Na de eerste sessies onder de nieuwe technische reglementen is er nog één keer getrained en staat nu de kwalificatie voor de deur. Max Verstappen klonk positiever na vrijdag dan in de afgelopen weekenden. De data van de long runs tonen dan ook aan dat Red Bull Racing en McLaren niet ver uit elkaar zitten en in de kwalificatiesimulatie is het verschil vrijwel niet bestaand.
Red Bull hield rekening met alle scenario's nadat de FIA vanaf vrijdag strenger op de voorvleugel ging letten. De flexibiliteit wordt na de achtervleugel nu ook aan de voorvleugel aan banden gelegd. McLaren gaf toe de vleugel een beetje te hebben moeten wijzigen, maar veel verschil heeft het tot nu toe nog niet opgeleverd. Op de rechte stukken is McLaren nog steeds het snelst. Ze rijden, net als Sauber, met iets minder downforce.
In de technische sector met langzamere bochten gaat het redelijk voor Red Bull. De data van Formula1.com toonden aan dat ze zelfs iets sneller zijn dan McLaren, maar dat het verschil minimaal is. Het lijkt sowieso een spannende kwalificatie te gaan worden. De delen waar McLaren en Red Bull tijd winnen heffen elkaar op, waardoor het verschil in de kwalificatiesimulatie in principe +0.00 seconden is. De kwalificatie is hier bijna net zo belangrijk als in Monaco.
In de derde vrije training was McLaren echter oppermachtig. Piastri moest even op gang komen, maar toen hij eenmaal lekker in de auto zat, leverde hij een enorme ronde af waarmee hij zijn teamgenoot op vijf tienden zette en Verstappen op negen tienden. Het is uiteraard niet bekend hoe vol of leeg de tank was en met welk run plan elk team bezig was. McLaren lijkt wel met de beste papieren richting de kwalificatie te gaan.
Ferrari en Mercedes hobbelen erachter aan, of niet?
Dat McLaren en Red Bull vooraan mee kunnen doen, lijkt bijna een zekerheid te zijn. Daarachter vechten Ferrari en Mercedes om de best of the rest. Ferrari is goed in de langzame bochten, maar komt tekort in de overige secties van het circuit. Bij Mercedes hopen ze vooral dat de stijgende temperaturen de performance hen niet de das om zal doen. Volgens beide coureurs was het een enigszins lastige vrijdag, maar vielen wel veel dingen samen in VT2.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In VT3 hebben de teams nog even een kans om de puntjes op de i te zetten. Red Bull was in ieder geval tevreden met het feit dat ze op vrijdag runs hebben kunnen doen op alle compounds. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Er is voldoende data verzameld om een grote stap te maken, althans, dat is wat velen van Red Bull gewend zijn. Het gevecht om poleposition zal vermoedelijk tussen Verstappen en de McLarens verlopen.
Toch stelden George Russell en Charles Leclerc niet teleur in de derde vrije training. Vooral op de softband zaten Russell en teamgenoot Kimi Antonelli er goed bij, en liet ook Lewis Hamilton vlagen van snelheid zien. Hij belandde uiteindelijk op P9 in de tijdentabel, terwijl Leclerc derde werd. Wat zeker is, is dat het allemaal superdicht bij elkaar zit, zoals in de voorgaande weekenden.
Wat kan het middenveld?
Formula1.com heeft tevens geanalyseerd dat Williams het vijfde snelste team kan zijn. Dat zijn positieve berichten voor Carlos Sainz, die uiteraard de thuisheld is dit weekend. Williams kende een lastig weekend in Monaco, waarbij Sainz vooral gefrustreerd raakte met de pace. Ook Aston Martin blinkt uit. In het middenveld kunnen we misschien rekenen op een battle of the Spaniards. Alpine hoopt zich ook te mengen met die strijd, maar bij hen is de pace nog een beetje een vraagteken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties