Aston Martin niet tevreden met snelheid op rechte stukken: 'Fernando had het al over de efficiëntie van de auto' Formule 1
Formule 1

Aston Martin niet tevreden met snelheid op rechte stukken: 'Fernando had het al over de efficiëntie van de auto'

Aston Martin niet tevreden met snelheid op rechte stukken: 'Fernando had het al over de efficiëntie van de auto'

Aston Martin heeft een probleem met de snelheid op de rechte stukken, aldus perfomance director Tom McCullough. Het team is hard bezig met het verbeteren van die topsnelheid voor de auto van volgend jaar, de AMR24. Verder denkt McCullough wel dat Aston op het juiste pad zit qua achtervleugelfilosofie, maar het is nog wel een gebied waar het team aan moet sleutelen voor volgend seizoen.

Op dit moment ligt de focus van Aston Martin al op de 2024-bolide en het team wil de huidige AMR23 gebruiken als springplank. Aston Martin is daarom druk bezig met verbeterpunten identificeren voor de verdere ontwikkeling van de AMR24, en heeft er al een aantal te pakken. Een belangrijk verbeterpunt is de snelheid en de daarbij horende prestaties op rechte stukken, een bekende zwakte volgens performance director McCullough. 'Fernando (Alonso, red.) had het al over de efficiëntie van de auto', aldus McCullough, volgens SpeedCafe. 'Aan het begin van het jaar waren we absoluut een van de langzamere auto's op de rechte stukken. We hebben daaraan gewerkt met de basisauto en ook met de achtervleugel die we hebben meegenomen (naar Monza, red.). Het is een gebied dat we moeten verbeteren en waar we volgend jaar meer aan moeten doen.'

De topsnelheid is echter niet het enige probleem voor de Aston Martin. Het verklaart namelijk niet de wat tegenvallende P9 op Monza van Alonso, aangezien de Spanjaard een topsnelheid van 346.5 km/u haalde. De Aston Martin was daarmee sneller dan de Mercedes, met de topsnelheid van Lewis Hamilton slechts 340.6 km/u en George Russell reed niet sneller dan 338.6 km/u. Toch eindigde Russell en Hamilton op respectievelijk P5 en P6 op het Italiaanse circuit. Een ander probleem van Aston Martin op Monza was dat het niet in staat was het maximale uit de zachte banden te halen. Daarnaast staat hogere topsnelheid niet langer gelijk aan snelle rondetijden op Monza.

'Snel zijn in de snelle, gripbeperkte bochten is echt belangrijk omdat ze bijna allemaal, de tweede Lesmo, Ascari, de Parabolica, lange rechte stukken hebben', legt McCullough daarover uit. 'Dus je ruilt altijd snelheid in die bochten tegen je raceability en snelheid op rechte stukken. Ik denk dat deze generatie auto's en de karakteristieken van de auto's van mensen hebben geleid tot een verschil in achtervleugelfilosofie, maar het is grotendeels zoals we hadden verwacht.'

Aston Martin richt zich op de AMR24

Ondanks dat de verwachtingen van Aston kloppen, is het een gebied waar het team nu naar kijkt bij de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar, de AMR24. 'Met de auto die we nu hebben, is de hoofdarchitectuur van de auto, meer dan alleen de achtervleugels, het gebied waar we aan werken', aldus McCullough. 'Veel elementen beïnvloeden de aero-efficiëntie van de auto en vanaf nu tot het einde van het seizoen zijn de meeste circuits niet meer zo efficiënt. Onze focus ligt echt op de AMR24 om ervoor te zorgen dat we de wagen zo efficiënt mogelijk ontwikkelen en zelfs efficiënter dan de wagen van dit jaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws