Grand Prix-promotors lovend over Zandvoort: 'We zijn een beetje de blauwdruk geworden' Formule 1
Formule 1

Grand Prix-promotors lovend over Zandvoort: 'We zijn een beetje de blauwdruk geworden'

Grand Prix-promotors lovend over Zandvoort: 'We zijn een beetje de blauwdruk geworden'

In september zal het Formule 1-circus weer terugkeren naar het circuit van Zandvoort. Vorig seizoen was de Nederlandse Grand Prix een daverend succes. Afgelopen week kwamen alle promotors van de Grands Prix in de Formule 1 bijeen om eens te vergaderen over de gang van zaken bij verschillende circuits. Robert van Overdijk, circuitdirecteur van Zandvoort, legde de geheimen van het succes van Zandvoort op tafel.

'Wij zijn als promotors heel erg transparant naar elkaar toe', zegt Van Overdijk bij de podcast van BNR. De Dutch Grand Prix keerde vorig seizoen na 36 jaar terug op de kalender van de Formule 1. Dit seizoen keren enkele klassieke stratencircuits terug in de sport en zal de Formule 1 voor het eerst gaan racen in Miami. 'We hebben ook met interesse gekeken naar hoe Miami de race voor zich ziet en wat het plan van aanpak is van Australië bij hun terugkeer.'

Ook het Grand Prix-weekend in Zandvoort kwam ter sprake. Van Overdijk mocht opnieuw complimenten in ontvangst nemen. 'Alle dingen die we gedaan hebben, vallen direct na het weekend natuurlijk al op. Vooral ons mobiliteitsplan viel op bij de andere organisatoren. Slechts twee procent kwam met de auto en de rest kwam met de trein of met de fiets. Daar werden we eerst om uitgelachen, maar nu zijn we een beetje de blauwdruk.'

Van Overdijk ziet immense populariteit F1

Dit seizoen zal het circuit van Zandvoort waarschijnlijk haar volledige capaciteit mogen benutten. Door de populariteit van de sport in Nederland zoeken fans ook al in het buitenland naar kaartjes. 'Onze race was heel snel uitverkocht en de race in Spa is ook al nagenoeg uitverkocht. Je kan gewoon zien hoe erg de populariteit van de Formule 1 is gegroeid in de afgelopen jaren. Er gaan natuurlijk ook weer veel Nederlandse fans naar Oostenrijk en naar Hongarije. Bij de seizoensopener in Bahrein waren ook gewoon zeshonderd Nederlanders aanwezig. Dat hadden ze nog nooit gezien.'

Een deel van de populariteit van de sport is te danken aan de Netflix-serie Drive to Survive. Zandvoort speelde een kleine rol in de trailer van het vierde seizoen, maar uiteindelijk werd het circuit niet in beeld gebracht tijdens de afleveringen. 'Natuurlijk is elk moment dat wij als evenement in beeld zijn een mooi moment. Dat helpt onze ego wel weer een beetje. Maar het is niet alsof we niet genoeg positieve aandacht hebben gehad de afgelopen maanden. Overal in de wereld horen wij positieve geluiden', aldus Van Overdijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws