red bull racing pitmuur gp emilia romagna imola 2025 zaterdag Opinie
Opinie

Windsor wijst naar Red Bull voor schorsing FIA-steward: 'Ze moeten zich schamen'

red bull racing pitmuur gp emilia romagna imola 2025 zaterdag

Red Bull Racing besloot twee uur na de Grand Prix van Canada toch protest aan te tekenen tegen de uitslag van de race. George Russell remde plotseling achter de safetycar, waardoor Red Bull een straf eiste voor erratic driving. De Oostenrijkse renstal verloor de strijd en dat was logisch volgens Peter Windsor. Hij vindt dat het team zich moet schamen.

Max Verstappen gaf op de boordradio aan dat hij de situatie wat verwarrend vond en dat Russell agressief remde, maar hij wees ook naar de tien autolengtes achter de safetycar. Daar hield Russell zich volgens hem niet aan. Gianpiero Lambiase meldde dat ze het allemaal in de data konden zien, en daarmee leek Red Bull genoeg materiaal te hebben om naar de stewards te gaan en te proberen om de zege naar Verstappen te krijgen.

Uiteindelijk vond de FIA het protest ongegrond en bleef de uitslag ongewijzigd. Windsor verwachtte sowieso al dat er niets uit zou komen. 'Omdat het voortdurend gebeurt, toch? Het is zo makkelijk voor Mercedes om te zeggen: we remden, gaven gas, slingerden, zoals normaal is', begint Windsor in gesprek met CameronCC op YouTube. 'Als Max dan zo dichtbij zit dat hij ineens uit moet wijken, is zijn probleem.'

Mercedes gaf inderdaad aan dat ze deden wat nodig was achter de safetycar, ondanks dat er nog maar twee ronden waren te gaan en het duidelijk was dat de race achter de safetycar zou eindigen. 'Hoe kun je dat argument überhaupt weerleggen? De enige manier waarop je dat zou kunnen verwerpen, is als het zoiets zou zijn als het Montoya-Schumacher-incident, uit de tunnel in Monaco, toen ze achter de safetycar reden en elkaar raakten.'

Zwakke actie van Red Bull

Windsor geeft zijn mening niet over de actie van Russell, maar richt zich tot het protest van Red Bull. 'Het was moeilijk voor hen om te protesteren. Ik denk eerlijk gezegd dat het een zwakke actie was van Red Bull om daartegen te protesteren. Ik vind dat het niet had mogen gebeuren, want ze zouden het toch nooit winnen', is de voormalig teammanager van Williams van mening. 'Ik denk dat het meer een impulsieve reactie was op alles wat er in Spanje gebeurde.'

De analist verwijst naar het moment tussen Verstappen en Russell in Barcelona, dat onder andere voortkwam uit het verzoek van Red Bull aan Verstappen om de plek terug te geven. 'Ik denk dat ze zich in Spanje intern behoorlijk schaamden. Als ze dat niet deden, zouden ze dat wel moeten doen', klinkt Windsor streng. 'Ze zouden zich moeten schamen voor hun eigen strategie-afdeling en de beslissingen die daar genomen zijn.'

Windsor gaat verder over het document van de FIA, dat na Spanje aangaf dat ze Verstappen niet van plan waren om te vragen om de plek terug te geven. 'Ik kan me voorstellen dat Red Bull flink geïrriteerd was doordat de FIA publiekelijk zei dat ze dat niet zouden vragen aan Max. Dat is vrij ongebruikelijk, maar ik vond het heel goed dat ze dat zeiden. We hebben meer van die openheid en duidelijkheid nodig. Ik denk dat Red Bull dacht: daar zitten we niet op te wachten.'

Warwick geschorst

Op de boordradio was duidelijk te horen dat Verstappen niet snapte waarom Lambiase bleef vragen of hij de plek terug wilde geven. De bevestiging van zijn gelijk door de FIA deed pijn bij Red Bull: 'Ze dachten: we hebben de FIA niet nodig om ons probleem nog erger te maken door dat publiekelijk te zeggen', vervolgt Windsor. Hij komt daarna op het onderwerp van Derek Warwick, die in gesprek met een goksite had gezegd dat hij achter de straf voor Verstappen stond.

De FIA heeft hem één race geschorst vanwege 'unauthorised media comments'. 'Hij vond de straf terecht, en dan zou je verwachten dat de FIA juist geen actie onderneemt, want Derek bevestigde gewoon wat de FIA in Spanje al had besloten', zegt Windsor. 'Hij had daar volkomen gelijk in. Ik vind ook niet dat het verkeerd is dat Derek Warwick dat publiekelijk zei. Om hem te schorsen voor het Grand Prix-weekend van Canada, vind ik zwaar overdreven.'

Windsor geeft ook een kanttekening: als er in zijn contract staat dat hij niet zonder toestemming iets mag zeggen bij de media, dan is een tik op de vingers terecht. Een schorsing vindt Windsor alsnog te ver gaan. 'Warwick weet meer over Formule 1 en over het rijden in een Formule 1-wagen dan iedereen bij de FIA bij elkaar. Hem zo bestraffen, vond ik echt belachelijk. En om hem dan te vervangen door Enrique Bernoldi... Die bekendstaat om het ophouden van David Coulthard in Monaco, twee ronden lang.'

Windsor op de bres voor FIA-steward

Windsor gaat nog een stap verder en denkt dat Warwicks uitspraken iets hebben getriggerd bij Red Bull na de Grand Prix van Spanje. Johnny Herbert heeft ook meerdere keren een interview gedaan met goksites toen hij nog een steward was, en werd daarvoor ontslagen. 'Derek Warwick vervangen? Kom op zeg. Dat was allemaal een fout. Ik denk, en dit is een gok, dat Red Bull dat getriggerd heeft. Ze zijn naar de FIA gestapt en zeiden: kijk, Derek zegt dit nu over Max.'

Hij vermoedt dat Red Bull de FIA heeft gewezen op het feit dat stewards niet de rol van pundits aan moeten nemen. 'Toen voelde de FIA zich genoodzaakt om iets te doen. Aan het einde van de race dachten ze: we moeten weer optreden, om te laten zien dat we scherp zijn en alle coureurs in de gaten houden. Dat hele protest, het gedoe, ik denk dat Red Bull erachter zat. Ik vind ook dat ze een steek laten vallen. Ze zouden afstand moeten nemen. Ik ben teleurgesteld dat Red Bull dat heeft gedaan', aldus Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws