Onderweg naar F1 | Tactiek en talent in de F2, Viscaal zet wereldprestatie neer F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Tactiek en talent in de F2, Viscaal zet wereldprestatie neer

Onderweg naar F1 | Tactiek en talent in de F2, Viscaal zet wereldprestatie neer

De Formule 1, het is de droom van alle jonge coureurs in de Formule 2 en de Formule 3. Ieder jaar komen er weer talenten bovendrijven in de veelgeprezen juniorklasses. Jeugdwatchers Maurits Kappetijn, Christian Moerman en Gino Haverkamp selecteren in de rubriek Onderweg naar F1 iedere week de jonge coureurs die het afgelopen raceweekend in hun ogen opvielen. Op de Hungaroring wisten Luca Ghiotto en de Nederlanders in de F3 indruk te maken. Ook keert Robert Shwartzman terug naar de lijst.

Gino Haverkamp: Ghiotto rijdt al een aantal jaar rond in verschillende opstapklassen, maar nooit heeft de nu 25-jarige Italiaan echt dichtbij een Formule 1-zitje gezeten. Waar het in de Formule 2 een komen en gaan is van jonge honden, die meestal na één of twee jaar de overstap naar de Formule 1 maken, rijdt Ghiotto al sinds 2016 in de Formule 2 en haar voorganger, de GP2.

Dat de coureur van Hitech GP geen natuurtalent is, moge duidelijk wezen, al kan Ghiotto best wel een aardig potje sturen. Dat liet hij het afgelopen weekend weer eens een keer zien op de Hungaroring. Na een vierde plek in de hoofdrace ving Ghiotto de sprintrace aan op de vijfde plaats. Wonderen werden niet per se verwacht, want er zijn nou eenmaal sterkere coureurs in het huidige Formule 2-veld. Ghiotto wist dan ook dat hij iets aparts moest bedenken om toch te zegevieren.

En dat deed hij. Waar iedereen, behalve hijzelf en Giuliano Alesi, op een gegeven moment de mediums inwisselden voor zachte banden, bleef hij buiten en eiste hij zodoende de leiding in de race op.

Ghiotto onder druk in de slotfase

28 ronden op één set banden, dat is behoorlijk veel, maar toch hield Ghiotto het hoofd koel dankzij uitstekend bandenmanagement. Polesitter Callum Illot, die het hele weekend al pijlsnel was, kwam met rassen schreden dichterbij nadat hij wél voor een pistop gegaan was en snoepte in de slotfase van de wedstrijd per ronde meerdere seconden van Ghiotto’s voorsprong af.

De Italiaan rekende het echter perfect uit. Hij kwam als eerste over de finish met Illot slechts 0,423 seconden achter hem. Het laat zien dat anders denken loont in de autosport. Ik juich het alleen maar toe dat coureurs en teams alternatieve strategieën gebruiken om zodoende toch nog een goed resultaat te boeken. En dan verdient Ghiotto, die waarschijnlijk nooit de Formule 1 gaat halen, met recht de eer. Op zo’n tactisch slimme manier een race winnen, daar kan je alleen maar respect voor hebben.

Shwartzman pakt wonderschone zege vanaf P11

Christian Moerman: Shwartzman reed zichzelf ook op de Hungaroring weer in de kijker. Na een geweldige vertoning op de Red Bull Ring werd al duidelijk dat de Formule 3-kampioen van vorig jaar klaar is voor F2. De Rus, die in het opleidingsteam van Ferrari zit, mocht de feature race in Boedapest starten vanaf de elfde stek.

Op zo'n lage positie stond de Prema-rijder niet lang. Na een waanzinnige start wist hij al vijf concurrenten te verschalken. Toen de eerste sectortijden op het bord verschenen, lag Shwartzman alweer zesde. In ronde vier kreeg hij de vijfde plek cadeau. Christian Lundgaard, die eerder dit jaar al een race wist te winnen, rijdt zijn band lek op de achterkant van Luca Ghiotto. Shwartzman schiet erlangs en klimt naar P5.

Shwartzman rijdt een foutloze race waarin hij een meesterlijke pace neer weet te zetten. Na dertien ronden heeft hij de leiding van de wedstrijd overgenomen vanwege een reeks pitstops van Callum Ilott, Dan Ticktum, Mick Schumacher en Ghiotto. Nadat hij zelf zijn pitstop maakte, viel Shwartzman terug naar P4, hij had nog negen ronden om zijn rivalen te verschalken maar kon vanwege zijn strategie deze poging wel wagen op een setje verse softs.

Shwartzman overrompelt het veld in de slotfase

Ghiotto was in bocht twaalf de sigaar, zonder al te veel moeite schoof hij langs de Italiaan op het nauwe circuit. Niet veel later was ook Ilott aan de beurt. Bij het opkomen van de start-finish zal hij al naast de Brit en na het insturen en met nog zeven ronden te gaan vervolgde hij zijn droomrace. Het gat naar zijn teamgenoot, Schumacher, was in de slotfase vier seconden. Op het nieuwe rubber leek het erop dat dat gat te dichten viel in Boedapest.

En dat deed Shwartzman ook. In ronde 31 haalde hij zijn teamgenoot al in en hij trok weg. Met een voorsprong van zestien seconden op de eerstvolgende coureur, Nikita Mazepin, liet Shwartzman zien dat hij over een gigantische hoeveelheid racetalent beschikt. Met een leeftijd van twintig jaar heeft hij een bijzonder kleurrijke toekomst voor zich liggen.

Viscaal rijdt de sterren van de hemel in F3

Gino Haverkamp: Vorig jaar vertegenwoordigden Richard Verschoor en Viscaal Nederland al in de Formule 3 en ook dit jaar zijn de twee present op de grid in de juniorenklasse. Normaliter is Verschoor de betere van de twee. Viscaal pakt minder vaak punten en strijdt vooral om de knikkers achterin het middenveld.

Maar op de Hungaroring was het anders. In de hoofdrace reed Viscaal al naar een knappe derde plaats en in de sprintrace liet hij al helemaal zien was hij in huis heeft in de regen. Startend vanaf P8 werkte twintigjarige Nederlander zich in een razendsnel tempo naar voren, hij haalde zelfs in één ronde drie coureurs in, en voelde zich duidelijk als een vis in het water.

Er stond geen enkele maat op Viscaal in Hongarije. Een ronde of acht voor het einde van de race nam hij de leiding van David Beckmann over en vanaf dat moment breidde hij een voor Formule 3-begrippen belachelijke voorsprong op.

Tijdstraffen voor Viscaal

De Nederlander reed echter niet helemaal volgens de regels, zo vonden de stewards. Gedurende zijn inhaalrace hingen twee tijdstraffen als een soort zwaard van Damocles boven hem. Dit vanwege een botsing met Igor Fraga, die laatstgenoemde een uitvalbeurt opleverde, en een inhaalactie buiten de baan om bij Logan Sargeant.

Uiteindelijk werd Viscaal, die op dat moment zo’n zes seconden voorsprong had op de nummer twee, schuldig bevonden aan beide vergrijpen. Het leverde hem een tijdstraf van tien seconden op, waardoor een zege een utopie leek. Hij had wel een voorsprong van meer dan tien seconden op de nummer drie, waardoor het podium bereiken wel een realistische mogelijkheid bleef.

Ook dat werd hem echter niet gegund. In de slotfase crashte een collega-coureur, waardoor de safety car het circuit opgestuurd werd en het hele veld weer in elkaar schoof. De wedstrijd finishte achter de Mercedes van Bernd Mäylander met Viscaal die als eerste over de streep. Zestien coureurs achter hem volgden hem echter binnen tien seconden, waardoor de Nederlander in de uitslagen terugviel naar P17.

Wereldprestatie van ongelukkige Viscaal

Naar mijn mening zijn de beide straffen van Viscaal terecht en zodoende is het hem zelf aan te rekenen dat hij zijn leidende positie niet om wist te zetten in een resultaat. Fraga kreeg amper tot geen ruimte van Viscaal en met iemand buiten de baan inhalen leg je jezelf sowieso op de penaltystip neer.

En toch verdient Viscaal de complimenten, want zo’n prestatie van een Formule 3-coureur in de regen, heb ik zelden gezien de afgelopen jaren. Zijn optreden was met recht Verstappiaans. Laat hem leren van de onnodige acties die hem een penalty opleverden en de racerij is een begenadigd regenrijder rijker. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws