In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen greep in Canada naast de zege, maar gaat na twee ellendige races in Europa wel naar huis met een bokaal en goede punten. In de slotfase van de race ontstond verwarring over George Russells spontane remactie. We duiken ook in zijn boordradio's.
Verstappen hoopte dat het Circuit Gilles Villeneuve wat beter bij de auto zou passen dan Barcelona. Daar kreeg iedereen een pak rammel van McLaren. Al na de eerste vrije trainingen in Montréal viel het op dat de Britse renstal er niet zo goed bij zat als verwacht. Red Bull Racing en Mercedes blonken uit. De auto voelde direct goed aan, zei Verstappen, waardoor op zaterdag alleen nog maar wat dingen gefinetuned hoefden te worden. In de kwalificatie was er goede hoop dat hij de pole kon pakken.
Q1 werd echter verstoord door een rode vlag. Alexander Albon verloor het bodywork aan de linkerzijde van zijn auto, waardoor er veel carbon op de baan lag. Door de rode vlag koelde het asfalt af, en dat kwam Mercedes erg tegemoet. Verstappen bleef zich verbeteren door de sessies en pakte de voorlopige poleposition. Russell reed zijn snelle ronde net iets later dan de Nederlander en profiteerde optimaal van de baanevolutie. Zo pakte hij de poleposition.
'We wachten nog op de Mercedes, dus stand by', verzocht ingenieur Gianpiero Lambiase. Niet veel later had hij het antwoord al: 'Russell, P1 op dit moment met een 1:10,9, jij bent P2 met een 1:11,0', vervolgde hij. Toen alle rijders over de streep waren gekomen was de pole definitief voor Russell. 'Goed gedaan, Max. Je hebt echt alles eruit proberen te persen', loofde Lambiase. 'Ja, good effort. Ik denk alleen niet dat de C6 ons geeft wat we willen', antwoordde Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen regen, toch was er water
Hij refereerde daarmee aan de zachte band van Pirelli. Verstappen en Russell reden hun snelste kwalificatieruns allebei op de mediums. De rode band zou bij Verstappen hoogstwaarschijnlijk ook geen comeback maken op zondag. Na Spanje stonden uitgerekend Russell en Verstappen op de eerste startrij. De viervoudig wereldkampioen kapte de vragen over zijn strafpunten af tijdens de persconferentie na de kwalificatie en liet daarvoor al weten dat hij zich niet zomaar terug zou trekken uit een duel.
De run naar de eerste bocht werd daardoor spannend. De grote winnaars van de openingsfase waren Kimi Antonelli en Nico Hülkenberg. Verstappen behield zijn tweede plek, maar moest rekening houden met de jonge Italiaan achter zich. Hij had Oscar Piastri al ingehaald en had een behoorlijke pace te pakken. 'De auto achter je is Antonelli. Hij heeft DRS en zit op negen tienden', luidde de informatie van de pitmuur. 'Nu een seconde', vervolgde Lambiase.
Hij hield Verstappen goed op de hoogte van de gaten voor en achter hem. De Nederlander leek eerst wel een beetje bij Antonelli weg te kunnen lopen, en dus Russell te kunnen volgen. 'Informatie voor je: ons is verteld dat er wat water aan de rechterkant ligt ergens bij de brug, dus blijf op je lijn rijden op dit moment', zei Lambiase, die verder weinig duidelijkheid kon geven. Er vond geen glijpartij plaats, dus uiteindelijk was er niets aan de hand. 'Het gat achter je is nu 1,7 seconden.'
Verstappens banden werden 'fragiel'
Nadat het veld enigszins was gestabiliseerd kon Verstappen aardig goed bij Russell blijven. Hij zat binnen de seconde om de DRS-vleugel te kunnen openen, maar acht tienden was duidelijk nog te veel om te kunnen inhalen. Antonelli zakte naar 2,6 seconden achter Verstappen, waardoor hij zich daar even niet druk om hoefde te maken. Lambiase hield hem in deze fase van de race op de hoogte van de rondetijden van zowel Antonelli als Piastri daarachter. Al vroeg in de race verzocht Lambiase om goed om de banden te denken.
'Vooral rechtsvoor', zei de ingenieur, die in de data al kon zien dat de mediums het niet zo lang meer vol zouden houden. Verstappen ervoer hetzelfde: 'de banden bereiken hun piek binnenkort', waarschuwde hij. Lambiase herinnerde hem er vervolgens aan dat hij nog kon schuiven met de rembalans. 'Dat laat ik aan jou over. Laat maar weten of je advies nodig hebt', zei de ingenieur. Verstappen reageerde er niet op, en geen bericht is over het algemeen goed bericht bij de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De banden begonnen een paar ronden later een groter probleem te worden. 'Gedachten over de banden, Max?' vroeg Lambiase. 'Niet goed, ze zijn erg fragiel', antwoordde Verstappen. 'Bij een specifieke as?' ging Lambiase verder. 'Ik moet voorzichtig zijn met de linkervoorband, anders kom ik niet uit de bochten. Het is erg makkelijk om de achterkant te verliezen', lichtte Verstappen toe. 'Denk om de remzones. Je hebt Antonelli nu op een seconde', luidde het antwoord van de ingenieur.
Red Bull opent het strategische vuur
Al snel kroop de Mercedes-coureur in Verstappens DRS. Inmiddels was Russell uit het zicht verdwenen. 'Het duurt niet lang meer met mijn banden', gaf Verstappen aan, die vreesde dat hij er snel door zou zakken. Red Bull besloot hem dan ook vroeg naar binnen te halen en Mercedes zo ook in een pitstop te dwingen. Terwijl Antonelli op zijn staart zat, reed Verstappen aan het einde van ronde twaalf de pitstraat in om een nieuwe set harde banden op te halen.
Russell en Antonelli lagen daardoor tijdelijk op een één-twee, maar de Brit offerde zijn eerste plek, tevens tijdelijk, op door ook naar binnen te gaan. Hij ging net als Verstappen over naar de harde band. Russell kwam op P7 terug op de baan, Verstappen lag op dat moment negende. Antonelli ging een ronde daarna naar binnen en belandde achter Verstappen op de baan, zoals verwacht. De top drie bestond op dat moment uit Piastri, Hamilton en Norris, die alle drie nog naar binnen moesten.
Voor Leclerc en Alonso gold hetzelfde. Het was voor Verstappen best gunstig dat Leclerc een langere stint reed, want hij hield Russell een klein beetje op, waardoor de Nederlander dichterbij kon komen. 'Mag ik een voorvleugelupdate, Max?' verzocht Lambiase. 'Ik ben hier blij mee tot nu toe', antwoordde Verstappen. De pace was redelijk op de harde band. Hij kon ermee naar Leclerc rijden en de Monegask ook onder druk zetten. Verstappen profiteerde van het feit dat hij frissere banden had.
Verstappen stelt Lambiase gerust: 'Ja, ik ben er'
Norris reed iets langer door dan Piastri en lag nog aan kop, met Russell er op minder dan twee seconden achter. De Brit kon makkelijk wegrijden bij Leclerc. Het was nu aan Verstappen om er voorbij te gaan, want anders riskeerde hij de aansluiting naar Russell helemaal te verliezen. Lambiase raadde Verstappen aan om modus negen te gebruiken, maar enkele minuten later kwam Verstappen daar op terug. 'Ik wil modus negen niet', zei hij. 'Oké, begrepen', zei de ingenieur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De banden worden wel een beetje tricky nu', zei de Nederlander nog. Leclerc was inmiddels de pitstraat ingegaan, waardoor alleen Norris nog moest stoppen om de rangorde van het begin van de race weer te herstellen. Verstappen zat 1,7 seconden achter Russell, maar leek niet de pace te hebben om dichter bij te komen. 'Russell managet meer in bocht 5 dan jij dat doet', zei Lambiase. 'Ik heb de pace gewoon niet. Ik kan niets doen', reageerde Verstappen. 'Onze prioriteit is om de banden te managen en om de stint pace te hebben', aldus Lambiase.
De pitmuur liet Verstappen nog even doorrijden en besloot hem op een enigszins onverwacht moment naar binnen te halen, althans, zo klonk Lambiase: 'Box, Max, box, box!' zei de ingenieur op de boordradio, waarna hij het woord nog een paar keer herhaalde. 'Ja, ik ben in de pitstraat', stelde Verstappen hem gerust. Met een kalmere stem wees Lambiase hem vervolgens op de afstellingen die hij nodig had om de banden goed door de eerste ronde te loodsen. 'Antonelli is nu in de pitstraat, het wordt close', waarschuwde hij.
Opnieuw balansproblemen in de RB21
Verstappen kwam sneller door de eerste sector dan Antonelli op zijn nieuwe banden, die nog niet op temperatuur waren. Zo hield hij de Mercedes-coureur achter zich. Russell reed nog steeds aan de leiding en had een vrije stop op de Nederlander. Zonder een safetycar of een rode vlag nog voor de winst gaan, werd steeds onrealistischer. 'We denken aan een stint van 33 ronden nu', luidde Lambiases volgende opmerking. 'Ik kan niet schuiven met de balans, want ik heb geen stabiliteit bij de entry', zei Verstappen.
Lambiase liet weten dat hij erop terug zou komen, en ging dus snel op onderzoek uit wat hem kon helpen. Niet veel later kwam hij terug met wat advies betreffende de afstellingen. Het leek enigszins te helpen, want Verstappen had het er later niet meer over. Hij schoof weer naar voren terwijl de coureurs voor hem de pitstraat indoken. Norris ging ook naar binnen voor zijn tweede stop. Achter hem voerde Piastri de druk op op Antonelli. Daar hield Lambiase hem van op de hoogte.
Verstappen kwam vervolgens in wat verkeer terecht. Vaak klaagt de Nederlander daarover, maar ditmaal profiteerde hij van de achterblijvers. 'Piastri zat op acht tienden van Antonelli, maar kwam niet dichtbij genoeg in bocht 13. Dat was een heel goede ronde zonet trouwens, Max', loofde Lambiase. 'Probeer de DRS bij Hadjar te pakken. Het gat voor je is 1,9 seconden, achter je 1,7 seconden.' Dichterbij kon Verstappen niet komen, want het gevecht tussen Piastri en Norris zorgde voor opschudding.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De McLarens raken elkaar
Norris zat aan de buitenkant van Piastri richting de eerste chicane en zette zichzelf klem tussen zijn teamgenoot en de muur. De auto liep direct veel schade op. Piastri kon nog doorrijden. De wedstrijdleiding schakelde een safetycar in. 'Norris raakte Piastri. Dubbel geel nu. Norris ging door het gras en vervolgens in de muur. De safetycar komt nu op de baan, blijf buiten, Max', zei Lambiase in één adem. Daarmee was de viervoudig wereldkampioen direct op de hoogte van alles wat er gaande was.
'Ben je blij met de banden op dit moment?' vroeg Lambiase. 'Ja, we moeten niet naar binnen', zei Verstappen, die antwoord gaf op de twee vragen die Lambiase eigenlijk tegelijkertijd stelde. Vanwege de carbonstukken op het rechte stuk leidde de safetycar de auto's door de pitstraat. 'Volg de safetycar daarlangs, Max. Denk erom dat je je pit limiter gebruikt', zei Lambiase. 'Blijf werken aan je banden voor nu. Ik zou verrast zijn als de race wordt herstart, maar blijf er maar aan werken', voegde de ingenieur eraan toe.
In de cockpit van Russell vond een gelijke communicatie plaats. 'De twee McLarens hebben elkaar geraakt, Norris is gestopt aan de linkerkant van het rechte stuk. Safetycar komt nu naar buiten', klonk de stem van Marcus Dudley in de oren van Russell. 'Wanneer je over de streep komt, zijn er nog drie ronden te gaan. De safetycar gaat door de pitstraat', vervolgde Dudley. 'Nieuwe banden!' riep Russell direct. 'Nee, niet stoppen', reageerde Dudley. 'Gewoon door de pitstraat rijden.'
Verstappen gelooft Russell niet
'Zeg tegen Kimi dat hij dicht bij zijn delta moet blijven', ging Russell verder. Hij rook nog een kansje op een één-twee bij de herstart. 'Iedereen moet door de pitstraat', herhaalde Dudley. 'Ja, maat, ik weet het', zei Russell. 'Ja, oké, oké', zei de ingenieur. 'De safetycar is nu in bocht 8, dus blijf bovenop je delta zitten', luidde het advies van Dudley. Russell zag de safetycar op dat moment niet en kon dus een stukje gas geven om zijn banden en remmen op temperatuur te houden.
Dudley meldde vervolgens dat er nog twee ronden te gaan waren. De safetycar ving Russell op in bocht 10. Vanaf dat moment had hij de safetycar constant in zijn vizier. Op de onboards is te zien dat Russell met zijn hand gebaart dat Maylander best het gas in mag trappen, want de safetycar reed nogal langzaam. Hij remde en zag Verstappen opeens naast zich. 'Verstappen haalde me net in onder de safetycar', zei Russell. Vanuit de cockpit van Verstappen zagen ze dat duidelijk anders.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De safetycar rijdt wel echt heel langzaam, wat is hij aan het doen?' vraagt Verstappen zich af, die door dat tempo weer dichter bij Russell komt. Op de onboard is te zien dat Russells snelheid ineens zakt, waardoor Verstappen erlangs rijdt. 'George remde opeens heel agressief', deelde de viervoudig wereldkampioen. Lambiase liet weten dat hij het ook had gezien. 'Ik check of hij onvoorspelbaar rijgedrag heeft vertoond', zegt de ingenieur. 'We kunnen het op onze data ook zien', kwam Lambiase er vervolgens op terug.
Aan het einde van de pitstraat gebeurde het nog eens, waardoor Verstappen zijn handen uit de cockpit stak om met gebaren te vragen wat Russell aan het doen was. 'Dat was ook meer dan tien autolengtes', wees Verstappen vervolgens aan. 'Oké, we gaan dat ook checken', reageerde Lambiase. ' is nu ook op de feeds te zien. Het is best wel duidelijk, dus trap er niet in, oké?' waarschuwde Lambiase die zag wat Russell aan het doen was.
Russell van geen kwaad bewust
Bij Mercedes werd er weinig over gepraat. Dudley zei tegen Russell dat ze zouden kijken naar het moment waarop de Brit beweerde dat Verstappen hem inhaalde. 'Ik volgde de delta gewoon', zei Russell, die zichzelf ook verdedigde op de boordradio. 'Ja, let nou maar op', zei Dudley, die liever wilde dat Russell zich focuste op de safetycar voor hem. 'Probeer de banden zo te houden', verzocht de ingenieur. 'We hebben nog steeds niets gehoord over de safetycar, trouwens.'
Op dat punt waren er vrijwel geen racerondes meer over. 'De volgende ronde is de laatste ronde?' vroeg Russell. 'Yep', kreeg hij te horen. Over het moment met Verstappen werd vervolgens niet meer gepraat. Verstappen zag nog een keer iets wat niet mag. De afstand tussen Russell en de safetycar was te groot. 'Alweer meer dan tien autolengtes, wat doet hij wel niet?' zei hij tegen Lambiase. 'Dank je', antwoordde Lambiase kalmpjes.
'Veel meer dan tien, kijk dan!' riep Verstappen verontwaardigd. 'Ja, bedankt, we kijken ernaar. Cheers, mate', reageerde Lambiase. 'Oh, dit is de laatste ronde. Goed dat je je niet liet afleiden. De safetycar gaat zo naar binnen en dan blijf jij buiten om de race op het rechte stuk te finishen', zei Lambiase. 'Niet inhalen nu, Max', voegde hij er nog aan toe. 'En goed gedaan', loofde de ingenieur. 'Ja, good effort. De eerste stint was lastig op de banden. Ik denk niet dat we die laatste stint hadden overleefd, maar goed gedaan, goede punten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties