AMuS: 'De FIA kan simpelweg niet bewust Mercedes hebben benadeeld' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'De FIA kan simpelweg niet bewust Mercedes hebben benadeeld'

AMuS: 'De FIA kan simpelweg niet bewust Mercedes hebben benadeeld'

Het was volgens Auto, Motor und Sport niet mogelijk dat de FIA met de reglementen van 2021 probeerde om Mercedes minder sterk te maken. De getroffen maatregelen, zoals de kleinere vloer en de gelimiteerde diffuser, zijn niet per se nadeliger voor een bepaald type auto of concept. Hoewel Aston Martin naar de FIA was gestapt om dit te bespreken, zou het team nooit als winnaar uit het gesprek kunnen zijn gekomen.

De wijzigingen aan de reglementen van dit jaar waren bedoeld om downforce, en daarmee de druk op de banden, te verminderen. Daarvan waren de meest impactvolle elementen het verkleinen van de vloer en het limiteren van de diffuser. Volgens Aston Martin en Mercedes benadeelden die vooral hun eigen lage-rake-concept, maar verschillende technici, waaronder van de FIA zelf, spreken dit tegen.

Het is niet zo simpel

Allereerst waren alle teams het eens over de reglementswijzigingen tijdens de vergaderingen erover. McLaren technisch directeur James Key beschrijft het als volgt: 'Iedereen was het erover eens dat dit de beste en veiligste opties waren. Als iemand toen een groot nadeel voor zichzelf had gezien, had die dat kunnen melden. Daarbij komt dat iedereen aan de ontwikkeling van de 2021-auto is begonnen met een seconde achterstand. Doorslaggevend is hoe je de auto van daaruit hebt ontwikkeld.'

Daarnaast is het niet bewezen dat het lage-rake-concept meer nadeel ervaart van de reglementen dan een hoge-rake-concept. Volgens Jan Monchaux, technisch directeur bij Alfa Romeo, zou je er juist ook voordeel uit kunnen halen ten opzichte van de concurrentie. 'Eigenlijk zou je moeten aannemen dat auto's met een lage rake voordeel hebben omdat er nu minder ruimte is om de diffuser af te dichten. Maar zo eenvoudig is het niet, want het omgekeerde kan ook waar zijn.'

Gevolgen van reglementswijzigingen

De uitspraken van de twee technisch directeuren bewijzen op zichzelf al dat de FIA eigenlijk niet bewust Mercedes kan hebben geprobeerd te benadelen, schrijft Auto, Motor und Sport. Men had misschien gehoopt dat de snelste teams iets geremd zouden worden, maar dat is het geval bij alle reglementswijzigingen. Er zijn dan altijd winnaars en verliezers.

In 2019 werd bijvoorbeeld de voorvleugel gewijzigd. In plaats van dat het Mercedes, de dominante renstal, benadeelde, was het voornamelijk nadelig voor Red Bull. Ook het beperken van de verschillende motor-mappings destijds bleek uiteindelijk meer een voordeel dan een nadeel te zijn voor Mercedes. Inmiddels heeft Aston Martin ook toegegeven dat het fout zat met de klachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws