstuur balanceert. Dan komt de bandendegradatie om de hoek kijken.'
Windsor verwacht dan ook dat dergelijke problemen komend weekend een minder prominente rol zullen spelen bij Red Bull dan eerder in het jaar. 'De bandendegradatie zal een stuk beter zijn dan wanneer je de RB21 in april al naar Singapore had moeten brengen. Omdat ze nu veel meer neerwaartse druk hebben, denk ik dat ze ook veel minder problemen met de banden zullen hebben.
'Ik merk dat veel mensen bandendegradatie als een losstaand verschijnsel zien, maar dat is het niet. Het is gerelateerd aan grip en balans en deze dingen heeft Red Bull nu wel aardig op orde', aldus Windsor, die nogmaals herhaalt dat de RB21 op dit vlak nog niet op hetzelfde niveau zit als de MCL39. 'Maar ze zitten er ook niet meer ver vanaf en dat is een flinke stap voorwaarts ten opzichte van drie maanden geleden', besluit de 73-jarige journalist.
Verstappen heeft in Singapore in ieder geval een goed resultaat nodig om de druk bij McLaren verder op te voeren. Het verschil met WK-leider Piastri is immers nog altijd 69 punten. Een overwinning zou zeer welkom zijn, maar bij de Oostenrijkse renstal lijkt men eerder te denken aan schadebeperking.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties