Analyse voorspelt goed nieuws voor Verstappen én Ricciardo in Abu Dhabi Formule 1
Formule 1

Analyse voorspelt goed nieuws voor Verstappen én Ricciardo in Abu Dhabi

Analyse voorspelt goed nieuws voor Verstappen én Ricciardo in Abu Dhabi

Na twee complete vrije trainingen valt er vooralsnog weinig te zeggen over de pikorde in Abu Dhabi, maar de eerste signalen wijzen ondanks een snelste rondetijd voor Charles Leclerc op een goed weekend voor Max Verstappen, en ook Daniel Ricciardo. Verstappen won de laatste drie jaar in Abu Dhabi, en jaagt op zijn negentiende zege van het seizoen.

Zowel Max Verstappen als Sergio Pérez reden slechts zestien ronden in de tweede vrije training, nadat het Red Bull Racing-duo in de eerste sessie toe moest kijken. In de tweede training moest Verstappen genoegen nemen met de derde tijd. 'De wereldkampioen zei dat hij het lastig had met de balans, dat hij last had van onderstuur, en dat de auto te veel aan het springen was', meldt journalist Lawrence Barretto op Formula1.com. 'Dat betekent dat ze nog veel werk te verzetten hebben in de simulator.'

Red Bull toch favoriet in de kwalificatie?

'Ondanks de matige start van het weekend, doet Red Bull het vaak goed in Abu Dhabi, en ze hebben gedurende het jaar constant laten zien dat ze na een moeilijke vrijdag sterker terug kunnen komen. Het gevolg is dat ze de favoriet blijven voor de poleposition en de zege op zondag', vervolgt Barretto. Uit de analyse blijkt dat Verstappen in zijn snelste ronde ruim drie tienden liet liggen ten opzichte van zijn ideale ronde, waarbij de snelste sectortijden gecombineerd worden.

Daardoor komt Verstappen toch nog als favoriet uit de bus, al is het voorspelde verschil met Ferrari slechts twee honderdsten, terwijl McLaren en Mercedes ook slechts twaalf en dertien honderdsten tekortkomen. Als die analyse klopt, mogen we dus een erg spannende kwalificatie verwachten, waarbij Alfa Romeo, AlphaTauri, Alpine, en Aston Martin het middenveld vormen, en Williams en Haas tegen een grotere achterstand aankijken.

Opvallend genoeg presteert Red Bull veruit het beste in de langzame bochten, terwijl Verstappen dat juist deze week nog aanstipte als een zwak punt van de RB19. Op de rechte stukken presteert McLaren juist met afstand het beste, al kan dit dus ook aangeven dat het Britse team met minder brandstof aan boord onderweg was. Ferrari levert vooral in op Red Bull in de middelsnelle bochten, en zal het vermoedelijk dus zwaar hebben in de slotsector.

Ricciardo indrukwekkend in de racesimulatie

Het Duitse Auto, Motor, und Sport beseft dat het lastig is om een goede voorspelling voor de race te doen, aangezien veel coureurs helemaal geen racesimulatie deed. Leclerc deed dat wél, maar wist daarbij niet echt veel indruk te maken. 'Leclerc deed een long run van vijf ronden en was met een gemiddelde van 1:28,280 langzamer dan Daniel Ricciardo, Oscar Piastri, en Alexander Albon. Leclerc deed deze racesimulatie echter op banden die hij ook gebruikte voor zijn snelle ronde, en dus waren deze banden niet meer in optimale staat.' Ricciardo zorgde voor de snelste racesimulatie.

Auto, Motor, und Sport merkt daarnaast op dat Verstappen alleen al in de eerste bocht twee tienden verliest, en ook in de middensector langzamer was dan Pérez en Leclerc. 'Verstappen maakt die achterstand echter bijna helemaal goed in de laatste sector.' Als de Nederlander zijn onderstuur in de eerste bocht weet op te lossen, lijkt hij er dus goed voor te staan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws