Boordradio's donderdag GP Saoedi-Arabië | 'Wat Hamilton daar deed, was supergevaarlijk' Formule 1
Formule 1

Boordradio's donderdag GP Saoedi-Arabië | 'Wat Hamilton daar deed, was supergevaarlijk'

Boordradio's donderdag GP Saoedi-Arabië | 'Wat Hamilton daar deed, was supergevaarlijk'

De eerste dag van het raceweekend in Saoedi-Arabië stond vooral in het teken van windstoten en het terugkerende fenomeen bouncing. Alle coureurs leken hier tijdens beide sessies op de donderdag last van te hebben, maar het weerhield Max Verstappen en Fernando Alonso er niet van om respectievelijk tijdens VT1 en VT2 de snelste tijden neer te zetten. Lewis Hamilton zorgde in de tweede sessie nog voor een gevaarlijk moment, waarover Carlos Sainz en Logan Sargeant flink klaagde tegenover hun ingenieurs. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de eerste vrije trainingen van het seizoen voor je op een rijtje.

De eerste vrije training was business as usual voor Max Verstappen, en de Nederlander wist daarom ook de snelste tijd van 1:29,6 te noteren. Fernando Alonso kwam wel in de buurt bij de huidig wereldkampioen, maar moest genoegen nemen met P2 tijdens deze eerste sessie. George Russell leek lange tijd de snelste tijd te zullen pakken, maar de Brit kwam uiteindelijk niet hoger dan P4.

Verder waren er twee problemen waar eigenlijk alle coureurs wel mee te maken kregen tijdens de eerste vrije training op het Jeddah Corniche Circuit: de wind en het stuiteren van de auto. '20kph tegenwind op het rechte stuk', kreeg Sainz dan ook te horen van zijn ingenieur. De wind zorgde niet alleen voor een extra obstakel tijdens het rijden, maar er kwam daardoor ook afval op de baan terecht. Charles Leclerc kon een plastic zak niet meer ontwijken, en reed er vol tegenaan. De actie deed Leclerc zelf aan een bekend racespelletje denken: 'De baan, het is net als Mario Kart. Er is overal plastic.'

Boordradio's donderdag GP Saoedi-Arabië | 'Wat Hamilton daar deed, was supergevaarlijk'
Al het afval op het Jeddah Corniche Circuit deed Leclerc denken aan Mario Kart (Foto: Pirelli)

Ook het inmiddels welbekende bouncing was weer terug tijdens de eerste vrije training, en veel coureurs klaagden daar dan ook over via de boordradio. 'Ik heb last van bouncing in de eerste sector, het is niet echt geweldig', vertelde Esteban Ocon aan zijn ingenieur, en ook Lewis Hamilton vroeg aan zijn team om het probleem te verhelpen. 'Je moet de bouncing aan de achterkant oplossen, maat,' aldus de zevenvoudig wereldkampioen. Lance Stroll zorgde als enige coureur nog even voor een spannend momentje, toen de Canadese coureur de muur raakte in bocht 22. 'Oeps, ik heb de muur even geraakt', zei de Aston Matin-coureur eerlijk op de boordradio.

Hamilton zorgt voor gevaarlijk moment

Tijdens de tweede vrije training was de wind nog altijd niet gaan liggen, alhoewel er volgens de ingenieur van Oscar Piastri 'wat minder windstoten' te bespeuren waren. De sessie zou uiteindelijk in het teken staan van de snelle tijden van Alonso, maar eerder in de sessie vielen de acties van een andere wereldkampioen meer op.

'Wat Hamilton daar deed was supergevaarlijk, hij reed pal in het midden', vertelde Carlos Sainz via de boordradio, nadat hij net een langzaam rijdende Hamilton was tegengekomen. 'Ik kon niet uit de weg gaan, Sargeant crashte bijna door hem.' Ook Sargeant was niet blij met de acties van Hamilton: 'Maat, kom op zeg! Dat was veel te gevaarlijk!'. Hamilton zei zelf via de boordradio dat hij niet 'in de gaten had dat er iemand een vliegend rondje aan het doen was. Ik probeerde uit de weg te gaan voor Sainz, en ineens was er een Williams.' Hamilton kwam na de race met een waarschuwing weg, terwijl Mercedes wel 15.000 euro moet betalen voor het incident.

Het zou echter niet het einde zijn van de problemen bij Hamilton, want de zevenvoudig coureur klaagde later in de sessie nog dat de achterkant van de W15 niet fijn aanvoelde. 'De achterkant is los', klaagde de Brit tegenover zijn race-ingenieur. 'Ik kan de achterkant maar niet laten stoppen met glijden.' De man uit Stevenage wist uiteindelijk ook niet hoger te eindigen dan P8 tijdens de tweede vrije training.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Pakt Verstappen de poleposition in Saoedi-Arabië? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws