FIA-tests achtervleugel mogelijk niet representatief: 'Zoiets kán je niet reproduceren' Formule 1
Formule 1

FIA-tests achtervleugel mogelijk niet representatief: 'Zoiets kán je niet reproduceren'

FIA-tests achtervleugel mogelijk niet representatief: 'Zoiets kán je niet reproduceren'

De tests die de FIA uitvoert op de achtervleugels van de Formule 1-bolides zijn niet goed genoeg, zo concludeert F1-prominent Anthony Davidson. Het veiligheidsorgaan van de autosport test de buigzaamheid van de vleugel, maar doet dit op een manier die niet representatief is voor de buigzaamheid op het asfalt. Een betere testoptie is naar verluidt veel te duur om uit te voeren.

'Ik hou van de vindingrijkheid in de Formule 1, regels horen daarbij, maar ook het testen moet goed zijn. Het probleem hiermee is dat de test niet goed genoeg is', verklaart Davidson bij het Britse Sky Sports. De voormalig coureur legt uit dat de FIA tijdens het testen veel te weinig gewicht gebruikt om druk te zetten op de achtervleugels van de bolides.

'De tests van de FIA laadt ongeveer 1.2 ton aan druk op de achtervleugel, terwijl er in werkelijkheid op circuits als deze (het stratencircuit van Baku, red.) maar liefst vier ton aan druk wordt gezet op de achtervleugel. Zoiets kán je niet reproduceren in de huidige tests.' Doordat de tests niet goed genoeg zijn, hebben teams als Red Bull Racing mogelijk een voordeel op het lange rechte stuk, gezien zij mogelijk profiteren van de falende FIA-tests. Hierdoor is de vleugel naar verluidt buigzamer dan toegestaan.

Representatieve FIA-tests mogelijk veel te duur

Davidson vermoedt dat de FIA geen representatievere test kan uitvoeren, simpelweg omdat daar geen geld voor is. 'Het is veel te duur voor de FIA om een constructie te bouwen die dergelijke druk op de achtervleugel aankan', vervolgt de Brit. In plaats van apparaat te bouwen die de druk nabootst, is er volgens hem gekozen voor een veel goedkoper alternatief. 'Ze hebben een veel simpelere manier ontwikkeld met camera's en stickers op de vleugel, zodat ze visueel kunnen kijken hoeveel het onderdeel buigt.'

Er worden door Davidson vraagtekens gezet bij de huidige manier van werken, vooral op het gebied van consistentie. 'Ik weet niet echt of ze op deze manier het onderdeel consistent kunnen toetsen aan de reglementen, vooral niet als ze de verschillende Formule 1-bolides moeten gaan vergelijken.' De FIA wil voorafgaand aan de GP van Frankrijk een betere testmethode hebben, al is het nog niet duidelijk op welke manier dit zal gaan. Ook de legaliteit van de Red Bull-vleugel blijft tot die tijd onzeker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws