oostenrijk verstappen vrijdag 1 Analyse
Analyse

McLaren met behoorlijk pakket, Red Bull herziet specifiek deel van de RB21

oostenrijk verstappen vrijdag 1

De Grand Prix van Oostenrijk is dit jaar niet alleen een Oranje-feestje, maar ook een upgrade-festijn. Veel teams hebben nieuwe onderdelen op hun bolides gemonteerd, waaronder McLaren en Red Bull Racing. Max Verstappen zal dit weekend rijden met een herziene vloer, waarbij de floor edges zijn aangepast. McLaren heeft een groter pakket meegenomen. F1Maximaal.nl duikt erin.

Canada was een van de laatste 'buitenbeentjes' van de kalender voorafgaand aan de zomerstop, waardoor veel teams ervoor hebben gekozen om in Oostenrijk een updatepakket te introduceren. McLaren kwam in Montréal echter al met een herziene voorvleugel en was ook de ophanging aan de voorkant aangepast om Lando Norris een beetje tegemoet te komen.

Die update was alleen op de auto met startnummer 4 geïnstalleerd. Dit weekend komt McLaren met een pakket bestaande uit drie updates, een herziene front corner, rear corner en front suspension. Alle aanpassingen hebben het doel om de algemene flow rondom de auto te verbeteren en om aerodynamische stabiliteit te verbeteren.

Red Bull heeft de vloerrand aangepast, net voor de achterband. Dit weekend zal alleen Verstappen met de verbeterde vloer rijden. De update moet de lokale aerodynamische load verbeteren, dus: er wordt een nieuwe randvleugel ingezet die bedoeld is om de gevestigde stromingsstabiliteit te behouden en de (aerodynamische) belasting die uit dit gedeelte van de vloer wordt gehaald te verbeteren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren introduceert grof geschut, Red Bull is bescheiden en komt met deze aanpassing
De nieuwe vloerrand van de RB21 voor Oostenrijk. Bovenste foto: F1Maximaal.nl, onderste foto: Pro Shots/Zuma Press

Wat de upgrade kan doen

Een upgrade aan de vloerrand is relatief klein in fysieke omvang, maar strategisch kan het veel invloed hebben. Het heeft voornamelijk invloed op de onderzijde van de auto, en helpt bij het aansturen van de luchtstromen onder en langs de auto. Door de stromingsstabiliteit in dit gebied te verbeteren, wordt de lucht consistenter en efficiënter onder de vloer en langs de diffuser geleid, wat resulteert in meer downforce en zonder een toename van drag.

Dat verbetert grip, vooral in snelle bochten, en zorgt voor een voorspelbaardere auto bij het insturen en uitkomen van bochten. Verstappen heeft regelmatig laten weten dat de balans van de auto niet optimaal is en dat hij te vaak kampt met overstuur of onderstuur. Deze aanpassing kan een stap in de goede richting betekenen. De Red Bull Ring is een circuit dat op papier goed bij de RB21 zou kunnen passen, aangezien de baan veel snelle, korte bochten heeft.

Door een stabielere luchtstroom onder en langs de auto kunnen ook onregelmatige krachten op de banden worden verminderd, wat een positief effect kan hebben op bandenslijtage. Vooral op circuits met veel hoogteverschillen of snelle richtingsveranderingen, zoals Oostenrijk, is dat belangrijk. Een verbeterde edge wing draagt bij aan een consistenter aerodynamisch platform, wat de mechanische belasting op de banden verlaagt.

Eerste reactie van Red Bull

Na afloop van de tweede vrije training klonk topadviseur Helmut Marko overwegend positief. 'Het was een stap in de goede richting', aldus de Oostenrijker tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Of de stap groot genoeg is, is nog de vraag. De temperaturen waren vandaag ook relatief koel.' Voor het grootste deel van de dag was het inderdaad bewolkt, waardoor het asfalt niet zo warm was. Bij warm weer profiteert McLaren over het algemeen meer.

Marko wist ook te melden dat Verstappen aardig blij was. 'Hij klaagde niet', zegt Marko met een glimlach, omdat dat ook wel eens anders is. Verstappen kwam echter zo'n drie tienden tekort in de tweede vrije training, wat op een klein circuit als de Red Bull Ring toch best een groot gat is. Red Bull zou Red Bull echter niet zijn als er op vrijdag niet flink wordt geanalyseerd om op zaterdag een grote stap te zetten.

Het pakket van McLaren

Zoals al benoemd heeft McLaren drie updates doorgevoerd, waarvan twee aan de voorkant en één aan de achterkant. Net als Red Bull wil McLaren de luchtstromen rondom de auto beter geleiden om er betere aerodynamische prestaties uit te halen. Aan de voorkant, bij de ophanging zijn daarom de suspension fairings herzien en zijn er aerodynamische elementen op de voorzijde aangepast om het luchtstroombeheer volledig te benutten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oostenrijk 2025 1jpg
De upgrade van McLaren aan de voor- en achterzijde van de auto. Foto's: F1Maximaal.nl, kleine foto's: ProShots/Zuma Press

Aan de achterkant gaat het om de ophangingskinematica, zo vertelt McLaren-ingenieur Neil Houldey. 'We hebben voor dit weekend iets toegevoegd waarvan we denken dat het wat meer stabiliteit aan de achterkant kan geven, vooral bij het insturen van bochten. Als het op aerodynamisch gebied moeilijk wordt om nog prestaties te winnen, dan richten we ons op dit soort zaken', verklaart hij. 'We zullen alles uiteindelijk op beide auto's gebruiken.'

Het is een best groot pakket dat McLaren introduceert. De timing ervan moest daarom goed uitgekiend worden, omdat veel aanpassingen ook averechts kunnen werken. 'Ze hadden inderdaad wat nadelen die we eerder in het jaar niet wilden introduceren. Door hier en daar al wat te testen, kregen we het vertrouwen dat die nadelen eigenlijk geen probleem zouden vormen, daardoor konden we de veranderingen deze keer zonder zorgen doorvoeren', legt Houldey uit.

Beide upgrades richten zich hierop

Red Bull en McLaren focussen zich allebei op de luchtstromen rondom de auto, waarbij stabiliteit en lokale aerodynamica vooral belangrijk zijn. Met deze aanpassingen hoopt vooral Red Bull meer mechanische grip te krijgen zonder de aerodynamische balans te verstoren, wat uiteindelijk ook weer leidt tot betere tractie en minder bandenslijtage. Volgens Verstappen moet deze upgrade aanslaan, anders wordt het heel lastig om alsnog voor een ommekeer te zorgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws