Boordradio's VT1 | Ingenieur Hamilton: 'Kom terug de pits in, we hebben een probleem' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Ingenieur Hamilton: 'Kom terug de pits in, we hebben een probleem'

Boordradio's VT1 | Ingenieur Hamilton: 'Kom terug de pits in, we hebben een probleem'

Tijdens de eerste vrije training ooit in Qatar werd er veel gesproken over de boordradio's. Deze communicatie was in de meeste gevallen niet positief voor de rijders, aangezien veel coureurs verschillende problemen met hun bolides meldden. Lewis Hamilton, Lance Stroll, Lando Norris en Sebastian Vettel hadden allemaal gedurende de vrije training een probleem met hun auto's. Ook constateerde Red Bull Racing dat de tracklimieten niet altijd even streng werden gecontroleerd.

Toch had niet iedereen wat te klagen tijdens de eerste vrije training op het Losail International Circuit. Er is slechts één coureur op de huidige grid die ooit een race heeft verreden op het circuit en dat is Sergio Pérez. Voor alle andere coureurs is het dus een baan met heel veel geheimen. Daniel Ricciardo vond het leuk om deze geheimen voor het eerst te ontdekken. 'Dit is mooi', zei de McLaren-coureur tijdens zijn eerste getimede ronde op de baan.

Coureurs melden veel problemen

De problemen begonnen zich echter snel op te stapelen. Tijdens zijn eerste kilometers op het circuit klaagde Hamilton over een lage hoeveelheid vermogen die zijn auto kreeg van de motor. Dit is niet vreemd, aangezien Mercedes vermoedelijk de oude krachtbron achterin de bolide van de Brit had gestopt. Even later meldde Peter Bonnington wel dat er iets mis was. 'Kom terug de pits in Lewis, we hebben een probleem.' Hamilton reageerde geschrokken: 'Kan ik nu echt geen rondje meer rijden?' De Mercedes-coureur kon enkele minuten later wel het circuit weer op.

Bij Aston Martin verliep het op technisch vlak ook niet vlekkeloos. Bij Stroll was het probleem permanent: 'Kom naar binnen, Lance. We zien een hydraulische fout', zei de ingenieur van de Canadees, nadat de coureur meldde dat zijn remmen niet meer werkten. Bij teamgenoot Vettel waren de problemen wat milder. 'Er zit was los bij mijn benen. Ik heb het nu vast kunnen zetten onder mijn dijbeen. Laat maar weten of ik naar binnen moet.' Dit probleem kwam nog een keer terug, maar de Duitser kon zijn weg vervolgen.

Ook bij McLaren-coureur Norris ging het twintig minuten voor tijd mis. De Brit reed vol over de kerbs heen, waardoor een noodstop binnen zijn bolide werd aangewakkerd. De jonge coureur kon zijn weg langzaam vervolgen en reed rustig de pits in. 'Laat je auto uitrollen in de pitstraat en probeer het naar de pitbox te redden', zei de ingenieur van Norris. De Brit kwam veilig bij zijn team terug en kon even later gewoon weer de baan op.

Red Bull praat met Masi

Waar Red Bull nog altijd wacht op een besluit rondom het incident tussen Max Verstappen en Hamilton in Brazilië, besloot het team toch even te praten met wedstrijdleider Michael Masi. Op het circuit in Qatar liggen meerdere baanlimieten, maar hier werd niks mee gedaan door de wedstrijdleiding. Jonathan Wheatley vroeg hoe het zat. 'We kijken het voor nu even aan en laten de coureurs even wennen aan het circuit', was de kalme uitleg van Masi.

Sainz gehinderd door verkeer

Vanaf het begin van de vrije training was het al druk op het circuit. De enige die daar last van had, was Ferrari-coureur Carlos Sainz. 'Wat Pérez daar deed was ongelooflijk', zei de coureur met een wijzend vingertje naar de Mexicaan. 'Echt ongekend deze gozer.' De Spanjaard reed door, maar kon niet wennen aan de grote hoeveelheid auto's op het asfalt. Sainz besloot de pitstraat maar in te rijden. 'Ik kom naar binnen. Er is te veel verkeer. Ik kan gewoon geen rondje rijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws