'Er is wederzijds respect tussen Alonso en Hamilton, ze geven elkaar de ruimte' Formule 1
Formule 1

'Er is wederzijds respect tussen Alonso en Hamilton, ze geven elkaar de ruimte'

'Er is wederzijds respect tussen Alonso en Hamilton, ze geven elkaar de ruimte'

Viaplay-analisten Giedo van der Garde en Christijan Albers merkten op dat Mercedes er sinds de upgrades aan de W14 veel beter bijzit dan voorheen. Daarom was het ook jammer dat George Russell de fout maakte door te hard over de kerbs te rijden. De rivalen van Ferrari reden een solide race, maar vielen niet echt op.

De Zilverpijlen lijken sinds de Grand Prix van Spanje de stijgende lijn te pakken te hebben. Circuit Gilles Villeneuve in Montreal was niet echt een Mercedes-circuit, maar toch wist Lewis Hamilton het podium te behalen. Russell viel helaas uit en zo liep het team twaalf punten mis. 'Je merkt dat ze veel meer vooraan staan', begint Albers in de nabeschouwing bij Viaplay. 'Ze zijn nog steeds niet vergelijkbaar met Red Bull, maar ze zijn wel beter. De auto was altijd wel goed in de race', vervolgt de voormalig Formule 1 -coureur.

'Russell was iets te hebberig', zegt Albers dan over Russell. De Brit reed te hard over de kerbs en toen stuiterde de auto de muur in. Daardoor had de W14 veel schade. Uiteindelijk viel de Mercedes-coureur uit en verliet hij Canada met lege handen. 'Hij wilde zijn snelheid niet kwijtraken. Bij Max (Verstappen, red) zag je dat hij wel helemaal aan het liften was, dan kan je de auto positioneren en weer recht de baan op sturen', vergelijkt Albers. Verstappen reed ook een keer hard over de kerbs, maar had daar hij uiteindelijk geen last van. 'Ja, als je daar te hard op het gas gaat, dan hang je', vult Van der Garde aan.

Het was duidelijk dat de andere Mercedes-coureur een heel goede race had gereden. 'Het was een supergoed gevecht (tussen Hamilton en Alonso, red.). Er is wederzijds respect, ze weten dat ze allebei heel hard kunnen rijden. Ze geven elkaar de ruimte. Het was een supergoede race, meer kan je er niet over zeggen', denkt de WEC-coureur. 'Voor Alonso duurde het een paar rondes voordat hij aan kon haken. Het was een mooi moment, Alonso had geluk met de DRS op het rechte stuk, anders had Lewis hem ernaast kunnen zetten.'

Ferrari was strategisch goed, maar 'we hebben ze niet echt gezien'

Naast Mercedes deed ook Ferrari het goed. De Scuderia besloot tijdens de race buiten te blijven onder de safetycar-periode. Dat kon een strategische misser worden, maar het pakte goed uit. 'Strategisch hebben ze een goede call gemaakt. Ze hadden het gevoel dat ze de banden onder controle hadden', gaat Van der Garde verder. 'Met die safetycar gingen ze toch niet naar binnen. Heel eerlijk, ze hebben gewoon een solide race gereden, maar we hebben ze niet echt gezien', oordeelt de voormalig Formule 1-coureur.

Ook leek de communicatie richting de coureurs duidelijk te zijn. Er was orde, en de rijders konden zo goede punten binnenslepen. 'Dat Sainz Leclerc niet aan ging vallen moest van het team. Ze willen zoveel mogelijk punten voor het constructeurskampioenschap', voegt Albers eraan toe. 'Tijdens de races ervoor gebeurde er telkens wel wat. Dit geeft Leclerc veel vertrouwen, rustig opbouwen. Ik denk dat ze daar wel goed aan doen. De coureurs kunnen goed met elkaar, maar ze pushen elkaar heel veel', aldus Albers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws