Alle teams met Mercedes- en Ferrari-motoren krijgen nieuwe krachtbronnen toegewezen Formule 1
Formule 1

Alle teams met Mercedes- en Ferrari-motoren krijgen nieuwe krachtbronnen toegewezen

Alle teams met Mercedes- en Ferrari-motoren krijgen nieuwe krachtbronnen toegewezen

Alle teams die met een Ferrari- of Mercedes-motor rijden hebben voor de Grand Prix van Azerbeidzjan nieuwe krachtbronnen toegewezen gekregen. De FIA meldt dit middels de officiële documenten voor de Grand Prix op Baku City Circuit. Er zijn geen foute geconstateerd maar de motorleveranciers besluiten simpelweg na vijf wedstrijden een nieuwe krachtbron te leveren op een circuit waar topsnelheid van belang is.

Jaarlijks krijgen de teams drie motoren tot hun beschikking zonder dat dit ze op gridstraffen komt te staan. De teams mogen zelf bepalen wanneer ze deze nieuwe motoren en onderdelen introduceren. Gaan ze over de maximumhoeveelheid aan toegestane onderdelen heen dan komt het ze echter op een gridstraf te staan. Omdat geen van de coureurs die een nieuwe motor krijgen nog aan het maximum zitten, incasseert niemand een gridstraf in Baku.

Mercedes heeft besloten om aan al haar klantenteams de tweede motor te leveren. Daarmee bieden ze een interne verbrandingsmotor (ICE, red.), een turbocharger (TC, red.) een MGU-H en een MGU-K. Nikita Mazepin krijgt als enige een extra onderdeel toegewezen gekregen, Haas vervangt zijn control electronics voor de race in Azerbeidzjan.

Waarom nu nieuwe motor introduceren?

Waarom worden de nieuwe motoren nu geïntroduceerd? Baku is een circuit dat in de vorm van het lange rechte stuk en de rechte stukken in de eerste sectoren veel van de motor vraagt. De teams kunnen besluiten om de nieuwe motor daarom op het nauwe straatcircuit in te zetten, om de resterende wedstrijden waar motorvermogen minder van belang is met de oudere motor te verrijden.

Zodoende hebben Mercedes, McLaren, Aston Martin en Williams een nieuwe krachtbron gekregen, terwijl Ferrari zichzelf, evenals klantenteams Alfa Romeo en Haas nieuwe motoren geboden heeft. Honda en Renault volgen dit voorbeeld nog niet, hoewel er later dit weekend nog steeds ruimte is om een nieuwe krachtbron te introduceren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws