F1 in het kort | Frijns breekt pols in crash tijdens openingsrace Formule E Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Frijns breekt pols in crash tijdens openingsrace Formule E

F1 in het kort | Frijns breekt pols in crash tijdens openingsrace Formule E

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Frijns breekt pols in crash tijdens openingsrace Formule E

Robin Frijns heeft tijdens de openingsrace van het negende seizoen van de Formule E zijn linkerpols gebroken. Dat maakt zijn team, ABT Cupra, bekend via de officiële kanalen. De Nederlander botste in de eerste ronde op de Nissan van Norman Nato en was daarmee de eerste uitvaller in Mexico. De blessure wordt nog onderzocht in het ziekenhuis, waardoor het onduidelijk is of Frijns over twee weken weer mee kan doen. Dan strijkt de Formule E neer in Saoedi-Arabië.

Magnussen moet 24 uur van Daytona waarschijnlijk overslaan door handoperatie

Kevin Magnussen moet de 24 uur van Daytona eind deze maand waarschijnlijk laten schieten, zo meldt de Deen in een persbericht. Magnussen moet namelijk een handoperatie ondergaan nadat een cyste is ontdekt. Na zijn operatie moet de dertigjarige een paar weken rust nemen, waardoor deelname aan de endurancerace op 28 en 29 januari onwaarschijnlijk lijkt. De start van het F1-seizoen in maart komt niet in gevaar voor de Haas-coureur.

Eerste AlphaTauri-bolide De Vries doorstaat crashtests FIA

De AlphaTauri AT04, de nieuwe Formule 1-auto van het team van Nyck de Vries en Yuki Tsunoda, heeft de crashtests van de FIA doorstaan. Dat meldde het Italiaanse team vrijdagavond via de officiële kanalen. Op 11 februari wordt in New York de nieuwe kleurstelling van de auto alvast getoond aan de wereld. De daadwerkelijk nieuwe auto laat dan nog even op zich wachten, mogelijk tot en met de wintertests die op 23 februari beginnen.

Datum van vijfde seizoen Drive To Survive bekendgemaakt

De officiële kanalen van de Formule 1 hebben bekendgemaakt dat het vijfde seizoen van de Formule 1-serie Drive To Survive op Netflix vanaf 24 februari te zien is. In het voorgaande seizoen stond met name het 2021-seizoen en de titelstrijd tussen Red Bull Racing en Mercedes centraal, en er wordt verwacht dat in het vijfde seizoen van de Netflix-serie wat meer coureurs en teams te zien zijn.

Het lijkt erop dat Max Verstappen dit keer wel zijn gezicht zal laten zien in de serie, al is hij geen groot fan van de samenwerking met Netflix. De coureur leverde als kritiek dat dingen door de serie compleet uit verband worden getrokken.

Het vijfde seizoen van Drive To Survive zal dus gaan over het 2022-seizoen en de twee titels die de Oostenrijkse formatie heeft binnengesleept. Naar verwachting zal ook dit seizoen van de Netflix-serie weer tien afleveringen hebben en gaan over de verschillende dingen die zijn gebeurd in de Formule 1 in het voorgaande jaar.

Finale van Le Mans Virtual Series met Verstappen digitaal te volgen over hele wereld

Le Mans Virtual laat weten dat de finale van de klasse op 14 en 15 januari voor iedereen over de hele wereld zichtbaar is. De interesse in de 24 Hours of Le Mans Virtual is hoog, gezien bijvoorbeeld tweevoudig Formule 1-kampioen Max Verstappen zal deelnemen. Ook IndyCar-coureur Romain Grosjean en Formule 2 en Formule 3-kampioenen Felipe Drugovich en Victor Martins zullen van de partij zijn. De officiële YouTube- en sociale mediakanalen van de ACO en FIA WEC en de officiële website van Le Mans Virtual Series zullen de gehele race laten zien. De uitzending begint om 13:15 uur (Nederlandse tijd).

De Vries hoeft volgens Wolff niet terug naar Mercedes: 'Hoop dat hij naar Red Bull mag'

De teambaas van Mercedes, Toto Wolff, hoopt dat Nyck de Vries ooit een stoeltje bij het team van Red Bull Racing zal krijgen. De Nederlander reed de afgelopen jaren in het Formule E-team van Mercedes en was als reserve- en testcoureur werkzaam in de Formule 1. Ondanks zijn werk bij het Duitse merk, maakt de coureur de overstap naar de concurrent en zal hij vanaf 2023 rijden bij AlphaTauri. 'Ik heb erover nagedacht, maar ik hoop dat hij daar blijft, en ik hoop dat hij succesvol is bij AlphaTauri', begint Wolff tegenover de Poolse Swiatwyscigow.pl. 'Ik hoop dat hij zo goed zal zijn om op een dag in een Red Bull te mogen racen, want dat verdient hij. En dan nemen we het als sporters en vechten we het uit', eindigt Wolff.

Verstappen niet de enige Nederlander tijdens virtuele 24 uur van Le Mans

Eerder werd al bekend dat Max Verstappen op veertien januari in actie gaat komen tijdens de virtuele 24 uur van Le Mans. De organisatie heeft nu echter ook de deelname van Beitske Visser bekend gemaakt. De Nederlandse zal gaan rijden voor Mahle.

'Giovinazzi en Shwartzman zullen in 2023 rol als reservecoureur afwisselen'

Antonio Giovinazzi en Robert Shwartzman zullen in 2023 de taak van reservecoureur op zich nemen, zo meldt de Italiaanse Motorsport.com. Dinsdag maakte Ferrari bekend dat de Italiaanse coureur die in 2022 door Guanyu Zhou werd vervangen bij Alfa Romeo, dit jaar onderdeel zal uitmaken van het team van Ferrari in het World Endurance Championship, waar hij zal gaan rijden met hypercar-bolides. Daarnaast zal hij opnieuw de rol als reservecoureur bij het Formule 1-team van de Scuderia gaan afwisselen.

Afgelopen seizoen was Mick Schumacher de andere reservecoureur bij Ferrari, maar gezien zijn vertrek naar Mercedes, zal de 23-jarige Shwartzman die rol overnemen. De Formule 3-kampioen van 2019 greep dit jaar opnieuw naast een fulltime-stoeltje in de koningsklasse, maar zal dus wel een belangrijke rol vervullen bij Ferrari. Gezien de focus van Giovinazzi komend seizoen voornamelijk op de WEC-races zal liggen, zal Shwartzman in ieder geval in Djedda, Bakoe, Barcelona, Silverstone en Interlagos de reservecoureur zijn. Die races overlappen namelijk met het programma van Giovinazzi.

Verstappen werkt zich nieuwe recordlijst binnen en kan record Hamilton verbreken

Max Verstappen won in 2022 niet alleen zijn tweede wereldkampioenschap, maar verbrak ook records, zoals het meeste aantal overwinningen in een seizoen, met een aantal van vijftien en het hoogste puntenaantal van 454. Motors Inside merkt op dat de Nederlander ook in de komende jaren weer een gooi kan doen naar een ander record, namelijk degene van de meest opeenvolgende puntenfinishes. Aan kop van deze lijst staat Lewis Hamilton met 48 opeenvolgende races in de punten tussen de Britse Grand Prix in 2018 en de race in Bahrein van 2020.

Verstappen staat momenteel al twee keer in de top tien, namelijk met een aantal van 21 en negentien opeenvolgende races in de punten. Het laatst genoemde aantal is waar de tweevoudig wereldkampioen momenteel op staat. Het aantal van negentien zal hij in het komende seizoen dus kunnen uitbreiden, maar het record van Hamilton kan in 2023 nog niet verbroken worden. Met momenteel 23 bevestigde races zou Verstappen komend seizoen de tweede plaats kunnen pakken. Dan zal hij echter wel elke race moeten uitrijden om in de punten te kunnen eindigen, anders begint hij weer vanaf het begin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws