Boordradio's Kwalificatie GP Japan | 'Hier begrijp ik niks van! Waarom blijven we zo lang wachten?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Kwalificatie GP Japan | 'Hier begrijp ik niks van! Waarom blijven we zo lang wachten?'

Boordradio's Kwalificatie GP Japan | 'Hier begrijp ik niks van! Waarom blijven we zo lang wachten?'

Max Verstappen greep zaterdag opnieuw de poleposition en de Red Bull Racing-coureur mag de race op zondag dan ook vanaf de best mogelijke startpositie aanvangen. Toch was zijn ronde niet foutloos en Sergio Pérez wist de Nederlander nog bijna te verschalken. Voor Red Bull was het een prima dag, want voor het eerst dit jaar delen beide coureurs de eerste startrij. Niet bij iedereen was er echter reden tot juichen. F1Maximaal zet de mooiste boordradio's van de dag op een rijtje.

Zoals gewoonlijk tijdens een normaal raceweekend begonnen de coureurs voordat de kwalificatie op het programma stond eerst aan de derde en laatste vrije training. Door de zware regenval tijdens de middagsessie van een dag geleden waren de coureurs en de teams erop gebrand om nog wat waardevolle informatie te vergaren. Ook Red Bull kon de baantijd goed gebruiken, want al vroeg in de sessie klaagde Pérez over zijn RB20. '****, wat is er aan de hand met de bestuurbaarheid van de auto? Kijk er alsjeblieft even naar', verzocht hij zijn team.

Verstappen zoekende, Leclerc uit frustraties richting Ferrari

Niet veel later uitte de Mexicaan opnieuw zijn onvrede. 'Ik worstel enorm in de langzame bochten.' De 34-jarige was echter niet de enige coureur, die zich nog niet helemaal op zijn gemak voelde in zijn bolide. Ook teamgenoot Verstappen was gedurende VT3 nog aan het zoeken naar de perfecte balans. 'Ik heb veel onderstuur', meldde hij zijn team halverwege de sessie. Tegen het einde van de sessie was het gevoel zelfs nog minder. 'De auto voelt ineens een stuk slechter aan', kreeg zijn ingenieur Gianpiero Lambiase te horen.

Ook bij Ferrari ging het niet van een leien dakje in de laatste oefensessie. Charles Leclerc was niet tevreden met de timing van zijn team. 'We hebben de vlag al gekregen?', bleef de Monegask aanvankelijk nog rustig, maar toen zijn ingenieur bevestigend antwoordde, nam de frustratie de overhand bij de nummer twee in het WK. 'Ik begrijp hier eerlijk gezegd niks van. Waarom blijven we zo lang in de garage staan? Mijn hemel, dit is VT3. We hebben twee ronden, laten we er dan bovenop zitten. Kom op!', aldus Leclerc, die slechts als tiende eindigde in de laatste vrije training.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Boordradio's Kwalificatie GP Japan | 'Hier begrijp ik niks van! Waarom blijven we zo lang wachten?'
Charles Leclerc beleefde niet zijn beste dag van het seizoen. (Foto: Ferrari F1 Media)

Ricciardo geeft teken van leven, Stroll valt door de mand

Om 8:00 uur Nederlandse tijd was het tijd voor de belangrijkste sessie van de zaterdag: de kwalificatie. De verwachting was dat alle topteams zonder al te veel problemen door zouden stoten naar het tweede segment, maar plotseling zakte de naam van Lance Stroll steeds verder naar beneden. Het lot van de Canadees, die inmiddels klaar was, lag in de handen van Valtteri Bottas en de Fin kende geen genade. Stroll voelde de bui zelf ook al hangen. 'We liggen eruit denk ik of niet?', vroeg de Aston Martin-coureur, waarop zijn ingenieur bevestigend antwoordde.

Maar waar de ene coureur teleurgesteld, daar vierde de andere feest. Esteban Ocon wist het geplaagde Alpine opnieuw een plekje in Q2 te bezorgen en net als in Australië werd dit door de Fransman als een groot succes beschouwd. 'Yeah, Whoooo!', schreeuwde Ocon over de boordradio. Ook Daniel Ricciardo had alle reden om tevreden te zijn. De Australiër werd weliswaar opnieuw verslagen door zijn jongere teamgenoot Yuki Tsunoda, maar het verschil tussen beide coureurs was minder dan een tiende. Toch was Ricciardo niet tevreden. 'Ik ben natuurlijk niet tevreden, maar ik ben blij dat we het toch aardig hebben gedaan', aldus de meervoudig GP-winnaar, die elfde werd, terwijl Tsunoda voor de derde keer dit jaar naar Q3 mocht.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Boordradio's Kwalificatie GP Japan | 'Hier begrijp ik niks van! Waarom blijven we zo lang wachten?'
Daniel Ricciardo zette een flinke stap voorwaarts, maar was desondanks niet tevreden. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Leclerc stelt teleur, Verstappen komt met de schrik vrij

Ferrari werd aanvankelijk wederom als de grote uitdager van Red Bull beschouwd, maar zowel Carlos Sainz als Leclerc konden eigenlijk geen moment aanhaken. Sainz klaagde in Q2 nog over een probleem met het gaspedaal en dat zat hem niet lekker. 'Ricky, ik reed vol gas, maar toen voelde het gaspedaal zachter aan. Kijk er even naar', sommeerde hij zijn ingenieur. De winnaar van de vorige Grand Prix zou uiteindelijk als vierde eindigen en dat was een stuk beter dan zijn teamgenoot Leclerc.

De Monegask beleefde een moeizame kwalificatie en verloor vooral in de eerste sector veel tijd. Zijn eerste tijd in Q1 was niet voldoende om zeker te zijn van plaatsing voor het volgende segment en dus moet hij een extra setjes softs gebruiken, die hij in Q3 dus tekort zou komen. Tijdens zijn enige run in de allesbeslissende sessie reed Leclerc naar eigen zeggen een prima ronde, maar zijn 1:28,786 zou hem slechts P8 brengen. 'Dit is alles wat erin zit. Ik begrijp er niks van', zei de radeloze Ferrari-coureur.

Verstappen en Red Bull hadden daarentegen de snelheid goed te pakken in Q3 en ondanks een paar foutjes veroverde de Nederlander zijn vierde poleposition van het seizoen. De regerend wereldkampioen moest nog wel even vrezen voor zijn teamgenoot Pérez, die na twee sectoren rapper was. De Mexicaan trof in de laatste sector echter George Russell op zijn pad en dit kostte hem mogelijk de poleposition. Verstappen was blij met de pole, maar niet met zijn ronde. 'Niet slecht, niet slecht. Ik had wel een betere ronde kunnen rijden, maar het maakt niet uit', aldus Verstappen. Lewis Hamilton kende ook een kleine wederopstanding, de zevenvoudig wereldkampioen was voor het eerst in 2024 zijn jongere teamgenoot Russell de baas. Het verschil van een halve seconde naar Verstappen kon hij echter niet verklaren. 'Waar komt die halve seconde vandaan, man?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws