De eerste twee dagen van het raceweekend in Azerbeidzjan zitten erop. Op de baan vond er heel wat spektakel plaats en dat leidde tot interessante gesprekken via de boordradio. Voordat de race op het Baku City Circuit aanbreekt, zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's voor je op een rijtje. Zo had Bearman een nieuw favoriet woord, had Leclerc hoge nood, en kon Piastri zijn ogen niet geloven.
De eerste vrije training was er niet eentje om bij stil te zitten. De sessie van afgelopen vrijdag was geen makkelijke, dit omdat de baan heel weinig grip had. Oscar Piastri klaagde dan ook gelijk in de eerste minuten. 'Er is echt heel, heel weinig grip op de baan', vertelt de Australiër. Dit gebrek aan grip was af te zien aan het aantal fouten van de coureurs. Regelmatig waren er blokkerende wielen te zien, maar het ging voor het eerst echt fout bij Charles Leclerc. De Monegask kletterde de muur in en wist gelijk waar het door kwam. 'Aah, ik kwam op het vuil aan de buitenkant', verklaarde Leclerc.
Nadat de auto van Leclerc opgeruimd werd en er een einde kwam aan de rode vlag mochten de coureurs opnieuw een poging wagen om zich door de smalle, gladde straten van Bakoe te manoeuvreren. Ook deze keer ging dit maar kort goed. De Argentijnse Franco Colapinto maakte zijn eerste meters op het Baku City Circuit en deed dat niet vlekkeloos. De onervaren coureur reed, net zoals Leclerc met zijn buitenste wiel op het vuil en gleed linksaf de muur in. 'Ik ben oké, sorry daarvoor jongens', valt schuldbewust te horen vanuit de cockpit van zijn Williams.
Verstappen jammert erop los
Leclerc kende dus een korte eerste vrije training, maar ook de tweede vrije training liep niet op rolletjes voor de Monegask. Hij is nog geen ronde onderweg en begint al te klagen over de boordradio. 'Kan je in de data kijken of je wat geks ziet aan de auto? Het sturen van links naar rechts voelt raar', roept Leclerc. Een paar ronden later schiet de Ferrari-coureur rechtdoor en komt gefrustreerd op de radio. 'Ik ga niet doorrijden met deze auto. Het kan gewoon niet zo zijn dat je dit niet ziet in de data. Ik kom naar binnen.'
Het team van Red Bull lijkt de weg naar boven weer gevonden te hebben. Toch was Max Verstappen niet geheel tevreden over zijn auto in de tweede vrije training. Zoals vaker hoorden we Verstappen klagen over een auto die niet instuurt. 'Zodra ik bij de apex kom, heb ik direct weer onderstuur', klaagt de Nederlander. Naast problemen met de auto, heeft hij ook moeilijkheden met de laagstaande zon. 'Ik heb echt moeite met het zicht. Ik zie helemaal geen flikker met die zon.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Leclerc had hoge nood
Na alle consternatie op de vrijdag, hoopte iedereen op een iets minder enerverende derde vrije training. Helaas bleek niets minder waar. Zo kreeg Esteban Ocon motorpech en werd de rode vlag gehesen. Toen zag Leclerc zijn kans. Niet om de baan op te gaan, natuurlijk. Wel om naar het toilet te gaan. Ja, zelfs die conversaties krijgen we mee als toeschouwer. 'Is er tijd om snel naar het toilet te gaan?', vroeg de Monegask aan zijn raceingenieur. Helaas voor de coureur vond het team het dat geen goed idee. 'Het duurt maar even en we willen zo snel mogelijk weer naar buiten gaan. Dus ik zou niet gaan', zei de raceingenieur. 'Oké', klonk een teleurgestelde Leclerc.
Het duurde niet lang of er wapperde wederom een rode vlag. Deze keer was het Oliver Bearman die zijn Haas in de muur had gezet. Dat de Brit daar alles behalve blij mee was, was luid en duidelijk te horen via de boordradio. 'Ik ben zo'n idioot!', liet Bearman met behulp van een welbekend scheldwoord aan zijn team weten. 'Is de auto beschadigd?', werd er rustig gevraagd. 'Ja, ik kon de bocht niet nemen', antwoordde de coureur gevolgd door wederom een scheldwoord. 'Het spijt me zo', sloot hij af.
Een paar korte lontjes
De kwalificatie op het stratencircuit van Bakoe verliep al met al een stuk rustiger dan de vrije trainingen. Zo lukte het Bearman om het tot Q2 te schoppen. 'Je bent door, je bent door', stelde de raceingenieur Bearman gerust over de boordradio. 'Goed werk, vriend. Fantastische prestatie.' Bij de 19-jarige coureur was de opluchting duidelijk te horen. 'Oh, godzijdank. Oh, godzijdank!', reageerde hij.
In Q2 had Leclerc gehoopt op wat meer uitdaging. Voor enige tijd had de Monegaskische coureur namelijk niemand voor zich op de baan en dat beviel hem niet. 'Dus... Wanneer krijg ik iemand voor mij rijden?', vroeg hij aan zijn team. 'We hebben er het hele weekend op geoefend om niet helemaal alleen te zijn tijdens de kwalificatie', herinnerde hij zijn team. Ook het geduld van Bearman leek inmiddels op te raken. Nadat de remmen van zijn auto kort blokkeerden, gebruikte hij nogmaals zijn favoriete woord van de dag. 'Mijn remmen blokkeerden. Potver. Jongens, ik ben zo'n idioot', verkondigde hij.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Q3 was de stemming iets minder bedrukt en kon er ook wel even gelachen worden. Niet heel hard, maar wij zijn er zeker van dat menig coureur en teamlid even heeft staan gniffelen bij het zien van Alexander Albon die er met het koelingssysteemapparaat op zijn auto vandoor ging. De coureur had zelf helemaal niets door, maar Piastri wél. 'De Williams rijdt met het koelingssysteemapparaat op de auto', deelde hij zijn team verbaasd mee. Albon mocht dan een rommelige rit hebben gereden door de kleine vergissing, Piastri zelf was na afloop ook niet helemaal tevreden. 'Dankjewel, jongens. Dat was, denk ik, de meest slordige ronde die ik ooit heb gereden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties