Boordradio's kwalificatie | Hamilton: 'Ik heb net de muur geraakt..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie | Hamilton: 'Ik heb net de muur geraakt..'

Boordradio's kwalificatie | Hamilton: 'Ik heb net de muur geraakt..'

Een regenachtige kwalificatie voor de Grand Prix van Rusland verliep, zoals wel te verwachten was, allesbehalve vlekkeloos. Na een ochtend met hevige hoosbuien was het al vrij gladde asfalt nog veel gladder met een laag vocht erop. De boordradio's van de sessie op Sochi Autodrom stonden uiteraard veelal in het teken van het onheilspellende weer rondom het circuit.

Alpine kwam nog geen veertig seconden na de start van Q1 met een bericht aan Esteban Ocon. Na een volle dag aan regenbuien was het nog maar de vraag of het heel de kwalificatiesessie droog zou blijven. Dat konden ze de Fransman niet beloven, maar wel dat het in die specifieke sessie op het circuit niet slechter zou worden als dat het op dat moment was: 'Er wordt geen regen verwacht voor de rest van Q1', meldde zijn ingenieur.

'Er komt meer regen aan en deze regen komt sneller dan verwacht', werd twee minuten later Nicholas Latifi toegeroepen terwijl hij zijn Williams door de 90 graden-bochten manoeuvreerde. Tegenstrijdige berichten dus van de diverse teams, die een verschillende visie hadden op hoe de sessie zich zou ontplooien. 'Het is belangrijk om nu een goede ronde neer te zetten', benadrukte de ingenieur van de Canadees, voordat de natweerbanden er weer onder moesten.

Ferrari rekent niet meer op regen, Vettel baalt

Ook gedurende het tweede deel van de kwalificatie bleef het op de boordradio's eigenlijk opvallend rustig. Wederom werd er afgetrapt met een weerupdate, nu was het echter Ferrari dat een vragende Carlos Sainz geruststelde. 'Wat is de voorspelling?', vroeg de Spanjaard zich af die uiteindelijk als tweede uit de bus zou komen na Q3. Zijn Ferrari-ingenieur reageerde: 'Het blijft droog tot aan Q3.' Dat bleef het ook.

Iemand die Q3 nét niet haalde, was Sebastian Vettel. De Duitser oogde sterk op Sochi Autodrom en zag een top tien-klassering op een paar duizendsten aan zijn neus voorbij gaan. 'Dat meen je niet? Dat f*cking meen je niet?! Aaaaaah!', zo luidde zijn reactie toen zijn Aston Martin-ingenieur hem het slechte nieuws bracht aan het einde van de sessie. P11 was het hoogst haalbare eindresultaat voor de Heppenheimer, die teamgenoot Lance Stroll op P8 zag eindigen.

Russell: 'Bereid de slicks maar voor'

George Russell kwam er in Q3 als eerste achter dat de droge lijn op het circuit klaar was voor de droogweerbanden. Pragmatisch lichtte hij Williams in terwijl hij door de linker doordraaier in sector 1 kwam: 'Bereid de slicks maar voor.' Het bleek het startschot voor de andere teams om zich ook voor te bereiden op de chaotische slotfase die volgen zou op de aankondiging van Russell. Zijn inzicht resulteerde uiteindelijk in een derde startpositie.

Er zat drama aan te komen met een nat circuit en tien coureurs die op de zachte banden over de Russische baan schoten. Nog voordat Lewis Hamilton de droogweerbanden onder kon schroeven ging het bij de Mercedes-coureur al mis: 'Ik heb de muur geraakt', sprak hij ingenieur Peter Bonnington toe. Het kostte hem een voorvleugel. Uiteindelijk kon hij nog een tijd neerzetten op de rood omrande banden, maar deze was niet beter dan zijn tijd op de intermediates, waardoor hij genoegen moest nemen met P4.

Met het wegvallen van Hamilton lag de weg open voor een ambitieuze jongeling om poleposition te pakken. Lando Norris, die heel het jaar al in bloedvorm is voor McLaren, wist zijn moment te pakken. Met een lach in zijn stem nam zijn ingenieur contact met hem op zodra de geblokte vlag gezwaaid werd en de coureur de eindstreep overkwam. 'Dat is poleposition, maat.' Norris kon maar op één manier reageren: 'Yeeeeeeeeeees!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws