F1 Techniek | Red Bull neemt vloer onder handen, spiegels Ferrari en Mercedes vallen op Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Red Bull neemt vloer onder handen, spiegels Ferrari en Mercedes vallen op

F1 Techniek | Red Bull neemt vloer onder handen, spiegels Ferrari en Mercedes vallen op

Na het downforce-intensieve Monaco staat de Formule 1-teams weer een totaal nieuwe uitdaging te wachten. Baku City Circuit heeft van alles wat, en dat betekent dat er met de afstelling gespeeld kan worden om dat competitieve voordeel te behalen. F1Maximaal.nl overlegt de meest opvallende details van de bolides, en bespreekt wat voor implicaties deze hebben voor de aankomende Grand Prix van Azerbeidjzan.

Red Bull neemt vloer onder handen, spiegels Ferrari en Mercedes vallen op

Red Bull Racing heeft enkele updates gedaan die niet direct te zien zijn. De meeste updates aan de RB18 zijn namelijk te vinden op en onder de vloer. Ten eerste heeft Red Bull de vloer voorzien van een externe draad om ervoor te zorgen dat de vloer wat extra stabiliteit kent. Daarnaast heeft de Oostenrijkse renstal vooral de randen van de vloer onder handen genomen. Deze randen zorgen er normaliter dat de luchtstroom in de venturi-kanalen geduwd wordt, waardoor de auto dus meer gebruik kan maken van het grondeffect.

Door deze randen aan te passen hoopt Red Bull de ballast van de auto enigszins te kunnen verschuiven. Het team heeft in eerste instantie vooral de voorzijde van de vloer aangepast, maar moest ook de rest van de vloer onder handen nemen om zo de auto van een betere balans te voorzien. Naast het feit dat Red Bull haar vloer heeft aangepast in de zoektocht naar betere performance, heeft de renstal ook voortgeborduurd op enkele updates in Monaco. Zo hoopt het team dat de remmen en de remklauwen beter gekoeld kunnen worden in Baku.

Naast de achtervleugel heeft Ferrari ook gekeken naar haar achteruitkijkspiegels. De Italiaanse renstal heeft de steun van haar spiegels enigszins gewijzigd om zo de luchtstroom te bevorderen. Voorheen zorgden de achteruitkijkspiegels van Ferrari ervoor dat de lucht langs de bovenzijde van de sidepods ging. Dat is nog steeds het geval, maar nu moeten ze er ook voor zorgen dat de lucht beter langs de cockpit stroomt. Hiermee neemt Ferrari de aanpak van Red Bull over als het aankomt op de spiegelsteun.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Ook Mercedes heeft gesleuteld aan haar spiegels. De Duitse renstal heeft een extra element toegevoegd aan haar spiegelsteun. De spiegelsteun van een Formule 1-auto mag eigenlijk geen aerodynamische functie hebben, maar de extension aan de onderzijde van de spiegelsteun. Het is echter wel een gewaagde keuze van Mercedes, aangezien de spiegelsteun alleen incidenteel een aerodynamisch voordeel mag brengen. Mercedes heeft dus aan moeten tonen dat helpt bij de stabiliteit van de spiegel.

Achtervleugels Ferrari en Red Bull geven eerste afstellingshints

Ferrari en Red Bull Racing hebben inmiddels de bolides al in de garage staan te Baku. Dat betekent dat de eerste kiekjes van de achtervleugels ook al geschoten konden worden. Albert Fabrega, een gerenommeerde Spaanse Formule 1-journalist, was er als de kippen bij. Op de onderstaande foto toont hij de vleugels van diverse partijen.

Wat opvalt is dat de teams voor low downforce-achtervleugels gegaan zijn, Ferrari iets extremer dan Red Bull. Dat betekent dat de twee topteams dus nuttig gebruik willen maken van het lange rechte stuk in Azerbeidzjan, en de tragere bochten laten voor wat het is - met zo'n low downforceafstelling mis je in die trage bochten immers wat meer grip.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Het is lastig om uit deze foto's al verregaande conclusies te trekken, maar het lijkt erop dat Ferrari's vleugel over de hele hoogte iets vlakker ligt, terwijl Red Bull met een volledig vlakke onderste flap in actie komt, en een verticalere bovenste flap. Mochten de renstallen dit zo houden, en vormen deze foto's een accurate weerspiegeling van de realiteit, dan betekent dat dus dat Red Bull met de DRS relatief meer snelheid wint dan haar Italiaanse tegenpool.

McLaren en Mercedes zijn op de foto's van Fabrega eveneens te zien. Wat duidelijk wordt, is dat de inhammen aan de zijkant van de achtervleugel bij deze twee teams een stuk kleiner zijn dan bij de nummers één en twee van het kampioenschap. Bij Mercedes blijft de vleugel over de hele breedte van het onderdeel min of meer even breed.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws