De stempel die Schumacher op Maranello drukte: 'Hij liet ons zien hoe we het gedaan kregen' Formule 1
Formule 1

De stempel die Schumacher op Maranello drukte: 'Hij liet ons zien hoe we het gedaan kregen'

De stempel die Schumacher op Maranello drukte: 'Hij liet ons zien hoe we het gedaan kregen'

Mattia Binotto blikt terug op Michael Schumacher zijn eerste test bij Ferrari op het circuit van Fiorano. De test vond plaats op een dag in het jaar 1995, en het was een dag die alles veranderde voor de Scuderia. Schumacher had dat jaar de overstap gemaakt van Benetton naar Ferrari. Binotto herinnert zich hoe Schumacher de dynamiek van het team positief beïnvloedde.

Vanaf het jaar 1995 sloot Schumacher aan bij het team uit Maranello, wat het begin vormde van een gigantisch rijtje aan overwinningen, records en wereldkampioenschappen. Binotto weet het verloop van de eerste testdag van de Duitser nog goed. 'Ik herinner me Michael (Schumacher, red.) zijn eerste test in Fiorano', zei de oud-teambaas onlangs in de Beyond The Grid-podcast. Schumacher had deze test op het ontwikkelingscircuit van Ferrari zelf aangevraagd om aan de auto te wennen voordat de officiële tests van start gingen in Portugal.

Tijdens deze test hebben ze veel aangepast, zoals het zitje, het stuur, maar ook het circuit moest aangepast worden, vond de zevenvoudig wereldkampioen. 'Hij kon de eerste bocht van het circuit niet nemen. Het lukte hem gewoon niet optimaal', gaat Binotto verder. 'Ik weet nog dat Schumacher na afloop direct aan Jean Todt vroeg of die bocht aangepast kon worden.' En wat Schumacher wilde, gebeurde. 'Ja, we hebben de eerste bocht aangepast want het representeerde geen enkele bocht die we konden vinden op andere banen. Dat was de reden. Sindsdien heeft Fiorano een ander design', verklaart de Italiaan.

'Schumacher was een vroege vogel en trommelde iedereen om acht uur in de ochtend op'

In 1996 werd het circuit van Fiorano aangepast en werd de scherpe bocht aan het einde van de pitstraat vervangen met een snelle bocht, en werd het circuit met 24 meter verkort. Dat was niet de enige verandering die Schumacher teweegbracht. De test die volgde in Estoril werd gepland om negen uur in de ochtend, en de engineers van Ferrari kwamen om 8:20 aan.

'Schumacher was een vroege vogel en trommelde iedereen om acht uur in de ochtend op', vertelt Binotto. 'Hij was er al toen wij aankwamen op het circuit, en hij was aan het wachten op ons. Hij keek naar zijn horloge en vroeg ons waar we waren, want we hadden om acht uur een vergadering.'

Ferrari was gewend dat ze om negen uur in de ochtend een installatieronde zouden doen en dan het dagprogramma zouden bespreken, maar Schumacher wilde een uur voor het starten van de motor een vergadering houden. 'Sinds Michael hebben we elke dag de eerste meeting om acht uur in de ochtend gepland', glimlacht Binotto.

Binotto: 'Zijn plan van aanpak was ook een grote verandering voor ons'

Toen Schumacher bij de vergadering op Estoril op de hoogte was van het dagprogramma, werd hij geïnformeerd om te gaan rijden en verschillende configuraties te evalueren. De auto zou voor vijftig kilometer brandstof in de tank hebben. 'In het laatste uur gingen we met tien kilo aan brandstof testen voor een kwalificatieronde, zodat het de volgende dag te lezen was dat Michael Schumacher de snelste was met Ferrari. Hij vroeg ons waarom we dat deden, want hij was het niet eens met deze strategie', gaat de Italiaan verder.

'Sindsdien staan de tests voorafgaand aan het seizoen in het teken van iets leren en niet in het teken van de snelste ronde neerzetten', legt de voormalig Ferrari-teambaas uit. 'Hij stond erop dat we de hele dag met vijftig kilo aan brandstof zouden rijden. Zijn plan van aanpak was een grote verandering voor ons. En trouwens, hij klokte de snelste tijd, met vijftig kilo aan brandstof aan boord.' Die dag realiseerde iedereen bij Ferrari zich wat voor iemand Schumacher was als coureur en als professional. 'Een harde werker en een leider, een sterke en snelle coureur. Hij liet ons zien hoe we het gedaan kregen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws