Ferrari en Williams volgen Red Bull en Mercedes met introductie van Z-vormige vloer Formule 1
Formule 1

Ferrari en Williams volgen Red Bull en Mercedes met introductie van Z-vormige vloer

Ferrari en Williams volgen Red Bull en Mercedes met introductie van Z-vormige vloer

Ferrari en Williams zijn de twee meest recente teams die zich bij gewend hebben tot een Z-vormige vloer. De aanpassing aan het gewijzigde onderdeel, die in het eerste instantie juist downforce lijkt te kosten, is al te vinden bij Mercedes, Red Bull Racing, Aston Martin, AlphaTauri en Alpine. Langzaamaan convergeren alle teams richting deze ingenieuze oplossing.

Zoals gezegd waren het dus Williams en Ferrari die op Imola als zesde en zevende voor de kleine aanpassing gegaan zijn. Enkel McLaren, Alfa Romeo en Haas hebben de technische wijziging nog niet doorgevoerd. Mark Hughes laat aan de hand van tekeningen van Giorgio Piola op Formula 1 zijn licht schijnen op waarom de teams besloten hebben om voor een ontwikkeling te gaan die in eerste instantie niet logisch lijkt.

Alle zeven de teams hebben besloten om een vloer aan te houden met een kleine hap uit de zijkant, ongeveer ter hoogte van waar de sidepods volledig afvlakken (foto's vind je hier). Hiermee halen ze dus een hap uit de al kleiner geworden vloer, wat in de eerste instantie zou moeten resulteren in een mindere mate van downforce. De oppervlakte van de vloer verkleint namelijk. Waarom hebben zoveel teams van de huidige grid dan gekozen voor deze oplossing?

Vortex aan de randen van de vloer?

'Er zijn enkele mechanismen waarmee deze Z-vorm de prestaties van de vloer zou kunnen verhogen', stelt de Britse Formule 1-kenner. 'De hap uit de vloer, in combinatie met de 'ader' die erboven zit, kan een luchtstroom van draaiende lucht creëren (ook wel een vortex, red.) die naar de randen van de vloer gezogen wordt, waarmee het de vloer juist afsluit', voegt hij daaraan toe. Op deze manier zou er juist downforce gewonnen kunnen worden.

Daarmee zou de luchtstroom aan de onderkant van de bolide kracht bijgezet worden. Hoe sneller die luchtstroom is, hoe meer downforce er geproduceerd wordt middels de vloer. Op deze manier zou een vloer met een iets kleiner oppervlak dus wel degelijk in het voordeel kunnen zijn van de downforce-niveaus van Formule 1-bolides.

Of toch een dieper probleem?

Maar er is nog een mogelijke oplossing. 'De conventionele diagonale randen van de vloer kunnen problemen creëren in de huidige luchtstromen in combinatie met het centrale deel van de vloer', analyseert Hughes (foto's wederom hier). Hoe werkt dit? Het centrale deel van de vloer, aan de onderkant van de bolide dus, is hetzelfde gebleven en loopt onder de cockpit waar de coureurs zitten iets uit naar de zijkant, om vervolgens aan de achterkant van de bolide weer af te slanken.

Wanneer de luchtstroom hier uitloopt, kan het zijn dat deze stroom de stroom van de nu dunnere zijkant van de vloer (voor de achterwielen, red.) negatief beïnvloedt. Volgens Hughes hebben enkele teams dit fenomeen al aangekaart na de eerste ronden in de windtunnel voorafgaand aan de productie van de 2021-bolides. De Z-vorm zou deze luchtstromen kunnen kalmeren, wat een schonere doorstroom betekent, uiteindelijk resulterend in meer downforce en een stabielere bolide.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws