FIA ontvangt kritiek na beschamend moment: 'Geen wonder dat het acht minuten duurde' Formule 1
Formule 1

FIA ontvangt kritiek na beschamend moment: 'Geen wonder dat het acht minuten duurde'

FIA ontvangt kritiek na beschamend moment: 'Geen wonder dat het acht minuten duurde'

In Green Notebook schrijft de doorgaans goed ingelichte autosportjournalist Joe Saward over de laatste geruchten en nieuwtjes die hij in de Formule 1-paddock heeft gehoord, en gaat hij in op de actualiteiten in de koningsklasse van de autosport. Na het weekend in Qatar was er meer dan genoeg om na te bespreken, gezien de torenhoge temperaturen, de chaos omtrent track limits, en de problemen van Pirelli. Daarnaast besprak Saward de onzekere toekomst van twee teams: Aston Martin en Audi.

'Bepaalde FIA-problemen werden in Doha duidelijk bij een beschamend moment na de kwalificatie, waarbij Oscar Piastri voor de wereldwijde uitzending geïnterviewd werd vanwege zijn derde startplek, toen werd aangekondigd dat zijn beste rondetijd verwijderd was', meent Saward. 'Dat was acht minuten na het vallen van de vlag. De FIA ontvangt heel veel geld, en dit moment leverde een blauw oog op. Race Control en het Remote Operations Centre van de FIA worden bemand door heel capabele mensen, dus als zij niet tijdig beslissingen kunnen nemen, moet er ergens anders een probleem zijn.'

'De Formule 1-teams hebben tot wel dertig mensen aan het werk in hun control room. Sommige teams zouden zelfs iedere auto door iemand in de gaten laten houden, om te zorgen dat er niks gemist wordt. Ik heb gehoord dat de FIA maar drie of vier mensen heeft die hetzelfde doen', deelt de autosportjournalist. 'Geen wonder dat het acht minuten duurde. Dit probleem kan worden opgelost door meer mensen aan te nemen, maar het is duidelijk dat de FIA probeert om minder uit te geven. Toch is het zo dat, als je veel wil verdienen aan de sport, je ook de best mogelijke service moet bieden om je waarde te maximaliseren.'

Problemen met Pirelli-banden

Naast het gedoe omtrent track limits ging het in Qatar veel over de hitte en de problemen met de Pirelli-banden. Waar het Italiaanse bandenmerk voor het oog van de wereld een slechte beurt maakte, wijst Saward toch vooral naar de FIA. 'Het was zorgwekkend dat ik vanuit verschillende kanten te horen kreeg dat Pirelli de FIA al in januari gewaarschuwd heeft dat dit zou kunnen gebeuren. Pirelli was zelf hier heel discreet in, maar anderen waren minder welwillend om zich diplomatiek op te stellen.'

'Audi krijgt koudwatervrees'

Verder deelde Saward nog enkele geruchten die de rondgingen in de Formule 1-paddock. Zo kwam onder meer Audi ter sprake, dat vanaf 2026 Sauber, met nu Alfa Romeo als titelsponsor, zal overnemen. 'Er werd veel over gesproken dat Audi haar Formule 1-project wil opgeven. Dat kan ermee te maken hebben dat de topman van Audi recentelijk de deur uit is gezet, en er in september een nieuwe topman is gekomen. Men kan begrijpen waarom iemand die geen van is van de Formule 1 de strategie van het bedrijf zou willen wijzigen, maar wat ik zelf gehoord heb van Volkswagen, is dat de budgetten een beetje verlaagd zullen worden. Dat betekent dat het project externe investeerders nodig zal hebben.'

Wat gaat er met Aston Martin gebeuren?

Daarnaast wordt er ook al wekenlang gesproken over de toekomst van Aston Martin, mede dankzij het slechte presteren van Lance Stroll. Saward verwacht dat Geely, een Chinees automerk, de boel graag zou willen overnemen in de toekomst. 'Wat er ook gebeurt, ik verwacht dat de Strolls de Formule 1 op den duur verlaten met hun zakken vol met geld, om ze wat beter te laten voelen, terwijl Geely de sport betreedt en dan Zhou Guanyu zal willen aantrekken.'

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws