F1 in het kort | Dennis wint tweede Eprix van Valencia, De Vries en Frijns vallen buiten de punten Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Dennis wint tweede Eprix van Valencia, De Vries en Frijns vallen buiten de punten

F1 in het kort | Dennis wint tweede Eprix van Valencia, De Vries en Frijns vallen buiten de punten

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Dennis wint tweede Eprix van Valencia, De Vries en Frijns vallen buiten de punten

Jake Dennis heeft de tweede Eprix van Valencia gewonnen. Norman Nato kwam als tweede over de eindstreep, maar vanwege een tijdstraf zakte hij terug naar de vijfde plaats. In plaats daarvan pakte André Lotterer de tweede plaats. Alex Lynn schoof door naar de derde plaats na een kleine comeback. Lynn werd eerder nog van de baan getikt door Nato. Stoffel Vandoorne was de enige uitvaller van de race. De Belg probeerde Sébastien Buemi in te halen, maar kreeg daar niet de ruimte voor.

Nyck de Vries kwam in zijn Mercedes niet verder dan de zestiende plaats en Robin Frijns moest genoegen nemen met de negentiende positie. Ondanks dit tegenvallende resultaat blijft De Vries koploper in het klassement, met vlak daarachter zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne.

Seidl: 'Geen verrassing dat Ricciardo moeite heeft met aanpassen'

Andreas Seidl is niet verrast dat Daniel Ricciardo nog moeite heeft met het aanpassen aan zijn nieuwe auto. Net als de andere coureurs die dit jaar van team zijn gewisseld, is de Australiër nog steeds bezig met wennen aan zijn bolide. De oorzaak hiervan is voornamelijk te vinden in de vrij korte wintertest, die slechts drie dagen duurde. 'Ik zal niet zeggen dat het een verrassing is', zegt Seidl tegen motorsport.com. 'We weten allemaal dat het niet eenvoudig is om van de ene auto in de andere te springen als je maar anderhalve dag hebt kunnen testen.' Gisteren sprak de teambaas van McLaren al zijn wens uit om komend seizoen weer een langere test te houden.

De Vries wint Formule E-race in Valencia na knotsgekke slotfase

Nyck de Vries heeft de eerste Valencia ePrix op zijn naam geschreven. De Mercedes-coureur heeft daarmee ook de leiding van het kampioenschap overgenomen. Dit doet de Fries na een knotsgekke slotfase, waarin de helft van het veld niet meer genoeg energie had en de race niet kon uitrijden. Nico Müller en Stoffel Vandoorne, die startten vanaf respectievelijk P22 en P24, sluiten de top 3 af.

Honda opnieuw titelsponsor bij de Japanse Grand Prix

Honda wordt wederom de titelsponsor van de Japanse Grand Prix op het circuit van Suzuka dit seizoen. Dat maakt de autofabrikant bekend op Twitter. Eerder was de fabrikant al titelsponsor in 2018, nu doen ze het dus opnieuw in hun laatste seizoen. 'We zijn vereerd dat we wederom titelsponsor mogen zijn voor deze race. We willen alle Formule 1-fans met deze race bedanken en onze dankbaarheid daar vooral laten zien. Op het circuit zullen we er in ieder geval alles aan doen om een sterke race neer te zetten', zegt Koji Watanabe, hoofd merk en communicatie bij Honda.

Vandoorne op poleposition voor ePrix Valencia, De Vries derde

Stoffel Vandoorne zal de eerste ePrix van Valencia vanmiddag vanaf poleposition mogen starten. In de kwalificatie klokte de Belg de snelste tijd voor Antonio Felix da Costa en teamgenoot Nyck de Vries. De Nederlander zal alleen niet vanaf P3 kunnen starten. Hij heeft na het creëren vaneen ongeval in Rome twee weken geleden een gridstraf van vijf plaatsen gekregen. Landgenoot Robin Frijns begint de race op een zestiende plaats.

Brown hoopt op drie races in de Verenigde Staten

McLaren F1 CEO Zak Brown hoopt op een extra race in de Verenigde Staten in de nabije toekomst. De eigenaar van de televisierechten, Liberty Media, heeft al jaren de ambitie om meer races te organiseren in het land. Brown hoopt dat er na de aankondiging van de nieuwe race in Miami ook echt werk van gemaakt gaat worden. Volgens de CEO is er in ieder geval interesse uit Indianapolis.

'Ik heb tegen Stefano Domenicali gezegd dat we opnieuw op Indianapolis moeten racen. Het zou wat mij betreft ideaal zijn om drie races te hebben in Amerika, maar het schema zoals het nu is kan het niet toelaten. Misschien is het daarom een idee om één permanente race daar te hebben en twee circuits die elkaar rouleren', spreekt Brown zijn hoop uit.

Grand Prix van Japan tot en met 2024 op de F1-kalender

De Grand Prix van Japan zal na 2021 nog eens drie jaar te bewonderen zijn op de Formule 1-kalender, zo meldt Motorsport-Magazin.com. Tot en met 2024 heeft de organisator van de race in het Aziatische land het contract verlengd. In de overeenkomst staat ook dat het Suzuka Circuit op alle drie de jaren de bestemming zal zijn waar de sport zal neerstrijken in Japan.

Magnussen junior en senior samen naar 24 uur Le Mans

Oud Formule 1-coureur Kevin Magnussen rijdt komend seizoen de 24 uur van Le Mans samen met zijn vader, Jan Magnussen. De twee zullen samen met Dane Anders Fjordback de prestigieuze vierentwintiguursrace verrijden voor High Class Racing in de LMP2-klasse. 'Daar gaan we, mijn vader en ik gaan racen op Le Mans dit jaar! Dit is iets wat we al jaren proberen te doen, dus het is echt een droom die uitkomt', meldt Magnussen junior via Twitter.

Russell wil af van chicane in 'saai' Barcelona

George Russell wil af van de chicane in de laatste sector op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Dat laat de Engelsman weten ten overstaan van RaceFans. Zo zou het schrappen van de chicane ervoor moeten zorgen dat de coureurs elkaar beter zouden kunnen volgen. Russell: 'Dit circuit levert meestal alleen saaie races op. Als we teruggaan naar de versie met de laatste twee bochten zoals dat vijftien jaar geleden ook was, dan kunnen we elkaar beter volgen. De slipstream zal dan een groter effect hebben tot en met bocht 1.'

Ferrari-testcoureurs Schumacher en Ilott leggen meer dan 400 km af op testdag

Bij de tweede en laatste testdag van Ferrari kropen Mick Schumacher en Callum Ilott achter het stuur van de Italiaanse bolide uit 2018. Op het circuit van Fioriano kregen de jonge coureurs wederom de kans om in een Ferrari F1-auto te rijden. Als eerste was de Duitser aan de beurt, die iets meer dan 200 kilometer wist te rijden. Vervolgens was het de beurt aan Ilott, die ongeveer eenzelfde afstand overbrugde. Gisteren mocht Carlos Sainz plaatsnemen in de SF71H.

Latifi had geen idee dat hij Mazepin raakte bij ongeval

Nicholas Latifi zegt geen idee te hebben gehad dat hij Nikita Mazepin raakte voor zijn crash. In gesprek met de officiële site van de Formule 1 blikt de Canadees terug op het moment: 'Om heel eerlijk te zijn, ik zag Nikita (Mazepin, red.) niet. Er was heel veel spray en terugkijkend naar de video zit hij in mijn dode hoek. Ik dacht dat ik alleen wat wielspin had, dus ik had geen idee dat we elkaar raakten.'

Van der Helm 25e bij Formule 3-test in Spanje

Tijmen van der Helm heeft de eerste dag van een serie Formule 3-tests op het Circuit de Barcelona-Catalunya besloten als 25e. Met een 1:33.364 was de Nederlandse coureur van MP Motorsport ruim 1,6 seconden langzamer dan teamgenoot Victor Martins, die de dag als nummer 1 afsloot.

AlphaTauri al bezig met 2022-bolide

AlphaTauri richt zich al op de ontwikkeling van de bolide voor 2022. Niet gek volgens Jody Eggington, (mede-)verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe auto. 'We hebben niet vol op één troef (2021-bolide, red.) ingezet in de hoop dat dit onze kans wordt', legt hij uit aan Motorsport-Total.com. 'We willen de volgende stap zetten. Ik denk niet dat men het zal accepteren als we het zoudn omdraaien.' Gezien de grote regelveranderingen volgend jaar, zitten veel teams in dubio wat betreft de ontwikkeling van de auto's. Zo is Haas al gestopt met het updaten van de auto van 2021 om zodoende het vizier op volgend jaar te kunnen zetten.

Grand Prix van België mogelijk zonder volle tribunes

De Grand Prix van België zal mogelijk zonder volle tribunes worden verreden. Dat laat Vanessa Maes, organisator van de race, weten tegenover AUTOhebdo. 'Je hoeft geen viroloog te zijn om te begrijpen dat een race met alle toeschouwers in augustus lastig te realiseren is. Het heeft geen zin om helemaal vooruit te plannen. We zullen nog te horen krijgen van de overheid wat hun plan is, alleen dan kan ik meer duidelijkheid geven.'

Alonso niet tevreden: 'Ik moet het beter doen'

Fernando Alonso is niet tevreden met hoe zijn weekend in Imola verliep. De Spanjaard werd weliswaar tiende en scoorde zo zijn eerste punt sinds zijn terugkeer, maar moest zijn meerdere erkennen in teamgenoot Esteban Ocon. De Fransman eindigde in zowel de kwalificatie als de race voor de Spanjaard. Alonso: 'Ik moet het beter doen. Ik was niet op het juiste niveau, maar dat zal ik in Portimão wel zijn', aldus de tweevoudig wereldkampioen tegenover RACER.

Williams verwacht meer kansen op punten op 'eigen kracht'

Williams verwacht dat het in de loop van het jaar nog meer kansen krijgt om op eigen kracht punten te kunnen pakken. Dat vertelt Dave Robson, hoofd voertuigprestaties van het team, tegenover Autosport. Zo denkt hij dat de Grand Prix in Imola van vorig weekend heeft laten zien dat de FW43B goed genoeg is om mee te kunnen doen voor de punten.

Robson zei het volgende: 'We dachten echt dat we punten konden pakken. De weersomstandigheden waren niet ideaal, maar we gingen er goed mee om. Om dan te eindigen met niks is erg zonde, maar het positieve is dat de auto snel was. We gaan nog meer kansen krijgen en dat doen we geheel op eigen kracht. Ik denk niet dat vorig weekend te maken had met geluk.'

Hamilton prijst Russell voor verontschuldiging aan Bottas

Lewis Hamilton heeft George Russell geprezen vanwege de verontschuldiging tegenover Valtteri Bottas die de Williams-coureur op sociale media had geplaatst. In het bericht kwam Russell terug op een aantal uitspraken die hij kort na het incident had gedaan, waaronder de beschuldiging dat Bottas de schuld van de crash op zich zou moeten nemen. Hamilton schreef als reactie op het bericht: 'Kracht komt van kwetsbaarheid. Als je de fout niet maakt, kan je nooit de les leren. Respect voor het nemen van de verantwoordelijkheid. Op naar de volgende.'

Mercedes rijdt dubbele race-afstand op nieuwe Pirelli's

Het testen van de nieuwe Pirelli-banden, die de 18-inch banden die in 2022 geïntroduceerd worden omhullen, blijft doorgaan. Na de Grand Prix van Emilia Romagna was het de beurt aan het Formule 1-team van Mercedes om het rubber helpen te ontwikkelen voor het debuut van volgend jaar. In het specifiek was het Lewis Hamilton, die ondanks een flinke schuiver in de race van zondag tweede wist te worden en daarmee de leiding in het klassement behield, die de taak kreeg om over het circuit van Imola te rijden. De zevenvoudig wereldkampioen legde in totaal 130 ronden af in de oude Mercedes W10, wat goed was voor ongeveer twee race-afstanden.

Alfa Romeo met stomheid geslagen na pijnlijke penalty

Na een prima begin van het seizoen in Bahrein leek Alfa Romeo op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari een paar welverdiende punten te gaan scoren dankzij een indrukwekkende prestatie van Kimi Raikkonen, maar de FIA gooide roet in het eten. De Finse coureur werd bestraft omdat hij voor de herstart na de rode vlag periode enkele posities verloor nadat hij in de grindbak terechtkwam door een fout.

Alfa Romeo raadde Raikkonen aan deze plaatsen goed te maken, maar de wereldkampioen van 2007 was niet in staat dit te doen voor de lichten van de safety car uitgingen – het signaal dat de wedstrijd op het punt staat te beginnen. Volgens de regels had Raikkonen vanuit de pitstraat moeten starten, maar in de hectiek deed hij dit niet. Een kostbare tijdstraf van dertig seconden was volgens de wedstrijdleiding op zijn plaats, waardoor de Zwitserse renstal twee dure punten voor de negende plek van Raikkonen door het putje zag gaan.

McLaren verkoopt hoofdkantoor in een sale-and-leaseback-deal van bijna 200 miljoen euro

McLaren heeft zijn hoofdkantoor verkocht aan Global Net Lease (GNL) voor bijna 200 miljoen euro (170 miljoen pond). De autofabrikant en renstal zal het pand vervolgens terug leasen van het Amerikaanse bedrijf in deze 'sale-and-leaseback-deal'. James Nelson, CEO van GNL, zei op motorsport.com: “We zijn verheugd aan te kondigen dat deze faciliteit van wereldklasse deel gaat uitmaken van de GNL-portefeuille.'

McLaren had afgelopen jaar te maken met serieuze geldproblemen. Het autobedrijf besloot daarop dat het geen voordeel had om kapitaal geïnvesteerd te hebben in het hoofdkantoor. De sale-and-leaseback-deal geeft een onmiddellijke financiële boost. Dit geld kan McLaren vervolgens opnieuw investeren.

Sainz: 'Eerste GP in Italië is altijd bijzonder voor een Ferrari-coureur'

Carlos Sainz heeft zijn eerste Grand Prix in Italië erop zitten met Ferrari. Ondanks het feit dat er geen toeschouwers aanwezig mochten zijn bij de race, was het een speciaal moment voor de Spanjaard. 'De eerste GP in Italië voor een Ferrari-coureur is altijd bijzonder', vertelde de coureur voorafgaand aan de race volgens Corriere Dello Sport. 'Ik zal de enthousiasme-factor missen die fans normaal gesproken met zich meebrengen. Je voelt de sfeer rondom het circuit, het is speciaal.'

Vettel: 'Alles wat fout kon gaan, ging fout'

Sebastian Vettel viel afgelopen weekend voor de tweede keer dit seizoen buiten de punten. De Duitser had zijn overstap naar Aston Martin liever anders gezien, maar weet dat op dit moment verbetering vanuit het team hard nodig is. 'Als je voor de race nadacht over wat er allemaal mis kon gaan, dan is onze race daar een goed voorbeeld van', vertelt Vettel tegenover Speedweek. 'Het gevoel is al iets beter, maar op dit moment zijn er nog weinig ronden probleemloos verlopen. Ik denk dat we een grotere stap moeten maken om echt een verschil te gaan maken.'

Russell komt alsnog met excuses na crash met Bottas

George Russell heeft op social media toch nog excuses aangeboden voor de crash met Valtteri Bottas. De twee kwamen in Italië heftig in botsing en in eerste instantie was de Brit erg boos op zijn collega, maar komt daar nu dus op terug. 'Ik ben niet bepaald trots op mijn acties gisteren', begint Russell zijn bericht. 'Mijn emoties werden me gisteren de baas, dat had niet moeten gebeuren. Ik wil graag tegen Valtteri en mijn team sorry zeggen voor wat er is gebeurd.'

Mercedes pakt voor het eerst in twee jaar snelste pitstop

Mercedes heeft na ongeveer twee jaar eindelijk weer de snelste pitstop van een Grand Prix op zijn naam staan. Met een tijd van 2,24 seconden voor Valtteri Bottas verdiende het team de DHL Fastest Pitstop Award. Red Bull zat daar heel kort achter met een tijd van 2,27 seconden. Het wereldrecord staat ook nog steeds op naam van Red Bull met een tijd van 1,82 seconden. Hoewel Bottas de snelste pitstop maakte, trof zijn teamgenoot Lewis Hamilton het een stuk minder. De Brit maakte een stop van 4 seconden en daarmee verloor hij in zijn tweede stint de aansluiting met Max Verstappen.

Russell ruim 30 kilometer per uur sneller bij zware crash met Bottas

George Russell reed ruim dertig kilometer per uur sneller dan Valtteri Bottas toen de twee in een zware crash met elkaar terecht kwamen op Imola. Deze 'overspeed' maakte de situatie een stuk gevaarlijker dan deze zou zijn geweest als de coureurs even hard hadden gereden. Het verkleinde de reactietijd die Russell had dusdanig dat elke beweging van Bottas weinig ruimte voor de Williams-coureur zou geven om te corrigeren. Dit was mogelijk de reden dat Russell verder uitweek voor de Mercedes dan het op beeld leek te hoeven.

Twee positieve coronatests bij GP Emilia Romagna

Van de ruim vierduizend afgenomen coronatests bij de Grand Prix van Emilia Romagna kwamen er twee positief uit, zo laat de FIA weten. Bij elke race worden de betrokkenen op het circuit veelvoudig getest om te voorkomen dat het coronavirus in de Formule 1-bubbel verspreidt. Met slechts twee coronagevallen werpt het dus haar vruchten af.

Palou wint Indycar op Barber, Veekay knap zesde

Alex Palou heeft de Indycar-race op Barber op zijn naam geschreven. Het was een bizarre race met een wel heel chaotisch begin. Een flink incident zorgde ervoor dat onder anderen Rinus VeeKay zijdelings op de startlijn stond. In de race debuteerden verschillende autosportvedettes zoals oud F1-coureur Romain Grosjean en oud Nascar-coureur Jimmie Johnson. Het was voor VeeKay in ieder geval een enerverende race.

'Na het incident bij de start van de race sloeg mijn motor af, en dacht ik eventjes dat het al over en sluiten was”, vertelt VeeKay naderhand. “De motor sloeg in de anti-stall modus, maar omdat ik nog in de zesde versnelling reed sloeg-ie onmiddellijk weer af. Gelukkig rolde ik nog en kreeg ik ‘m net weer aan.'

Veekay was vooral te spreken over de strategie die Ed Carpenter had bekokstoofd. ' Volgens mij sluit deze strategie perfect aan bij mijn racepace. Daarnaast zat ik goed in mijn vel. 'Ik baalde na het kwalificatieresultaat van zaterdag, maar merkte zondagochtend direct dat er een goed resultaat in de lucht hing', sluit de Nederlander af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws