Grand Prix van Saoedi-Arabië werd 'wake-up call' volgens Bottas: 'Het moet echt beter' Formule 1
Formule 1

Grand Prix van Saoedi-Arabië werd 'wake-up call' volgens Bottas: 'Het moet echt beter'

Grand Prix van Saoedi-Arabië werd 'wake-up call' volgens Bottas: 'Het moet echt beter'

Het Stake F1 Team begon dramatisch slecht aan het seizoen van 2024, want Valtteri Bottas had zowel in Bahrein als Saoedi-Arabië problemen met de temperatuur van zijn banden. Hierdoor vielen beide races in de soep en bleef hij achter zonder punten, en volgens de Finse coureur was de tweede race in Jeddah dan ook een wake-up call. Het moet beter, en snel ook.

Bottas moest enkele jaren geleden zijn plekje bij Mercedes afstaan aan George Russell, en sindsdien probeert de Fin orde op zaken te stellen bij Stake F1. Het is echter geen makkelijke opdracht, want het team reed de afgelopen jaren in het achterveld rond en het blijkt heel lastig te zijn om dat gat binnen een mum van tijd te dichten. Tijdens de eerste twee raceweekenden van 2024 werd ook al duidelijk dat er dit seizoen nog werk aan de winkel zal zijn om vooruitgang te verwezenlijken.

Slechte pitstops vooral veroorzaakt door gebrekkig materiaal

‘De race in Jeddah was wel echt een wake-up call voor ons,’ benadrukte Bottas dan ook tegenover Speedweek. ‘We hebben natuurlijk pas twee Grands Prix achter de rug en we hebben nog wat onderdelen achter de hand, maar het moet echt beter. Niet alleen wat snelheid betreft, maar ook de uitvoering.’ Bottas doelde daarmee vooral op de maar liefst vijftig seconden durende pitstop in Jeddah. ‘Dat was al de tweede keer dat we problemen hadden, want de wielmoer kon ook deze keer niet goed op de bout worden geplaatst.’

De Fin reageerde logischerwijs stellig op het voorval: ‘We moeten dit echt oplossen, want alles wat we wel kunnen verbeteren zou tevergeefs zijn als we alle gewonnen tijd laten liggen tijdens de pitstops.’ Daar kwam ook nog bovenop dat het op temperatuur krijgen van de harde banden in Jeddah ook allesbehalve soepel verliep. ‘Pas na vijftien ronden had ik grip waar ik mee vooruit kon, maar toen was de mogelijkheid om alle verloren tijd in te halen al voorbij.’

Volgens teambaas Alessandro Alumni Bravi is het echter belangrijk om te benadrukken dat de langzame pitstops niet aan de monteurs liggen. ‘Dat heeft verder niets met hen te maken. We moeten er nu echt aan werken om het materiaal te verbeteren, want alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit nog een keer kan gebeuren.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws