Boordradio's Monza GP | De Vries: 'F*ck, mijn schouders zijn dood' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Monza GP | De Vries: 'F*ck, mijn schouders zijn dood'

Boordradio's Monza GP | De Vries: 'F*ck, mijn schouders zijn dood'

De Grand Prix van Monza kende veel gebeurtenissen die niet zonder commentaar konden blijven. Vier uitvallers, een debuterende coureur en natuurlijk wederom een Nederlandse winnaar, nadat ook Ferrari zich weer liet horen met verschillende strategieën. De coureurs en engineers hadden weer genoeg te bespreken, en dus hebben wij de mooiste boordradio's weer op een rijtje gezet.

Bij de start is het altijd dringen geblazen, en dat was op Monza richting de krappe eerste bocht niet anders. Charles Leclerc verdedigde stevig zijn eerste plek, terwijl George Russell juist in de aanval ging om de leiding in de wedstrijd over te nemen. Laatstgenoemde vond dat hij niet helemaal netjes bevochten werd. 'Hij drukte me buiten de baan', zo klonk het kort na de start uit de cockpit van de Brit.

Lange tijd blijft het stil, tot Sergio Pérez ineens een pitstop gaat maken. De Mexicaan heeft echter oververhitte remmen, en bij het stilstaan in de pitstraat slaan de vlammen van zijn remschijven. 'Ik heb wat vlammen op de rechter-remschijf', zo laat hij aan zijn team weten, waarna hij wat instellingen moet veranderen. Even leek hij niet verder te gaan kunnen, maar uiteindelijk heeft hij de race uitgereden.

De eerste echte gebeurtenissen zijn er in ronde twaalf, wanneer Sebastian Vettel zich over de boordradio meldt. 'Ik verlies vermogen', zo was de vaak onheilspellende mededeling van de Duitser, waarna hij al snel gesommeerd werd om zijn auto aan de kant te zetten. 'Stop de auto wanneer het veilig is alsjeblieft, stop de auto wanneer het veilig is.' Dit leidde tot de eerste VSC.

Ferrari laat van zich horen

Zoals we inmiddels gewend zijn van Ferrari, kwam er ook in Monza weer een waslijst aan strategische vragen de kant van Leclerc op geslingerd. Nu de wedstrijd even werd geneutraliseerd met de VSC, werd aan de Monegask dan ook gevraagd wat hij wilde doen. 'Wat vind je ervan om te pitten voor plan A?', zo klonk het, waarna de coureur instemde. 'Yeah, ik denk dat het krap gaat zijn, maar het is een goede oplossing.'

De oplossing van Ferrari kon in ieder geval niet zorgen voor bezorgde blikken bij Red Bull Racing, dat zag dat de stop van Leclerc wel erg vroeg kwam. 'Ik moet zeggen Max, dat vergt een erg lange stint voor Leclerc op deze medium-band. Ik denk dat zijn linker achterband in iets slechtere staat was dan die van jou, dus kom weer terug in je ritme', aldus Gianpiero Lambiase.

Wie wel weer sterk was in zijn strategie, was Carlos Sainz. De Spanjaard schroomt het niet om de touwtjes in eigen handen te nemen, en deed dat dan ook deze keer. 'Ik wil de softs, die zien er snel uit, laten we doorgaan met deze stint', was hij standvastig. Even later bevestigde zijn engineer de constatering van Sainz. 'De soft is sneller dan verwacht. Één á twee tienden sneller dan verwacht. De soft.'

Na een wat twijfelachtige keuze op strategisch gebied bij Leclerc, leek het ook op motorisch gebied weer een rampdag te worden voor Ferrari, nadat Leclerc werd verteld dat hij niet snel mocht schakelen in bochten. 'Ga niet short-shiften in de bochten', was de mededeling, waarna de Monegask van zich afbeet: 'Ik kan het niet gasten, ik kan het niet. Zorg ervoor dat de motor het goed doet.' Uiteindelijk bleek het mee te vallen.

Problemen zorgen voor uitvallers

Wie wel daadwerkelijk problemen kende, en ook moest uitvallen, was Fernando Alonso. De Spanjaard vroeg eerder al of er een probleem was, 'Hebben we een probleem met de energy deployment of is alles normaal?', en toen bevestigd werd dat alles normaal was kon hij zijn oren niet geloven: 'Wow'. Een kleine tien ronden later was er toch wel een probleem. 'Oké maat we hebben een probleem met de auto. Pit deze ronde alsjeblieft. Pit deze ronde.'

Niet alleen voor Alpine was het dus niet een fijne dag, die van Aston Martin was nog veel erger. Eerder viel Vettel al uit, nu was het de beurt aan Lance Stroll. 'Lance koel de remmen. Koel de remmen, we gaan de auto laten uitvallen dus koel de remmen. Pit deze ronde, we gaan de auto laten uitvallen.' Einde race voor de tweede Aston Martin, en het team kende toch al geen gelukkig weekend.

De laatste uitvaller zorgde voor de meeste problemen. Daniel Ricciardo zijn bericht 'ik ben de motor kwijtgeraakt' was het startschot voor een bizarre slotfase, maar dan niet op de goede manier. Met nog vijf ronden te gaan stopte de Australier zijn auto, maar door een aantal dwalingen in de safety car-procedure zou er uiteindelijk niet meer geracet worden en werd er gefinisht achter de safety car. Iets waar Leclerc het niet mee eens was. 'Nee, kom op, het is vrij. Kom op.'

Strategieën voor eventuele hervatting

Goed, dat de race niet hervat zou worden wist men nog niet op het moment dat de SC de baan op werd gestuurd, en dus werden er nog flink wat strategieën over de boordradio gegooid, zo ook bij leider Verstappen. 'Kunnen we een vrije stop maken?', zo vroeg hij zich af, en toen de bevestiging kwam dook de Nederlander dan ook naar binnen voor nieuwe softs, waarna hij de race gewoon als leider kon hervatten.

Bij Ferrari zagen ze een kans om Leclerc toch nog aan de overwinning te helpen, door hem met nieuwe banden het gevecht met Verstappen aan te laten gaan. Doorrijden had namelijk sowieso geen zin. 'We winnen geen positie als we buiten blijven, dus pit deze ronde', zo liet zijn engineer hem weten. Uiteindelijk zou dat gevecht er dus niet meer komen. Het was na de finish dan ook stil op de boordradio vanuit de cockpit van Leclerc, al had zijn engineer nog wel bemoedigende woorden. 'P2, je hebt goed werk geleverd, je hebt de banden goed gemanaged.'

Nederlands feest

Verstappen won de race dus relatief gemakkelijk nadat hij de leiding had overgenomen, en dus kon hij rekenen op een lofzang vanaf de pitmuur. 'Je verdiende de overwinning, het was jammer dat we niet meer gingen racen, maar je was de snelste het hele weekend dus goed gedaan Max', waren de woorden van Horner, waarna ook Verstappen zelf met een reactie kwam. 'Ja we hebben dit perfect gedaan. Geweldig werk gasten, we hadden een geweldige raceauto.'

De meeste aandacht na de race ging toch vooral uit naar Nyck de Vries, die geweldig inviel en indruk maakte met een negende plek. 'Wow, wow, heel erg bedankt. Dit was ongekend. Punten bij mijn debuut, dankjewel', zo waren zijn woorden, waarna ook vanuit het team lof kwam. 'Geweldig werk Nyck, fantastisch, zo erg verdiend', waren de woorden van Jost Capito, waarna de Nederlander nogmaals zijn dank uitsprak, en iets meer dan dat. 'Bedankt Jost, wordt erg gewaardeerd. F*ck, mijn schouders zijn dood.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws