Boordradio's VT2 | Verstappen ervaart serieuze balansproblemen: 'Raak de achterkant kwijt' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT2 | Verstappen ervaart serieuze balansproblemen: 'Raak de achterkant kwijt'

Boordradio's VT2 | Verstappen ervaart serieuze balansproblemen: 'Raak de achterkant kwijt'

Over de boordradio's was ook tijdens de tweede vrije training meer dan genoeg te horen. Aan het begin van de sessie reed men elkaar veelvuldig in de weg, wat voor de nodige opmerkingen zorgde. Ook was er sprake van onvrede aan boord bij Lewis Hamilton en Max Verstappen. Bij de Brit werden de problemen echter snel weggewerkt, terwijl Verstappen juist tegen meer mankementjes aanliep, hoe langer hij in de RB16B zat.

De sessie begon chaotisch. Veel coureurs zetten meteen aan toen het licht in de pitstraat op groen ging. De rijders waren op zoek naar schone lucht, wat resulteerde in een verkeersopstopping aan het einde van de ronde. 'Wat een absolute ramp', meldde Fernando Alonso toen hij aan kwam rijden en zag wat er gaande was. Wel sloot hij netjes aan achter de Aston Martin, waarna het rijtje coureurs ingehaald werd door Hamilton.

Hamilton en Verstappen ontevreden

Vervolgens verplaatste het middelpunt van de belangstelling zich naar de twee titelkandidaten. Allereerst werden we meegenomen aan boord bij Hamilton, die in zijn Mercedes intussen de eerste ronden erop had zitten. 'Ik heb geen front', meldde hij ingenieur Peter Bonnington. Met andere woorden: totaal geen grip aan de voorkant. Vrij spoedig was het probleem opgelost want de rest van de sessie hoorden we hem er niet meer over.

Even later was het bij de Brit weer raak: 'De voorbanden werken niet..' Hamilton had moeite met het op temperatuur krijgen van het rubber, maar ook deze problemen verdwenen naarmate de sessie vorderde als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk wist hij verreweg de snelste tijd van de sessie te klokken, waarmee hij titelconcurrent Verstappen op maar liefst zes tienden achterstand zette.

Over naar Verstappen: een matige sessie voor hem, waarin hij veelal een matige balans had in de auto. Nadat zijn team hem met de auto zag worstelen, werd hem vanaf de pitmuur gevraagd of hij aanpassingen wilde aan zijn voorvleugel, in een zoektocht naar meer grip aan de voorkant. 'Nee hoor, dat hoeft niet, maar mid-corner heb ik hetzelfde gedrag (als in VT1, red.)', meldde hij. 'Ik raak steeds de achterkant kwijt.'

Ook Vettel met balansproblemen, Gasly met korte armpjes

Ook Sebastian Vettel kende problemen met de balans van zijn bolide. Zoals het er nu voor staat, lijken punten voor Aston Martin in Turkije onwaarschijnlijk. Logischerwijs was de reactie van de Duitser dan ook streng toen door zijn ingenieur geïnformeerd werd naar de mate van balans in de cockpit: 'Wat onderstuur betreft is het echt heel erg slecht.' Vettel eindigde de sessie op de zestiende plaats. Collega Lance Stroll deed het met een dertiende plek maar marginaal beter.

Pierre Gasly was de volgende die zich meldde bij de regie van de F1. Het beeld werd gewijzigd naar de cockpit van de AlphaTauri toen hij de pitstraat in draaide. 'Mijn armen zijn te kort om het stuur te draaien', concludeerde hij na zijn verkenningsronde. Met andere woorden: zijn stoeltje stond te ver naar achteren, waardoor hij eigenlijk net niet lekker bij het stuur kon. Dat moest even aangepast worden voor de Fransman, die niet notoir klein is, zoals de uitspraak wellicht doet vermoeden.

Verstappens problemen houden aan

Verstappens moeizame middagsessie in de RB16B was nog niet ten einde na zijn stuurproblemen in de bochten. Tegen het einde van de sessie poogde hij een langere stint op het mediumrubber, waarna hij wederom tegen problemen aanliep: 'De vibratie in de rechter voorband wordt nu een stuk heviger', meldde hij aan ingenieur Gianpiero Lambiase. De Red Bull lijkt de banden niet helemaal lekker te kunnen laten werken op Istanbul Park.

Raikkonens drink-episode

Kimi Raikkonen is een man die niet makkelijk tevreden te stellen is. Wanneer er dan in de cockpit van zijn F1-bolide iets misgaat dat in principe niet enorm veel expertise vergt, kan je er donder op zeggen dat de Fin dit vocaal merkbaar maakt. 'Ja, ik heb water in mijn f*cking schoenen lopen, het drinksysteem is f*cking erg aan het lekken', gaf de Alfa Romeo-rijder, duidelijk ontevreden, aan aan zijn team.

'Waarom is het zo moeilijk om dit soort simpele dingen te doen?', vervolgde hij ernstig geïrriteerd en verwonderd. Zijn team meldde dat het drinksysteem niet meer vastzat aan zijn helm. 'Ja, dat weet ik! Het bleef lekken in mijn helm, dus ik heb het systeem losgemaakt. Het is het makkelijkste deel van de auto en zelfs dat kan niet goed geregeld worden..', zo haalde hij uit naar zijn team. Voor het Alfa Romeo-team geen prettige berichten, maar voor de neutrale toeschouwers erg geestig.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws