Windsor zag Verstappen uitblinken: 'Daar liet hij bewust marge liggen' Opinie
Opinie

Windsor zag Verstappen uitblinken: 'Daar liet hij bewust marge liggen'

Windsor zag Verstappen uitblinken: 'Daar liet hij bewust marge liggen'

Analist Peter Windsor is van mening dat Max Verstappen op de vrijdag in Qatar heeft aangetoond waarom hij op het punt staat om voor de derde keer wereldkampioen te worden. Volgens Windsor voelde Verstappen de omstandigheden perfect aan, en dat stond in contrast met voornaamste uitdager Lando Norris, die na meerdere fouten op de tiende plek bleef steken.

In zijn analyse op YouTube opende Windsor met een lofzang aan het adres van Verstappen. 'Als je je afvraagt waarom Verstappen op zaterdag waarschijnlijk zijn derde wereldtitel zal pakken, hoef je niet verder te kijken dan wat in Qatar op vrijdag gebeurde', maakt Windsor duidelijk. 'Hij was als een van de eersten op het circuit in de enige vrije training om het nieuwe asfalt te verkennen. De nieuwe asfaltlaag, de hoeveelheid stof en wind, en daardoor ook zand, zorgde ervoor dat het circuit gedurende de dag steeds meer grip zou bieden.'

In de vrije training toonde de wereldkampioen zijn geduld. 'We zagen Max niet bijzonder snel gaan in de vrije training, maar Max liet het circuit gewoon naar zich toe komen. De combinatie van het nieuwe asfalt, de wind, en het alsmaar stijgende gripniveau, zorgde ervoor dat het heel lastig was om een goede ronde te rijden op nieuwe zachte Pirelli-banden. De baan werd steeds sneller, maar we zagen aan veel coureurs, dat het heel makkelijk was om ten prooi te vallen aan Qatar', zo wijst de 71-jarige naar de vele verwijderde rondetijden.

Verstappen zocht de limiet in de middensector niet op

Het was een vrij ongewone kwalificatiesessie, meent Windsor. 'Het draaide niet zozeer om het rijden van de perfecte bochten, maar meer om het manipuleren van de Pirelli-banden, en vervolgens geen fouten te maken. Dat betekende perfecte inputs met het voetenwerk en het handwerk. Dat zagen we bij Verstappen', aldus Windsor. 'Naarmate de kwalificatie vorderde, kreeg hij meer vertrouwen, en hij wist waar hij kon pushen. Hij liet steeds wat marge in de tweede sector, omdat het daar erg lastig was om de voorkant van de auto goed aan te voelen. Daar liet hij wat marge, maar hij was steeds erg goed in de eerste en laatste sector. Daar kwam zijn rondetijd vandaan.'

Die rondetijd was bijna een halve seconde sneller dan die van Russell, die op plek twee mag plaatsnemen. 'Hij zette zijn poleronde neer in de eerste poging in Q3. Hij zou het een banker lap noemen, maar het was een enorm goede ronde', vindt de Brit. 'In de tweede ronde ging hij er vol voor, en gleed hij te veel, en kwam asfalt tekort. Tegen die tijd had hij de poleposition al te pakken.'

Waar Verstappen alles goed deed, kon hetzelfde niet gezegd worden van Norris. 'Het was een dag om geen fouten te maken, en een dag om vooruit te kijken en te beslissen waar je wel en niet moest pushen. Juist daar was het verschil tussen Max en Lando Norris duidelijk. Hij had zoals verwacht een erg goede auto in Qatar, met de snelle bochten en de harde Pirelli-banden, die goed bij de McLaren passen. Ik zeg niet dat hij poleposition had kunnen pakken, maar hij had binnen één of twee tienden van Max kunnen staan.'

Windsor meent dat Norris steeds meer druk voelt van teamgenoot Piastri. 'Ja, Oscar Piastri maakte diezelfde fout in zijn tweede ronde, en start ook verder naar achteren dan hij zou moeten doen, maar hij is een rookie, en dan mag je dit soort fouten maken. Dat Lando twee fouten maakte in twee verschillende ronden, laat zien dat hij niet zo precies is met zijn inputs als Verstappen, die in perfecte harmonie was met wat de auto van je vraagt. Op dat gebied komt Lando duidelijk tekort ten opzichte van Verstappen.'

Norris liet goede kans schieten

Volgens Windsor kon Verstappen juist in Qatar geen gebruik maken van zijn korte bochten, waarin hij zo vaak het verschil maakt. 'We zagen Max dus eigenlijk dezelfde bochten rijden als Norris, maar dan net wat beter. Norris heeft daarnaast ook druk van Piastri. Dat heeft zeker invloed op hoe Norris rijdt. Ik was verbijsterd dat Lando die fout maakte, want ik was overtuigd dat hij het in zijn tweede ronde een goede ronde zou neerzetten', zegt Windsor, die juist vindt dat de omstandigheden in het voordeel van Norris waren.

De wereldkampioen besefte volgens Windsor al snel wat voor dag het zou worden. 'Verstappen timede alles perfect, en realiseerde zich al vroeg dat dit een lastige kwalificatie zou worden, waarin het makkelijk zou worden om een rondetijd vanwege track limits te verliezen. Hij zat er mentaal bovenop, en liet bewust marge liggen in de stukken waarin het makkelijk is om de controle te verliezen over de auto', zo wordt Verstappen door Windsor geprezen.

Windsor wees verder nog op een extra voordeel voor Verstappen. De analist merkte op dat Verstappen in de kwalificatie een topsnelheid van 320 kilometer per uur behaalde, terwijl de Mercedes-coureurs op 313 en 316 bleven steken. 'Hij heeft ook een topsnelheidsvoordeel, dus dat is een goede raceauto, zelfs voor Red Bull. Dat is een geweldig pakket.' Met dat geweldige pakket jaagt Verstappen in Qatar dus op wereldtitel nummer drie, en Grand Prix-overwinning 49.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws