Column | Het onfortuinlijke lot van Perez Formule 1
Formule 1

Column | Het onfortuinlijke lot van Perez

Column | Het onfortuinlijke lot van Perez

Ik wil vooraf graag één ding duidelijk maken: Sergio Perez is een topcoureur. Hij is een absolute topcoureur die zijn eigen carrière eind 2012 al eigenhandig om zeep heeft geholpen. Wat hem naar alle waarschijnlijkheid nog rest anno 2018 zijn jaren en jaren van lullige gevechten in de middenmoot.

Toen Sergio Perez Mendoza, ook wel ‘Checo’ genoemd, eind 2010 gepresenteerd werd als coureur bij Sauber waren de woorden ‘pay’ en ‘driver’ de eerste twee die door mijn gedachten gingen. Dit omdat gelijktijdig een enorme sponsorovereenkomst met een Mexicaanse telefoniemaatschappij werd gepresenteerd. Na de Grand Prix van Australië van 2011 was ik er echter van overtuigd dat het niet alleen de peseta’s van Carlos Slim (Mexicaanse zakenman, red.) waren die Perez naar de Formule 1 hadden geleid.

Sergio Perez toonde zich in die jaren, en dat doet hij vandaag de dag nog steeds, een meester in zuinig rijden. Daarmee bedoel ik niet dat hij altijd de meest economische lijn kiest of nooit gooit en smijt met zijn auto, maar hij heeft op de een of andere manier een rijstijl ontwikkeld die weinig belastend is voor het materiaal waarmee hij rijdt. In zijn eerste race ging hij zo zuinig om met zijn banden dat hij slechts één pitstop nodig had om de finish (als zevende) te bereiken waar de rest van het veld er twee nodig had.

Die rijstijl zorgde dat Perez van tijd tot tijd toverde en resultaten neerzette die eigenlijk helemaal niet mogelijk waren met een Sauber. In 2012 werd hij tweede in Maleisië, derde in Canada en wederom tweede in Monza. En ja, hij reed nog steeds in een Sauber! Team tevreden, coureur tevreden en Ferrari tevreden. Perez maakte immers nog altijd deel uit van het Ferrari-ontwikkelingsprogramma en ik heb er eind 2012 geen seconde aan getwijfeld dat Perez in 2014 of 2015 de opvolger van Felipe Massa ging worden bij de Scuderia. Nog een jaartje bij Sauber om de echt fijne kneepjes van het vak te leren en dan hoppa, naar de Scuderia.

Een beetje dom
Maar dan besluit Perez om iets doms te doen. Lewis Hamilton vertrekt bij McLaren en heeft de vooruitziende blik om naar Mercedes te gaan. Perez wordt bij gebrek aan een toptalent uit de eigen opleiding benaderd en de Mexicaan is enthousiast. Een deal met McLaren betekent echter exit bij Ferrari. Perez besluit de Italianen gedag te zeggen en tekent een meerjarig contract bij het team uit Woking.

Een meerjarig contract dat een jaar later geen fluit waard blijkt te zijn als Perez er uit gebonjourd wordt ten faveure van Kevin Magnussen. McLaren heeft op dat moment een verschrikkelijk slecht jaar achter de rug. Podiumplaatsen, laat staan overwinningen zijn er niet behaald. Teamgenoot Jenson Button en Perez finishen als negende en twaalfde in het wereldkampioenschap. Perez heeft niet alleen niet goed genoeg gepresteerd, hij heeft ook een behoorlijke attitude ontwikkeld. Een attitude waar ze bij McLaren een broertje dood aan hebben.

Jenson Button wordt keihard aangepakt door de Mexicaan en is daarvan niet gediend. De Brit is ‘gentleman-racer’ Lewis Hamilton, door onze hoofdredacteur overigens om die racestijl uitgemaakt voor ‘pussy’ , gewend en kan niets met de agressieve Perez. ‘Normaal gesproken laat je het wheel bangen achter je als je de karts ontstijgt’, laat Button onder andere optekenen. Nergens in 2013 laat Perez de magie zien die hem de twee seizoenen ervoor bij Sauber zo kenmerkte. Tegelijkertijd presteert Magnussen naar het schijnt fenomenaal goed in de simulator en is Martin Whitmarsh maar wat blij dat hij Perez kan lozen. Perez vindt ternauwernood in december 2013 een stoeltje bij Force India voor 2014.

Te groot voor het servet
Bij Force India toont Perez in de volgende jaren weer wat voor getalenteerde coureur het is. Hij verslaat de hoog aangeschreven Nico Hülkenberg in drie van de vier jaar dat zij gezamenlijk rijden bij Force India en was vorig seizoen ook Mercedes-talent Esteban Ocon de baas. Perez zit altijd op het vinkentouw als de grotere teams kruimels laten liggen en toont zich een killer in het benutten van buitenkansjes. Perez scoorde daardoor al vijf podiumplaatsen voor zijn werkgever terwijl zijn teamgenoten gecombineerd nog op nul staan.

Perez toont al dik twee seizoenen aan dat hij klaar is voor een stap hoger op, maar door zijn keuze voor McLaren heeft hij de glazen van zijn relatie met het team dat de enige realistische stap vooruit is zelf ingegooid. Sergio Perez is pas 28 maar heeft met een beetje pech zijn top in de Formule 1 al bereikt. Een positie hoger dan de zevende in het WK is voorlopig niet realistisch voor de Mexicaan. Is dat eerlijk? Nee. Zijn teambaas vindt het crimineel dat de top-3 Perez links laat liggen en zelf denkt de coureur dat hij in een topauto niet onder doet voor wie dan ook en ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Ik denk dat Perez in een Ferrari of Mercedes niet onderdoet voor Vettel of Hamilton.

Ik vraag me alleen heel erg af wie hem die topauto moet geven. Teamgenoot Ocon is de volgende in rij voor een Mercedes-stoeltje en de route naar Maranello is gesloten. Het is alleen Clay Regazzoni en Kimi Raikkonen ooit gelukt om uit de gratie van Ferrari te vallen en later alsnog terug in de armen van de Italianen te vallen. Met Charles Leclerc als exponent van de nieuwe generatie Ferrari-junioren, lijkt een belletje naar Perez niet heel waarschijnlijk en als ze dan uiteindelijk eens een keer een opvolger voor Raikkonen nodig hebben want het zou mij niet verbazen als die in 2019 gewoon nóg een jaar in die rode auto zit, maar dat is een ander verhaal. Red Bull Racing is ook een gesloten boek, McLaren hoeven we het, ironisch genoeg, niet over te hebben, want die hebben met Lando Norris en eventueel Nyck de Vries in eigen gelederen ook de nodige troeven achter de hand.

Franse slag
De enige reële optie voor Perez is wellicht Renault en een hereniging met Hülkenberg, maar daarvoor moet eerst Ricciardo vertrekken bij Red Bull en Sainz gekozen worden tot diens opvolger. Een serie van evenementen die eerst maar eens daadwerkelijk moet plaats vinden. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of Renault voor Perez wel een stap vooruit is? Hij werd in Baku derde, Carlos Sainz vijfde. Dat was het beste resultaat van de Franse renstal sinds ze in 2016 terug keerden in de Formule 1. Het is geen vaststaand gegeven dat Renault binnen nu en twee, drie jaar het gat naar de top-3 gaat dichten.

Perez zou bij een dienstverband bij de Fransen dus weer een gok nemen. Mijn advies is dan ook: Blijf lekker bij Force India. Vierde gaan ze niet meer worden in het constructeurskampioenschap, maar vijfde of zesde is ook leuk. Blijf bij Force India en ja, dat betekent over het algemeen lullige gevechten in het middenveld, maar blijf azen op die ene of die twee kansjes die zich per seizoen voordoen want als iemand ze kan pakken, is het Sergio Perez wel. Meer gaat er helaas niet meer inzitten. (Foto: Mercedes AMG F1 Team)

- Hans van Brunschot

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws