F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Het Circuit of the Americas, ofwel COTA, heeft een succesvolle proef gedaan met het vaccineren van Amerikanen via een drive-through faciliteit op het circuit. Al meer dan drieduizend personen zijn gevaccineerd tegen het coronavirus, een waar succes voor de circuit-teststraat.

Leclerc zou graag Le Mans willen rijden met Ferrari

Charles Leclerc heeft interesse getoond in de deelname van Ferrari aan de Hypercar-klasse van het World Endurance Championship. De Monegask gaf aan dat hij wel als coureur aan de 24 uur van Le Mans mee zou willen doen met de Italiaanse renstal. 'Ik hou van Le Mans', vertelde hij aan motorsport.com. 'Als de gelegenheid zich voordoet, doe ik heel graag mee. Op dit moment focus ik mij op de Formule 1. Maar als de kans er is, waarom niet?' Teamgenoot Carlos Sainz deelde niet dezelfde ambitie, alhoewel hij het een 'zeer interessant project' noemde.

Frijns geeft P1 uit handen, FE-race eindigt met rode vlag

Robin Frijns wist zijn poleposition niet om te zetten in een zege tijdens de tweede Formule E-race. In de De ePrix van Saoedi-Arabië reed Nyck de Vries een solide race, maar hij wist geen punten te behalen. Vanaf P20 werd hij 14e. Sam Bird wist de race uiteindelijk te winnen, nadat een rode vlag ervoor zorgde dat de race eerder afgelopen was.

Mercedes FE bekomen van de schrik, 'softwareprobleem' verholpen

Het Formule E-team van Mercedes komt met de schrik vrij nadat Edoardo Mortara hard in de muur klapte nadat zijn aandrijflijn niet leek op te kunnen houden met accelereren. Met de Italiaan gaat het goed na zijn ongeval. Het probleem met het achterremsysteem is ook opgelost, meldt het team op Twitter.

'We hebben nu het softwareprobleem verholpen en tot tevredenheid van de FIA aangetoond dat de kwestie is opgelost', zo klinkt het. Daardoor kunnen ze starten in de tweede race van de Formule E.

Nederlandse dominantie in Formule E duurt voort: Frijns pakt pole position

Al het hele weekend is er niemand sneller dan de twee Nederlanders in de Formule E, Robin Frijns en Nyck de Vries, en daar komt vooralsnog geen verandering in. Frijns heeft zojuist in de kwalificatie voor de tweede race in Diriyah pole position gepakt en mag vanavond om 6.00 uur als eerste vertrekken. De Vries mocht niet meedoen wegens een onderzoek naar de veiligheid van de Mercedes-aangedreven-auto's na de crash van Edoardo Mortara in de derde vrije training.

De Vries niet aan start kwalificatie, problemen met Mercedes-aandrijflijn

Nyck De Vries mag niet meedoen aan de kwalificatie van de tweede E-prix in Diriyah. Edoardo Mortara klapte even voor de kwalificatie, in de vrije training, hard in de muur nadat zijn aandrijflijn niet leek op te kunnen houden met accelereren. Het onderzoek naar het ongeval is nog in volle gang, waardoor de stewards het te onveilig achtten om het circuit op te gaan voor de bolides met Mercedes-krachtbron.

Mortara is zelf na zijn crash naar het ziekenhuis gebracht. Hij wilde voorafgaand aan zijn crash een proefstart maken, maar dat ging fout. Zijn auto bleef accelereren en belande uiteindelijk hard in de muur na de eerste bocht. De coureur is okay, hij is bij zinnen en zal worden gecheckt in het ziekenhuis.

Verstappen aan de start bij de online 12 uur van Bathurst

Max Verstappen blijft gewoon Esporten in de winter met zijn Team Redline. Dit weekend staat er een flink veeleisende race op het programma, de twaalf uur van Bathurst. De race, die wordt verreden met GT3-materiaal, is om 13:30 begonnen en kan je volgen via het Youtube-kanaal van Team Redline. Verstappen mag beginnen op Pole en heeft een goede start gehad.

Correa moet alsnog vrezen voor verlies been: 'Het kan zijn dat ze mijn been alsnog amputeren'

Na een lang revalidatieproces keert Juan Manuel Correa komend seizoen terug in het FIA Formule 3-kampioenschap. Het is voor de Amerikaan een welkome verassing, nadat hij vorig jaar vooral bezig was met het revalideren van zijn crash met de overleden Antoine Hubert. De coureur is blij met zijn mogelijkheid om te kunnen debuteren, vertelt hij in een interview met Motorsport.com. 'Het zou al een overwinning voor mezelf zijn als ik de eerste race zonder problemen kan afwerken. Maar dit seizoen zal vooral een voorbereiding zijn op een mogelijk seizoen in de Formule 2', legt Correa uit.

Het heeft echter nog wel wat voeten in de aarde. Allereerst moet er nog financieel worden bijgesprongen om het voor elkaar te krijgen en daarnaast moet ook het been in betere staat zijn. Dat is nog lang niet zeker. 'Het kan zijn dat ik op latere leeftijd alsnog wordt gedwongen om mijn been te amputeren. Maar die realiteit heb ik te accepteren en ik moet het beste maken uit de huidige situatie', sluit Correa af.

Alpine verlengt samenwerking met componentenfabrikant Mecachrome

Alpine verlengt de samenwerking met componentenfabrikant Mecachrome. Al jaren is de fabrikant een partner van het team, dat in de tijden met Renault ook zijn bijdrage leverde voor de twee wereldtitels die het team wist te winnen in 2005 en 2006 met Fernando Alonso. Volgens Laurent Rossi, de CEO bij Alpine, is het niet meer dan logisch dat de partijen hun overeenkomst verlengden. 'We hebben samen al veel meegemaakt en zullen langer samen aan de slag gaan', legt hij uit in een verklaring aan AS.

Ook Mecachrome is in zijn nopjes met de nieuwe overeenkomst. 'We zijn er trots op dat Alpine vertrouwen in ons heeft. Met nieuwe investeringen ter ondersteuning van deze ontwikkeling zal Mecachrome volledig betrokken worden bij het Formule 1-project en we kijken ernaar uit om bij te dragen aan het succes ervan', sluit Christian Cornille, CEO bij Mechachrome, af.

Rowland vreest Mercedes-dominantie in Formule E: 'Ze zijn goed in het opbouwen van een team'

Oliver Rowland vreest na de winst van Nyck De Vries gisteravond voor een Mercedes-dominantie in de Formule E. De coureur van Nissan kon gisteren geen potten breken en zag zelf De Vries snel domineren. 'Het is inderdaad wel zorgwekkend. Ze hebben daar een goede race gereden, ik hoop dat we niet in dezelfde situatie terecht komen als de Formule 1', opent Rowland zijn interview met Motorsport.com. 'We weten allemaal dat ze goed zijn in het opbouwen van een stevig team', gaat hij verder.

Toch denkt hij dat Nissan ook kan strijden om de titel. Volgens Rowland maakt een klein beetje extra pace een groot verschil. 'We hebben de pace om uiteindelijk op het podium terecht te komen. Met een klein beetje beter had ik al kans gehad om op het podium terecht te komen. Ik had gewoon Werhlein moeten inhalen. Het was wat dat betreft geen goede race', sluit Rowland af.

Frijns in 2021 in WEC met WRT in LMP2-klasse

Robin Frijns zal dit jaar niet alleen in de Formule E uitkomen. Hij zal ook nog eens in het WEC (World Endurance Championship, red.) meedoen met Team WRT in de LMP2-klasse van het kampioenschap. Hij wordt de teamgenoot van Ferdinand Habsburg en Charles Milesi.

McLaren presenteert nieuwe IndyCar-kleurstellingen voor 2021

McLaren komt niet alleen uit in de Formule 1, maar ook in de Amerikaanse IndyCar. Met coureurs Patricio O'Ward en nieuwkomer Felix Rosenqvist hoopt het team dit jaar dan ook voor de titel te kunnen gaan. Gisteravond heeft het team de nieuwe kleurstellingen gepresenteerd. De nummer 5 (rechts) is van O'Ward en de nummer 7 is van Rosenqvist.

Norris organiseert Minecraft-toernooi met prijzenpot van 25.000 pond

Lando Norris organiseert woensdag 3 maart een toernooi in het videospel Minecraft, waarbij de winnaar 25.000 pond aan prijzengeld kan winnen. Dit geld is echter niet bestemd voor eigen plezier, maar zal verzonden worden naar een goed doel. Aan het toernooi doen een aantal bekenden mee, waaronder Alexander Albon, coureur Max Fewtrell en YouTuber SuperGT.

De Vries pakt pole position voor eerste Formule E-race

Nyck de Vries heeft een tot nu toe perfecte start aan het nieuwe Formule E-seizoen beleefd. Zo is de Nederlander alle sessies tot nu toe bovenaan geëindigd en heeft hij nu zelfs de eerste pole position van het jaar behaald. Vanavond is de eerste race van het nieuwe seizoen, waarin De Vries dus als eerste mag vertrekken.

De Vries opnieuw snelste in vrije training Formule E

Nyck de Vries is op de best mogelijke manier aan het nieuwe Formule E-seizoen begonnen. Nadat hij gisteren als eerste werd in de eerste vrije training, is hij nu opnieuw snelste geworden in de tweede vrije training. Later vandaag vinden de kwalificatie en eerste race van het jaar plaats.

Callum Ilott zal in 2021 actief zijn in de GT World Challenge, zo meldt hij op zijn Twitter-account. De Engelsman werd vorig jaar tweede in het Formule 2-kampioenschap achter inmiddels Formule 1-coureur Mick Schumacher. Geen zitje in de koningsklasse dus voor Ilott, maar wel in dit Europese GT3-kampioenschap.

Formule 3-tests uitgesteld vanwege verlenging inreisverbod

De Formule 3 heeft opnieuw de data voor de wintertests moeten aanpassen wegens de verlenging van het inreisverbod door de Spaanse overheid. Het inreisverbod houdt in dat er geen reizigers uit het Verenigd Koninkrijk welkom zijn, waardoor twee teams niet aanwezig kunnen zijn. De wintertests waren al een keer eerder verplaatst naar 16/17 maart, maar nu blijkt dat ook die data niet haalbaar zijn. De nieuwe data voor de tests op Jerez moeten nog worden geprikt.

De Vries opent seizoen sterk met P1 in eerste vrije training

Nyck de Vries is het Formule E-seizoen sterk begonnen met een eerste plek in de vrije training van de ePrix van Ad Diriyah. Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne eindigde ruim een seconde achter de Nederlander op de twaalfde plaats.

?

Aston Martin kondigt nieuwe bierpartner aan met dilemma's voor coureurs

Aston Martin heeft weer een nieuwe sponsor aangekondigd. Ditmaal is het de beurt aan een nieuwe, officiële bierpartner voor het team. Het Italiaanse Peroni Libera 0,0% mag de komende tijd deze rol vervullen. Om de aankondiging te vieren, heeft de kersverse sponsor de twee coureurs van het team, Sebastian Vettel en Lance Stroll, enkele dilemma's voorgelegd.

Schumacher brengt voor het eerst bezoek aan Haas-fabriek

Mick Schumacher heeft, zoals eerder vermeld in een artikel, nog geen bezoek kunnen brengen aan de fabriek van Haas in het Britse Banbury. Daar lijkt nu verandering in te komen, want Tobi Grüner van Auto, Motor und Sport meldt nu dat de Duitser vandaag, op 25 februari, zijn eerste bezoekje zal brengen aan de fabriek. Hij zal daar zijn stoeltje gaan passen en praten met zijn ingenieurs,

Leclerc en Sainz rijden honderden ronden op nieuwe Pirelli-banden

Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben deze week honderden ronden gereden op Pirelli-banden die volgend seizoen ingezet moeten gaan worden. Nieuw aan die banden is dat deze achttien inch moeten worden, terwijl dat er nu dertien zijn. Bij elkaar reden de Ferrari-coureurs 320 ronden op het Spaanse Jerez, op zowel natte als droge banden.

Ferrari gaat na 50 jaar weer deelnemen aan Le Mans

Ferrari gaat vanaf 2023 deel nemen aan de hypercar-klasse van het WEC, wat betekent dat het na vijftig jaar officieel als fabrikant terug zal keren in de topklasse van Le Mans. De laatste keer dat het Italiaanse merk meedeed aan de befaamde race was in 1973. Volgens Ferrari-president John Elkann biedt het een kans voor Ferrari om met haar 'sportieve toewijding en vastberadenheid weer een hoofdrolspeler te zijn in meerdere grote motorsportevenementen'. Het is nog niet bekend hoe de auto eruit gaat zien en welke coureurs achter het stuur plaats mogen nemen.

Hamilton genomineerd voor sportman van het jaar-award

Lewis Hamilton is genomineerd voor een Laureus-award in de categorie 'sportman van het jaar', zo meldt CNN vandaag. Reden hiervoor is zijn zevende wereldtitel in de Formule 1, waarmee hij Michael Schumachers record wist te evenaren. Ook zijn rol in het tegengaan van racisme en discriminatie is voor Laureus, wat wordt gezien als de 'Oscars van de sportwereld', een reden om de Brit te nomineren. Hij is samen met onder andere Lebron James (basketballer) en Robert Lewandowski (voetballer) genomineerd voor de award.

Giovinazzi: 'Rijden tegen Schumacher voelt raar'

Antonio Giovinazzi heeft in een interview met RTL zijn mening gegeven over de entree van Mick Schumacher in de Formule 1. Naast dat hij positief is over de komst van de jonge Duitser, vindt hij het ook 'een beetje raar' voelen. 'Zijn vader was mijn idool toen ik aan mijn carrière begon. Het voelt misschien gek, maar ik kijk er naar uit om hem op de baan te ontmoeten.' Hij ziet de zoon van de zevenvoudig wereldkampioen in de toekomst al bij Ferrari rijden. 'Mick bij Ferrari, waarom niet?'

Grosjean de bandenstapel in bij eerste IndyCar-test

Romain Grosjean houdt zich niet in tijdens zijn eerste IndyCar-test. De voormalig Formule 1-coureur, die dinsdag kennismaakt met zijn nieuwe kantoor op het Barber Motorsports Park, is in de bandenstapel terechtgekomen in zijn eerste run. Maar dat mag de pret niet drukken: volgens reporter Marshall Pruett zit de Fransman na een handvol ronden al op 1,1 seconden van de snelste tijd. En aangezien de auto van Grosjean inmiddels al gerepareerd en wel is, kan hij de rest van de dag gebruiken om zijn tijd nog verder aan te scherpen.

Red Bull Ring krijgt een nieuwe directeur

De Red Bull Ring heeft een nieuwe directeur toegewezen gekregen. Erich Wolf, een 71-jarige Oostenrijker, zal de leiding overnemen in Spielberg. Afgelopen maandag heeft hij naar kennis van Speedweek gesprekken gevoerd met de Red Bull-top omtrent zijn activiteiten voor het Formule 1-circuit.

Wolff: 'Alonso tegen jonge coureurs wordt interessant'

Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat de terugkeer van Fernando Alonso in de Formule 1 interessanter kan worden dan men nu denkt. De koningsklasse barst op dit moment van de jonge coureurs en dat zou voor een jong-oud strijd kunnen gaan zorgen. 'De vergelijking tussen een 40-jarige en een aantal zeer jonge coureurs zal heel interessant zijn', legt hij uit aan Speedweek. 'Fernando is een van de meest getalenteerde coureurs en hij zal willen laten zien dat hij nog steeds kan racen.'

Estrella Galicia 0,0 wordt sponsor van Ferrari

Het biermerk Estrella Galicia 0,0 zal vanaf dit seizoen een sponsor worden van Ferrari, meldt motorsport.com. Het reist daardoor mee met Carlos Sainz, die ook vanaf dit jaar onderdeel uitmaakt van de Italiaanse renstal. De twee waren voorheen al verbonden met een sponsordeal, maar die leek na zijn vertrek bij McLaren te worden stopgezet. Sainz en het biermerk werken al sinds 2013 samen. De coureur zegt 'blij en trots' te zijn met de aankondiging. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, heeft laten weten 'verheugd' te zijn om deze samenwerking te starten.

Girard-Perregaux wordt nieuwe horloge-partner Aston Martin

Het Zwitserse horlogemerk Girard-Perregaux is vanaf nu een officiële partner van Aston Martin en daarmee ook van het Formule 1-team. Beide partijen zullen gezamenlijk unieke en gelimiteerde horlogemodellen uitbrengen. Daarnaast zal de naam van het bedrijf op zowel de F1-auto als het bijbehorende uniform te zien zijn. Het is te verwachten dat Sebastian Vettel en Lance Stroll binnenkort met exemplaren van het Zwitserse merk te zien zullen zijn.

Ferrari test nieuwe 18-inch Pirelli banden

Ferrari test op het circuit van Jerez de nieuwe 18-inch Pirelli banden die bedoeld zijn voor seizoen 2022, meldt Autosport. In principe zou de eerste test gisteren hebben plaatsgevonden, maar regen zorgde ervoor dat de initiële run werd uitgesteld. De Italianen gebruiken de SF90 uit 2019 om de prestaties van de nieuwe banden te kunnen vergelijken met de oude exemplaren. In dat jaar testte Ferrari namelijk ook in Jerez. Carlos Sainz en Charles Leclerc krijgen beide de tijd om rondes te rijden met het nieuwe rubber.

Australische GP staat open voor wissel met MotoGP

De organisatie van de Australische Grand Prix denkt erover na om vanaf 2022 de Formule 1-race te wisselen van datum met de MotoGP race op hetzelfde circuit, aldus Autosport.com. Normaliter racet de F1 in maart op Albert Park en zijn de tweewielers pas in oktober aan de beurt. Door de coronapandemie is dit jaar de Australische GP uitgesteld naar november en dit heeft indirect ervoor gezorgd dat de datumwissel wordt overwogen. De MotoGP heeft eerder al gevraagd om een andere datum te krijgen, vanwege de wisselende weersomstandigheden in oktober. Naast de directe ruil, zijn er nog drie opties die worden overwogen. Eén daarvan zou zijn dat beide raceklassen gezamenlijk aan het begin of einde van het jaar hun Grands Prix organiseren.

Pitstraat Monaco opnieuw geasfalteerd ter voorbereiding GP

Automobile Club de Monaco heeft deze week de pitstraat van het bekende circuit van Monaco vernieuwd. Er is ongeveer 350 ton asfalt gelegd om het voor te bereiden op een drukke periode eind april en begin mei. De Formule 1 zal gedurende 20-23 april de Grand Prix daar verrijden, kort daarna vindt ook de historische GP plaats. De Formule E bezoekt het koninkrijk op 8 mei voor een E-prix. Vanwege de drukte en verwachte complicaties rond de coronapandemie, is men twee weken eerder dan normaal begonnen met de voorbereiding van het circuit.

Buxton over veranderingen Albert Park: 'Maakt inhalen niet makkelijker'

Will Buxton denkt dat de geplande veranderingen aan het circuit van Albert Park weinig verschil gaan maken in het aantal inhaalacties. De baan waar de Australische Grand Prix doorgaans wordt verreden, krijgt aanpassingen aan bochten 9, 10 en 13. Het gaat voornamelijk om veranderingen aan het profiel van de bochten, waarbij de laatstgenoemde ook extra camber (helling) krijgt. Volgens Buxton gaat dit weinig verschil maken en zal het de GP niet bepaald spannender maken. 'Het inhalen gaat niet echt makkelijker worden, maar het is goed dat ze wat proberen.'

Mercedes waakzaam: 'Red Bull wordt onze sterkste tegenstander'

Mike Elliott, technologisch directeur bij Mercedes, verwacht dat de Duitse renstal het moeilijk gaat krijgen met Red Bull. 'Ze worden onze sterkste tegenstander', aldus Elliott tegenover The Muscle Help Foundation. 'Max Verstappen is een geweldige rijder en de komst van Sergio Perez als tweede rijder maakt ze sterker. Hij zal goede punten kunnen scoren en een bijdrage kunnen leveren in het WK voor constructeurs', sluit Elliott af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws