Helmut Marko is zeer tevreden over de openingsdag van het weekend voor Red Bull Racing. Max Verstappen opende de dag met de snelste tijd in de eerste trainingssessie, maar de Nederlander viel in de tweede training terug tot de negende plek. Marko legt uit waar dat aan lag, en geeft verder aan wat de verhoudingen in de racesimulaties waren.
Verstappen staat bekend als een echte specialist in Canada. De wereldkampioen kan zondag de eerste coureur ooit worden, die vier races op rij weet te winnen op het Circuit Gilles Villeneuve. Afgelopen jaar hield Verstappen het hoofd nog koel in een strijd op een natte baan met Lando Norris en George Russell. Dit weekend jaagt de Limburger op zijn 66e Grand Prix-zege.
Probeersel met de afstelling
Marko schat die kansen na de eerste twee trainingsuurtjes best positief in. 'Over het algemeen ging het goed', luidt de conclusie van de 82-jarige Oostenrijker in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports F1. 'We hebben twee kleine veranderingen doorgevoerd tussen de eerste en de tweede vrije training, die een relatief sterke negatieve invloed hadden op het gevoel in de auto', zo verklaart hij het grote verschil in resultaten.
'Dit betekent dan ook dat we met de afstelling weer teruggaan', zo lijkt een lange nabespreking volgens Marko niet nodig te zijn. 'Het laat wel zien hoe klein het werkvenster van onze auto is.' Het wordt later in het weekend wel wat warmer in Montréal. Op vrijdag was het slechts negentien graden, terwijl het in de race naar verwachting 22 graden zal worden. In de Grand Prix kan het kwik de 25 graden aantikken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Yuki Tsunoda opende de dag als elfde, en viel in de tweede training terug tot de vijftiende tijd, van slechts achttien deelnemers. 'We hadden twee kleine veranderingen doorgevoerd, en dat pakte negatief uit', herhaalt Marko, die vervolgens wel een positieve opmerking deelt. 'Desalniettemin was onze racesimulatie heel erg goed', voegt Marko gelukkig toe. 'Opvallend genoeg had dat geen invloed op de long run, maar ik geloof wel dat we vooraan meedoen.'
Kansen op de zege
Marko deelt dat Verstappen in de racesimulatie tot de snelste coureurs behoort. 'We waren ongeveer even snel als Piastri, en de bandenslijtage was ook beperkt. We kijken dus uit naar de rest van het weekend met optimisme. Ik denk dat we echt met de snelsten meedoen.' Verstappen was zelf ook positief over zijn vrijdag in Canada, ondanks dat kerbstones en langzame bochten bepalend zijn op het circuit.
Red Bull ging daarnaast ook goed met de banden om. 'Hier heb je over het algemeen veel graining, maar wij waren wel erg competitief, en de auto was behoorlijk gebalanceerd. Na de veranderingen in de afstelling begon de auto wat meer te springen. We kregen het wat lastiger bij de kerbstones, en daardoor werd de balans van de auto wat zwakker.'
Marko legt daarnaast uit waarom Verstappen in de tweede vrije training zijn snelste ronde neerzette op de mediumbanden. 'De mediumband is hier de snelste band', luidt de duidelijke reactie. Het is niet duidelijk of dit ook betekent dat Verstappen in de kwalificatie in Q3 mediumbanden gaat gebruiken. In Imola was de mediumband ook sneller, maar Verstappen hield de mediums achter de hand en liet de polepositie bewust schieten. Een dag later won hij de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties