kimi-antonelli-mercedes-mexico-zondag-2025 Formule 1
Formule 1

Antonelli gaat Mercedes om uitleg vragen: 'Ik wil graag de reden weten'

kimi-antonelli-mercedes-mexico-zondag-2025

Heeft Mercedes zichzelf wat in de nesten gewerkt wat betreft de interne werking? Kimi Antonelli blijft zeer respectvol tegenover zijn team, maar wil wel graag weten wat de reden was voor de teamorders tijdens de Grand Prix van Mexico. De Italiaan moest op een gegeven moment teamgenoot George Russell voorbij laten. Hij betwijfelt of die positiewissel binnen Mercedes een verstandige zet was.

Antonelli kwam als zesde over de finish en had van de race in Mexico blijkbaar iets meer verwacht. 'Een zesde plaats is natuurlijk een beetje teleurstellend', zegt hij bij Formula1.com. 'Bij de start maakte ik een fout, waardoor ik een positie verloor aan Oliver Bearman. Daarna was het een heel lastige race. Ik maakte deel uit van een treintje; we zaten allemaal heel dicht bij elkaar. We probeerden een positiewissel binnen het team, maar dat werkte helaas niet.'

Antonelli ziet positieve dingen

Daarmee haalt hij meteen het belangrijkste thema bij Mercedes aan, al wil hij positief blijven en de blik weer op de toekomst richten. 'Het is wat het is. We kijken nu vooruit. We hebben een stap vooruitgezet, zeker met de snelheid in de kwalificatie. De race pace voelde behoorlijk goed aan. Er zijn zeker positieve dingen die we kunnen meenemen. We proberen gefocust te blijven en het beter te doen in Brazilië.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

kimi-antonelli-zaterdag-kwalificatie-2025-mercedes-mexico
Antonelli had het moeilijk in de vuile lucht.

Bij Sky Sports verwoordde hij zijn gevoel over de uitslag nog iets anders. 'Het resultaat is zeker wat frustrerend. De snelheid was vrij goed. Het is altijd hetzelfde verhaal: het is moeilijk om andere auto’s te volgen als je in vuile lucht rijdt. Dat maakt het ook lastig om de banden zo goed mogelijk te managen, zeker omdat het asfalt erg warm was en we weinig grip hadden. Je positie op de baan speelde opnieuw een enorme rol.' Daarmee bedoelt hij dat inhalen niet eenvoudig was.

Teamorders veranderen strategie

Er werd dan ook goed nagedacht over de strategie om Bearman weer te kunnen passeren. Dat komt aan bod in zijn reactie bij de geschreven pers, onder andere bij Grande Prêmio. 'Toen ik ongeveer een seconde achter Bearman reed, voelde ik me behoorlijk comfortabel. Ik probeerde mijn banden te sparen om later een betere kans te hebben. Na het wisselen van posities misten we de mogelijkheid om Ollie aan te vallen en in te halen.'

Mercedes voerde uiteindelijk toch teamorders uit: Antonelli moest zijn teamgenoot laten passeren. Russell vond dat hij meer snelheid had, maar stond onder druk van een jagende Piastri. De Brit uitte zijn frustratie toen Mercedes niet onmiddellijk reageerde op zijn verzoek. Uiteindelijk wist de nummer één-coureur het team ervan te overtuigen dat het verstandig was de coureurs van positie te laten wisselen.

Antonelli verwacht een verklaring

'Ik wist niet dat Russell dit via de radio had gevraagd. Ik was aanvankelijk verrast toen ik de boodschap van het team hoorde, maar ik respecteer de beslissing. Ik wil echter wel graag de reden voor deze beslissing weten', benadrukt Antonelli. De 19-jarige rookie verwacht dus een verklaring. Hij was na de teamorders degene die Piastri zag naderen. 'Piastri had meer tempo; het was niet ideaal om tegen hem te verdedigen. Dat bracht ons in een ongunstige positie.'

Piastri ging uiteindelijk beide Mercedessen voorbij, waarna Russell zijn positie aan Antonelli teruggaf. Antonelli beëindigde dus een race voor Russell: een zeldzaamheid. 'Ik waardeer het echt dat het team mij de positie later heeft teruggegeven. Achteraf is het makkelijk praten, maar we hadden waarschijnlijk een betere kans gehad tegen Ollie als we onze posities hadden behouden', blijft Antonelli sceptisch over de beslissing. 'We moeten het gewoon opnieuw bekijken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws