FIA-topman Tombazis: '2022 wordt wellicht niet spectaculairder dan 2021' Formule 1
Formule 1

FIA-topman Tombazis: '2022 wordt wellicht niet spectaculairder dan 2021'

FIA-topman Tombazis: '2022 wordt wellicht niet spectaculairder dan 2021'

FIA-hoofdtechnicus Nikolas Tombazis twijfelt aan of de Formule 1 meer spektakel zal bieden in 2022 dan in 2021. In 2021 wisten Lewis Hamilton en Max Verstappen de sport immers spannend te houden tot aan de allerlaatste ronde en dat hoeft in het aankomende racejaar niet per se het geval te zijn. Wel hoopt hij dat het gat tussen de nummer één en de nummer tien van de grid halveert ten opzichte van vorig jaar.

Tombazis werkt al sinds 2018 als hoofd van de technische kant van de F1-eenzitters. In die periode heeft hij aan de reglementen gesleuteld en ook heeft hij aan het roer gestaan van de reglementswijzigingen van 2022. Er gaat gebruik gemaakt worden van het grondeffect en de Formule 1-bolides van 2022 zijn ontworpen met één doel: meer gevechten op het circuit. Tombazis: 'Om een goede show neer te zetten heb je auto's nodig die veel dichter bij elkaar zitten. We hebben het geluk gehad dat dat in 2021 het geval was en de lat ligt dan ook hoog.'

2022 spectaculairder dan 2021?

'Nu hebben we auto's nodig waarmee de coureurs elkaar kunnen volgen. Ik vermoed dat er aan het begin van het jaar teams zijn die goede oplossingen vinden, en teams die achter blijven. Na verloop van tijd lopen de teams echter op elkaar in', vervolgt de Griek bij het Spaanse AS. De verschillen zouden aan het begin van het nieuwe aerodynamische tijdperk groter kunnen worden, maar op een gegeven moment zakt het deelnemersveld weer in elkaar.

Die grote verschillen aan het begin van het jaar kunnen de sport minder interessant maken. De kans dat het een minder spannend seizoen wordt dan in 2021 is volgens Tombazis groot, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat niets Red Bull Racing en Mercedes scheidde in 2021. 'Het is lastig om te verwachten dat 2022 spectaculairder wordt dan 2021 omdat vorig seizoen het niveau erg hoog lag', denkt hij. 'Wanneer de teams naar elkaar toe trekken wat prestaties betreft zullen we echter meer verschillende coureurs aan de voorkant van de grid vinden. Dat is een goede zaak.'

F1-achterhoede moet inlopen 

Een van de einddoelen van de nieuwe aerodynamische reglementen is volgens Tombazis om te zorgen dat de teams in de achterhoede makkelijker mee kunnen doen met de top van het veld. 'In 2021 was het verschil tussen de snelste en de traagste auto zo'n drie seconden, afhankelijk van het circuit. Ik hoop dat dat vanaf aankomend seizoen minder dan de helft is', concludeert hij. Het verschil tussen een Mercedes en Haas zou dan dus zo'n anderhalve seconde zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws