Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen: 'Kan deze Haas alsjeblieft uit de weg?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen: 'Kan deze Haas alsjeblieft uit de weg?'

Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen: 'Kan deze Haas alsjeblieft uit de weg?'

Max Verstappen wist in een zeer spannende slotfase Lewis Hamilton van zich af te houden. De Nederlander won zo de Grand Prix van de Verenigde Staten, en de berichten vanuit de cockpit van de RB16B vertellen dit verhaal mooi. We doen een greep uit de diverse boordradio's die langsgekomen zijn gedurende de Amerikaanse race en ook Alpine en Fernando Alonso staan centraal in de meest recente Grand Prix.

'Hij is flink aan het glijden', vormde het startschot vanuit de cockpit van Verstappen. De Limburger zat in de openingsfase van de Grand Prix vlak achter zijn titelconcurrent, maar had niet voldoende snelheid te passeren. Dan maar in de pitstraat, dacht de Red Bull Racing-coureur. 'Mijn banden zijn enorm warm en ik heb niet echt snelheid..', waren vervolgens de woorden die het startschot vormden voor een opvallend vroege pitstop.

Mercedes besloot niet op die vroege pitstop te reageren, later werd duidelijk waarom. Toto Wolff gaf aan niet te verwachten dat twee stints op de harde bandensets mogelijk waren als men zo vroeg al naar binnen dook. Verstappen bewees op Circuit of the Americas het tegendeel. Terwijl hij dat aan het doen was, bemoeide hij zich ook nog even met de strategie van zijn eigen team: 'Je moet Hamilton forceren om niet lang door te rijden door Sergio Pérez een stop te laten maken', suggereerde hij. Red Bull willigde zijn verzoek in.

Gasly als eerste uitvaller

Terwijl het vooral de grid steeds spannender werd, konden we ook al de eerste uitvaller van de sessie noteren. 'Ik heb een probleem!', klonk het bezorgd uit de cockpit van Pierre Gasly, die traag reed. Zijn ingenieur vroeg hem waar hij dacht dat het aan lag. 'Het is denk ik de ophanging', reageerde hij. Het hobbelige COTA had haar eerste slachtoffer dus al geëist, en de AlphaTauri bereikte de pitstraat nog wel, maar de Fransman ging puntloos naar huis.

Alonso fanatiek als vanouds

Alonso speelde met zijn gemekker over de boordradio een hoofdrol in Austin. Hij raakte verwikkeld in een hevig gevecht met twee Alfa Romeo's, waarvan de eerste die hij tegenkwam bestuurd werd door Kimi Raikkonen. In bocht 1 reed hij wat van het circuit, om vervolgens langs de Alpine te komen. 'Hij haalde mij buiten de baan in. Ik moet die positie snel terug hebben', meldde hij dwingend. 'Wat zijn ze in godsnaam aan het doen?', vroeg hij zijn team. 'Hier valt weinig aan te zien', klaagde hij toen hij terugkreeg dat de FIA het incident aan het checken was.

Alpine besloot van zich te laten horen en kwam met een hele zure boodschap aan het adres van wedstrijdleider Michael Masi. 'Michael, kan ik bevestigen dat we buiten het circuit om in mogen halen?', stelde een Alpine-topman cynisch in gesprek met de Australiër. 'Nee, dat mag niet', kreeg hij logischerwijs terug. 'Maar dat deed Raikkonen net.' Dat de Fin er niet voor bestraft werd, viel verkeerd bij de Franse renstal.

'Nee, dat mag dus niet', stelde Masi, zonder in te gaan op de provocerende vragen van Alpine. 'Maar voor Raikkonen dus wel?', kreeg hij nog eenmaal terug in een poging hem uit de tent te lokken. 'Nee, voor Raikkonen ook niet.' Vermoedelijk was de reden dat de Alfa Romeo-rijder zijn positie mocht behouden dat de daadwerkelijke inhaalactie plaatsvond toen hij weer op het circuit te vinden was.

Alonso en Giovinazzi

Even later verremde Alonso zich na het lange rechte stuk en schoot hij van het asfalt. Tijdens die manoeuvre wist hij echter wel de andere Alfa Romeo-rijder, Antonio Giovinazzi, te passeren. 'We moeten die plek teruggeven aan Gio, anders is het een tijdstraf van 5s', gaf Alpine niet al te lang daarna aan. Zonder al te veel protest gehoorzaamde de Spanjaard het verzoek van zijn renstal, wat doet vermoeden dat hij wel wist dat hij fout zat.

Hamilton en Verstappen met bloed, zweet en tranen

Het ge-eikel tussen de Alpine en de Alfa Romeo's vormde eigenlijk een onregelmatige onderbreking van het gevecht dat er écht toe deed, namelijk het gevecht aan de voorkant van de grid. Daar nam de spanning tussen Mercedes en Red Bull namelijk toe. 'Lewis, je racet voor de overwinning', sprak Toto Wolff zijn coureur toe in de slotfase van de Grand Prix. 'Laat mij dit doen, maat. Bedankt', reageerde hij.

Verstappen, die opgejaagd werd door zijn Britse rivaal, werd het ondertussen te heet onder de voeten. 'Wat is het pacevoordeel wat je hier nodig hebt?', stelde hij zijn ingenieur, Gianpiero Lambiase. 'Ongeacht dat pacevoordeel, het ligt aan de achterbanden van Hamilton en of hij de DRS-detectiepunten weet te bereiken..' Was dat niet het geval, en kreeg de Mercedes-man geen DRS, dan was de race wel uit te rijden op de eerste plaats.

Verstappen houdt Hamilton af

Zodra Hamilton binnen twee seconden van de Red Bull zat, begon het gat tussen de heren wat te schommelen. 'Nu zit het weer op 1,9, kom op, maat', hoorde de Limburger bemoedigend van zijn teambaas met nog enkele ronden op de klok. Ook bij Hamilton aan boord was er geen sprake van radiostilte: 'Nog twee ronden, de wind neemt toe..'

'Kan deze Haas alsjeblieft uit de weg? Zeg dit tegen Michael..', zo klonk een laatste wanhoopskreet uit de Red Bull, voordat Verstappen de overwinning definitief naar zich toe trok. Mick Schumacher dook aan de kant aan het einde van de ronde. 'Wát een race, Max.. Wat een race! Meesterlijk', stelde Lambiase lovend aan het einde van de wedstrijd.

'Yes, mannen! Ongelooflijk!', reageerde Verstappen vreugdevol, om vervolgens ook van zijn teambaas een trotse toespraak te krijgen: 'Pure klasse, Max, ongelooflijk!' Met acht ronden oudere banden dan Hamilton kwam hij over de eindstreep. Het was spannend, maar de pace van de 24-jarige lag hoog genoeg om zijn voorsprong in de titelstrijd te vergroten. 'Ik vond de strategie goed, het is goed om soms agressief te zijn', concludeerde Verstappen tevreden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws