max verstappen stefano domenicali george russell 1292 Formule 1
Formule 1

Formule 1-baas kruist zijn vingers: 'Ik wil Verstappen niet verliezen'

max verstappen stefano domenicali george russell 1292

De voorlaatste Grand Prix van Nederland is een groot succes geworden. De tribunes waren op zaterdag en zondag uiteindelijk weer uitverkocht, en thuisheld Max Verstappen nam op het podium plaats. Formule 1-CEO Stefano Domenicali bedankt de organisatie van Zandvoort, bespreekt de toekomst van de Formule 1-kalender, en heeft het uitgebreid over Verstappen.

Zandvoort tekende een contract voor vijf jaar met de Formule 1, voor de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix. In december 2024 maakte de organisatie van het circuit bekend dat het contract met één jaar verlengd is, maar dat Zandvoort het daarna voor gezien houdt. Domenicali reageert op dat besluit. 'Het was een gezamenlijke beslissing', benadrukt de Italiaan in gesprek met De Telegraaf.

Afsluiten met een hoogtepunt

Domenicali heeft louter lovende woorden voor het werk van onder meer Jan Lammers en Robert van Overdijk. 'Laat ik nogmaals zeggen dat het waanzinnig is wat ze hier de afgelopen jaren hebben neergezet, ondanks alle beperkingen, want het is hier logistiek gezien een enorme uitdaging. Ik zal Zandvoort voor altijd dankbaar zijn voor de ongelooflijke injectie aan energie die ze hebben gepresenteerd', aldus de CEO.

'Als je kijkt naar het grotere plaatje, hebben ze geen financiële steun van de overheid', weet Domenicali. 'Voor een promotor met alleen maar privépartijen is het in deze tijd onmogelijk om volledig te investeren in de toekomst en om te zeggen dat je dit nog minimaal vijf jaar wil doen. We hoeven er ook niet om te huilen, want tien jaar geleden had niemand gedacht dat de Formule 1 nog naar Nederland zou komen. In 2026 wil ik er echt iets speciaals van maken, want dat verdienen ze hier,' weet de voormalige Ferrari-teambaas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zondag
Zandvoort kleurde weer oranje.

Verstappen niet blij met ontwikkelingen

Voordat Zandvoort een Formule 1-contract tekende, werd er ook gesproken over de optie om in Assen te racen. 'Zeg nooit nooit', lacht Domenicali als het Nederlandse circuit weer ter sprake komt. 'Als ze met ons willen praten, zullen we dat altijd doen, maar ik wil ze geen valse hoop geven. Op de korte termijn is er weinig ruimte op de Formule 1-kalender. De lijst van landen die een race willen organiseren is vrij lang.'

'Barcelona wil graag op de kalender blijven na volgend jaar in een roulerende rol', vertelt Domenicali. 'Ook Turkije en Portugal zijn geïnteresseerd, en onder meer Rwanda in Afrika.' Hij waarschuwt de geïnteresseerde partijen dat de plekken op de kalender wel schaars zijn. 'We hebben de afgelopen tijd veel langlopende contracten afgesloten. Dat geeft organisaties de kans om investeringen terug te verdienen.'

Verstappen heeft al aangegeven dat hij hoopt dat Zandvoort op de kalender in ieder geval vervangen wordt door een ander traditioneel circuit, en niet door een nieuw stratencircuit. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer stratencircuits bij gekomen. In 2026 is er ook weer één wijziging op de kalender: Imola, waar Verstappen al vier jaar op rij gewonnen heeft, verdwijnt, en wordt vervangen door een race in de straten van Madrid.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start imola 2025 max verstappen oscar piastri george russell lando norris fernando alonso
Verstappen raakt zijn favoriete Imola ook al kwijt.

'Ik wil Verstappen niet verliezen'

Domenicali spreekt in ieder geval vol lof over de wereldkampioen. 'Max is de beste', zo maakt de man uit Imola meteen duidelijk dat Verstappen beter is dan de volgende wereldkampioen. 'Max is ongelofelijk. Hij begrijpt ook wel dat hij niet elk jaar en elke ronde de snelste kan zijn. Max heeft laten zien dat hij heel loyaal is aan Red Bull, maar het is ook logisch dat hij op een gegeven moment om zich heen gaat kijken. Hij is inmiddels vader en kan de dingen in perspectief zien.'

Verstappen gaat in september vermoedelijk op voor zijn NLS-licentie, het 'rijbewijs' dat vereist is om aan GT-races deel te nemen op de Nordschleife. 'Het is duidelijk dat hij geïnteresseerd is in het rijden van andere races, in andere raceklassen. Dat is prima. Als hij blij is, ben ik ook blij', reageert Domenicali, met een belangrijke toevoeging. 'Ik wil hem hier niet verliezen, maar ik verwacht ook niet dat dit snel gaat gebeuren. Dat is aan hem, maar ik hoop het in ieder geval niet. De Formule 1 blijft toch de Formule 1. Wat mij betreft rijdt hij hier nog tien jaar, graag zelfs!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws