Boordradio's Grand Prix van Spanje 2024 | Norris boos over de finish: 'Ik had moeten winnen' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Grand Prix van Spanje 2024 | Norris boos over de finish: 'Ik had moeten winnen'

Boordradio's Grand Prix van Spanje 2024 | Norris boos over de finish: 'Ik had moeten winnen'

Net als in Canada, begon Max Verstappen in Spanje niet vanaf poleposition maar wist hij wel weer de overwinning binnen te halen. Toch ging dit niet zonder slag of stoot, want de Nederlander was regelmatig op de boordradio te horen, net als enkele van zijn rivalen. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van Barcelona op een rijtje.

Al zeer vroeg in de wedstrijd meldde de drievoudig wereldkampioen zich bij zijn engineer Gianpiero Lambiase. 'Ik werd op het gras geduwd', klonk het vanuit de bolide van Verstappen. Niet veel later kreeg hij ook een bericht terug over de boordradio, waarin hem verteld werd dat hij goed na moest denken.

Bij Ferrari verliep het ook niet voorspoedig. De coureurs waren beiden betrokken bij een touché en gaven ook allebei de ander de schuld van het incident. 'Carlos sneed me af', klonk de beschuldiging van Charles Leclerc. Carlos Sainz was iets langer van stof over zijn botsing met Lewis Hamilton. 'Hij raakte me. We botsten en hij duwde me eraf', meldde de Spanjaard aan de pitmuur van de Italiaanse renstal. 'Hij raakte me rechtsachter dus ik lag duidelijk voor', zette hij zijn beschuldiging kracht bij.

Russell worstelt met behoud van de leiding

George Russell kende een bliksemstart en reed slim van de vierde plaats naar de leiderspositie, terwijl Verstappen en Lando Norris vooral met elkaar bezig waren. Toch was het voor de Brit niet vol te houden en in een boordradiobericht werd al snel duidelijk waarom. 'Ik push harder dan de rest', vertelde Russell aan zijn engineer. De Brit wist de leiding niet te behouden, die ging hierna afwisselend naar Norris en Verstappen.

De andere Red Bull Racing-coureur startte buiten de top tien, hoewel hij wel in de top tien kwalificeerde. Sergio Pérez had nog een straf in te lossen die hij kreeg tijdens de Grand Prix van Canada. De Mexicaan moest vanaf P11 beginnen in Barcelona, en moest zich dus sowieso naar voren vechten om punten te halen. 'Ja, ik kan niet dichterbij komen', vertelde de coureur al na tien ronden aan zijn engineer. Later in de wedstrijd kreeg hij het toch nog voor elkaar een paar plekken naar voren te rijden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez redbullracing kwalificatie spanje
Pérez moest hard werken om punten binnen te halen. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Norris zag in de beginfase van de wedstrijd landgenoot Russell en ook Verstappen hun bolides voor de zijne positioneren. De coureur van McLaren hield echter het hoofd koel. 'Alles goed, alleen wat vuile lucht op dit moment', meldde hij. Verstappen wist al snel de leiding in de wedstrijd te pakken maar toch liep de Grand Prix niet helemaal probleemloos voor de Nederlander. 'Ik had een momentje in bocht zeven', gaf hij door aan Lambiase. Achter hem had Norris de hoop nog niet opgegeven een tweede overwinning binnen te halen. 'Nee, ik denk dat we nu Max gaan pakken', zei hij zelfverzekerd tegen zijn engineer.

Sainz vraagt zich af waarom er een boek met regels is

'Nog nieuws?' informeerde Sainz in ronde 21. Pas drie ronden later kon zijn engineer met nieuws komen. 'Ze doen geen verder onderzoek. Ik weet dat het hard is, maar let's go. Dit is onze race', probeerde hij zijn coureur gemotiveerd te houden. Helaas had dit weinig resultaat. 'Ik snap het niet. Waarom is er een boek met regels als we het toch niet volgen?' klonk de retorische vraag van de Madrileen. 'Ja, precies', was zijn engineer het met hem eens. Bij de andere Ferrari heerste er ook verwarring. 'Waarom rijden we met plan A?' wilde Leclerc weten.

Verstappen reed netjes bij de concurrentie weg, maar niet alles zat de Nederlander mee. 'De banden zijn niet heel constant', vertelde de drievoudig wereldkampioen. Ook Russell vocht met zijn banden. 'Deze band voelt niet goed, ik glijd nu al', gaf de Brit aan. Bij McLaren heerste in de tweede helft van de race optimisme. 'Verstappen heeft een pitstop gemaakt. Dit is onze kans', vertelde de engineer van Norris. Norris zelf was de ronden erna nogal terughoudend over de strategie van het team. 'Het ligt eraan, willen we eerste worden of derde?'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris spanje mclaren 2024
Norris was vastbesloten zijn tweede overwining te pakken. (Foto: McLaren F1 Media)

In de eindfase van de wedstrijd belandde Alexander Albon in het grind. Hij informeerde direct bij het team naar wat er aan de hand was. 'Wat was dat?' Zijn engineer probeerde hem meteen gerust te stellen. 'Alles ziet er oké uit vanaf hier.' Dit was duidelijk niet het antwoord waar Albon op hoopte. 'Nee, het is niet oké. Je moet dat niet zomaar zeggen binnen vijf seconden', kaatste de gefrustreerde Albon terug naar de pitmuur van Williams.

De uiteindelijke uitslag van de Grand Prix zorgde voor afwisselende reacties bij de coureurs. 'Zeker niet de snelste hier vandaag, maar de strategie heeft goed gewerkt', prees Verstappen de strategen van Red Bull. Norris, die Verstappen niet te pakken wist te krijgen, was vooral boos op zichzelf. 'Ik had moeten winnen. Ik heb de start verpest, de auto was geweldig. Goed gedaan. We verdienden meer', aldus de Brit van McLaren.

Hamilton vol goede moed richting Oostenrijk en Silverstone

Hamilton stond voor het eerst dit jaar op het podium en liet duidelijk merken hoe blij hij daarmee was. 'Geweldig gedaan, jongens. Mega', complimenteerde hij het team van Mercedes. 'Wat een geweldige verrassing dat we deze punten wisten te pakken hier', vervolgde hij. 'We worden beter, we blijven pushen. We zijn er bijna', aldus de zevenvoudig wereldkampioen. 'Lewis, goed gedaan. Dat was geweldig om te zien', luidden de complimenten van Toto Wolff aan zijn coureur. 'Bedankt, Toto.'

Boordradio's Grand Prix van Spanje 2024 | Norris boos over de finish: 'Ik had moeten winnen'
Hamilton gaf na de race aan dat het team van Mercedes er bijna is. (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws