'Ferrari wint dertig pk, Mercedes en Honda blijven achter ondanks verbeteringen' Formule 1
Formule 1

'Ferrari wint dertig pk, Mercedes en Honda blijven achter ondanks verbeteringen'

'Ferrari wint dertig pk, Mercedes en Honda blijven achter ondanks verbeteringen'

De topteams in de Formule 1 lijken allemaal performance te hebben gevonden door de betrouwbaarheid van de krachtbron te verbeteren. Ferrari zou de grootste stap hebben gezet, terwijl de motoren van Mercedes en Honda enigszins achterblijven op dit gebied. Dat de motorfabrikanten performance hebben gevonden, zou puur toeval moeten zijn aangezien de ingenieurs officieel niet meer op zoek mogen gaan naar verbeteringen. Vandaar dat er in de paddock ook met een schuin oog naar deze verbeteringen wordt gekeken.

De motorfabrikanten hebben momenteel te maken met een zogeheten engine freeze. Dit betekent dat er niet gesleuteld mag worden aan de performance van de krachtbronnen, maar dat betrouwbaarheidsproblemen wel opgelost mogen worden. Vooral Ferrari moest daarin stappen zetten, omdat de renstal de motor moest terugschroeven in 2022 om meer problemen te voorkomen. 'Door het probleem op te lossen, heeft Ferrari ongeveer dertig pk gevonden', schrijft La Gazzetta dello Sport. Dat is een significante stap, maar in de afgelopen weken werd er ook gesproken over 'slechts' vijftien pk.

Mercedes en Honda kunnen niet tippen aan stap Ferrari

Ook Mercedes en Honda kunnen niet achterblijven in deze race. Red Bull Racing en AlphaTauri hadden vooral in het begin van het afgelopen seizoen problemen met de betrouwbaarheid, maar deze werden al redelijk snel opgelost. Mercedes kende, ook met alle klantenteams, de minste uitvalbeurten, maar het team zet toch een goede stap door de betrouwbaarheid te verbeteren. 'Het werk van Mercedes zou zich hebben gericht op het verminderen van interne mechanische wrijving. Een nieuwe samenstelling van het smeermiddel van Petronas zou daarnaast de verbrandingsefficiëntie verbeteren. De winst is ongeveer 16 pk.'

Bij Honda is de stap in performance het minst groot. 'Zonder dat het ontwerp kon worden veranderd, zijn de MGU-H en MGU-K herzien, met wijzigingen die alleen gericht waren op betrouwbaarheid. Deze zijn uiterst positief gebleken als het aankomt op het verminderen van energieverspilling. Net zo interessant was de aanpassing aan de pompen van de endotherme motor. Het gaat hier om een stap van tien pk.' De topteams worden tegelijkertijd wel met een schuin oog in de gaten gehouden. Alpine vindt de verbeteringen verdacht, aangezien het team zelf aan de betrouwbaarheid heeft gewerkt zonder een verbetering in performance te zien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws