Renger van der Zande heeft bij De Stamtafel van Ziggo Sport de belangrijkste momenten uit de Grand Prix van Italië doorgenomen. De IMSA-coureur besprak de wederopstanding van Red Bull Racing, kreeg een déjà vu bij de start, en had een opvallende mening over het beleid van McLaren-teambaas Andrea Stella.
Red Bull heeft het de afgelopen maanden vaak lastig gehad, maar in Italië liet Verstappen zien dat de RB21 wel degelijk sterke punten heeft. Die werden in Monza uitvergroot door het talent van de Limburger en een nieuwe aanpak van het team. 'Ze zeggen dat ze meer naar de coureur willen luisteren', merkt Van der Zande op, die daar wel positief over is. 'Het blijft een combinatie tussen de simulator en wat de coureur echt wil. De coureur weet beter hoe de omstandigheden zijn, want hij voelt het. Een coureur voelt het aan en geeft aan wat hij nodig heeft.'
Verstappen bevestigde dat Red Bull in Zandvoort een solide basis vormde met een basisafstelling, die in Monza verder geoptimaliseerd werd. Van der Zande voegt toe dat Verstappen ook over een nieuwe upgrade beschikte. 'Dit was ook de eerste race met een nieuwe vloer. Als een andere vloer nu wel werkt, hebben ze een nieuw begin voor de rest van het seizoen', zo hoopt hij Verstappen vaker vooraan terug te zien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bijna een herhaling van 2021
Verstappen had de boel lang onder controle in Italië, maar moest bij de start wel nog even aan de bak. 'Max wacht totdat Norris het gras oprijdt, en dan geeft hij hem ruimte zodat hij niet geraakt wordt. Dat doet hij slim', oordeelt de 39-jarige. Verstappen verloor de leiding enkele meters later alsnog. 'Hij sneed de tweede bocht af, maar anders moest hij over de kerbstones rijden en waren ze in de grindbak beland', zo verwijst Van der Zande naar de crash met Lewis Hamilton in 2021.
'Lando zegt gewoon: f*ck it. Ik gooi hem gewoon aan de binnenkant, als jij mij het gras inrijdt. Ik vind het prachtig om te zien', zo smult de analist van Ziggo bij de opvallend agressieve aanpak van de McLaren-coureurs. 'Dit zijn twee hele goede coureurs op het scherpst van de snede en er ook mee wegkomen, want ze hadden geen schade.' Norris kreeg de leiding uiteindelijk overhandigd, maar Verstappen haalde Norris twee ronden later alweer in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teamorders van McLaren
McLaren kon vervolgens niet meer doen dan de overige podiumplekken ophalen. Norris was op weg naar de tweede plek, terwijl Oscar Piastri genoegen moest nemen met de derde plek. Norris kreeg vervolgens een langzame bandenwissel, waarna McLaren de instructie aan de kampioenschapsleider gaf om van het gas te gaan. Piastri gehoorzaamde schoorvoetend en ging op het rechte stuk van het gas.
'Stella is een hele slimme leider, en hij zorgt voor rust in het team', zo keurt Van der Zande het beleid van de constructeurskampioen goed. 'Hij heeft twee gasten die naar hem luisteren, en dat wil hij zo houden. Ze hebben het heel goed voor elkaar bij McLaren, want ze hebben twee coureurs die naar hen luisteren.' Het incident wekt echter wel de nodige vragen op over scenario's die zich in de toekomst kunnen voordoen.
Verstappen maakte in ieder geval meteen duidelijk wat hij van de instructie vond. Hij kreeg het laatste nieuws van Gianpiero Lambiase. 'Haha, alleen omdat Norris een langzame pitstop had?' liet Verstappen over de boordradio weten. 'Een heel oprecht lachje van Max. Dat vond ik leuk om te horen. Hij lacht ze echt een beetje uit.' Verstappen bevestigde bij de Duitse televisie dat hij de teamorder niet had opgevolgd. 'Ik snap McLaren wel, al ben ik een van de weinigen, geloof ik. McLaren heeft het gewoon goed voor elkaar, en ze hebben een sfeer waarin iedereen gelijk wordt behandeld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties