Haas in 2024 | 'Haas zal, net als Stake F1 Team, veldopvulling gaan zijn' Formule 1
Formule 1

Haas in 2024 | 'Haas zal, net als Stake F1 Team, veldopvulling gaan zijn'

Haas in 2024 | 'Haas zal, net als Stake F1 Team, veldopvulling gaan zijn'

Haas kende in 2023 een bijzonder teleurstellend jaar, dat het team afsloot als tiende en laatste. Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen wisten slechts twaalf punten te scoren. Het was de Amerikaanse renstal dus niet gelukt om iets te vinden dat haar weg kon halen uit het achterveld. Daardoor zijn de verwachtingen voor het 2024-seizoen ook niet bijzonder hoog. Heeft het Haas-project überhaupt nog kans van slagen? We bespreken het met hoofdredacteuren Mike van Weert en Mark Hanselman.

De auto wilde niet, de bandenslijtage was constant te hoog, en de updates hadden weinig effect. Dat vat het 2023-seizoen van Haas een beetje samen. Met de rentree van Hülkenberg lagen er nog wel wat verwachtingen klaar dat het wat beter zou gaan met de Amerikaanse renstal, maar niets was minder waar. Het team van voormalig teambaas Guenther Steiner en eigenaar Gene Haas eindigde twee plekken lager dan in 2022 en scoorde ook nog eens 25 punten minder dan in 2022. Terwijl andere teams een stijgende lijn te pakken hadden, lijkt het erop dat het met Haas alleen maar bergafwaarts gaat. Een ander team dat ook achteruit is gegaan, is Stake F1 Team. In 2022 eindigde het nog op de zesde plek in het WK en scoorde het vijftien punten meer dan Haas, terwijl dat verschil vorig jaar slechts vier punten was. Zal de strijd om P9 dan tussen die twee teams gaan?

Van Weert verwacht dat Stake het toch wel slechter gaat doen dan Haas. 'Ik denk niet per se dat Haas het echt beter gaat doen, ik verwacht meer dat Stake F1 Team het minder gaat doen dan Haas', begint Van Weert. 'De Amerikaanse renstal heeft vorig jaar eigenlijk niks laten zien, behalve in een aantal kwalificaties. Toch denk ik dat er na de wisseling van de wacht mogelijk een frisse wind door het team waait. Met een paar goede kwalificaties en de ervaring van Hülkenberg en Magnussen kan Haas het al best ver schoppen. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu zijn in mijn ogen gewoon nog beperktere coureurs, ondanks dat Bottas bij Mercedes heeft gereden. Ik schat daardoor de kans hoger in dat Hülkenberg en Magnussen hier en daar wat puntjes kunnen pakken. Het zal wel gaan om een minimaal verschil hoor; Haas scoort iets van vijftien punten en Stake F1 Team twaalf.

Tekst gaat verder onder de foto.

Haas in 2024 | 'Haas zal, net als Stake F1 Team, veldopvulling gaan zijn'
De redactie verwacht dat het of P9 of P10 gaat worden voor Haas in 2023. (Bron: F1Maximaal.nl)

Niet iedereen is echter niet overtuigd dat Haas het beter kan doen dan de laatste plek in het kampioenschap. 'Haas heeft wat mij betreft de slag gemist in de Formule 1, qua professionalisering', neemt Hanselman over. 'Steeds meer teams hebben een duidelijk langetermijnplan geïntroduceerd sinds de introductie van het budgetplafond, en dat ontbreekt bij Haas gevoelsmatig nog. Dat ze in 2023 problemen qua bandenslijtage hadden, kan gebeuren, maar ze leken ook niet goed te begrijpen waar het door veroorzaakt werd, en dus wordt het ook lastig om het goed aan te pakken in 2024. Daarnaast komen er doorgaans nauwelijks upgrades, en als die er al komen, is het steeds weer de vraag of ze ook werken. Daarom vrees ik dat Haas niet de stap vooruit kan zetten, die door veel andere teams wel gezet zal worden.'

Hülkenberg heeft zichzelf bewezen in 2023

Voorafgaand aan het 2023 seizoen waren de redacteuren het er nog niet helemaal over eens of Hülkenberg kon imponeren tijdens het eerste seizoen van zijn comeback. Echter heeft hij wat dingen laten zien waardoor die overtuiging er nu wel is. 'Hülkenberg had een paar geweldige kwalificaties en hij is een stuk consistenter gebleken. Magnussen leek vorig jaar ook gewoon niet op de Magnussen die we gewend zijn', geeft Van Weert aan. 'Het was een beetje inspiratieloos vanaf zijn kant, maar zelfs al vindt hij zijn gretigheid terug, denk ik dat Hülkenberg beschikt over een betere kwalificatie- en racesnelheid. Had hem vorig jaar in de Aston Martin gezet en hij had waarschijnlijk zijn eerste podium in zijn carrière gepakt. Dat gaat bij Haas, mits er geen wonderen gebeuren, ook niet lukken.'

Dat de prestaties van Hülkenberg op zowel zaterdagen als zondagen worden aangekaart is ook zo gek niet. De Duitser won het kwalificatieduel van zijn teamgenoot met 15-7 en was verantwoordelijk voor negen van de twaalf punten van het team. 'Bij achterhoedeteams komen de beste kansen bij onvoorspelbare situaties, vooral qua weer. Daar heeft Hülkenberg regelmatig laten zien dat hij uitblinkt, bijvoorbeeld in de Canadese kwalificatie, of in Oostenrijk, maar zelfs al in zijn debuutjaar met de poleposition in Brazilië', zegt Hanselman. 'De Duitser is in de kwalificaties duidelijk sterker, en kan zo af en toe hopen op een positieve uitschieter. Wel moet ik zeggen dat Haas naar mijn mening toch weer op zoek moet naar jong talent. De enige twee dertigers in de Formule 1 zonder overwinning rijden namelijk bij Haas. Het coureursduo behoort qua talent niet tot de absolute top, brengt nauwelijks geld mee, en is al behoorlijk op leeftijd.'

Tekst gaat verder onder de foto.

f1maximaal haas coureurs 2024
De redactie gaat er unaniem vanuit dat Hülkenberg Magnussen opnieuw gaat verslaan in 2024. (Bron: F1Maximaal.nl)

Hoeveel invloed gaat het vertrek van Steiner hebben op Haas?

Op 10 januari kwam het nieuws naar buiten dat Haas-teambaas Guenther Steiner per direct het team moest verlaten. De goedlachse Italiaan moest na acht jaar aan het roer van Haas het veld ruimen. Steiner was door de jaren heen, door zijn uitspraken en grappige uitstraling, zowat een beroemdheid geworden in de paddock, en het droeg zeker bij aan de marketing van Haas. Ayao Komatsu neemt het stokje over voor het 2024-seizoen. 'Ik denk dat Komatsu het goed gaat doen bij Haas, maar ze zullen geduld moeten hebben', vermoedt Hanselman. 'Ik zie Komatsu als een minder ervaren en minder succesvolle versie van McLaren-teambaas Andrea Stella, een ingenieur die is doorgestroomd naar een rol als teambaas. Ik denk echter dat 2024 te vroeg komt om veel verschil te maken, maar ik denk dat het voor de prestaties wel een goede stap is geweest. Qua uitstraling moet Haas wel oppassen dat het niet nog meer een grijze muis in het veld wordt, nu de kleurrijke Steiner verdwenen is.'

Van Weert sluit zich daarbij aan. 'De merchandise-cijfers zullen wel omlaag gaan, denk ik zo. Voor de rest denk ik dat Haas geduldig moet zijn in het beoordelen van Ayao Komatsu, net zoals de rest van de Formule 1-wereld. Hij neemt een beetje een gebroken team over, wat Frédéric Vasseur ook deed vorig jaar. Achter de schermen zal er waarschijnlijk een hoop spelen, maar op het circuit verwacht ik de hand van Komatsu nog niet snel te zien. Zoals Guenther Steiner zelf al zei: de Formule 1 is geen voetbal. Het effect van personele wijzigingen ga je pas over een jaar, misschien zelfs twee jaar pas zien. Daarnaast heeft het team ook wel een beetje de hulp van Gene Haas nodig qua investeringen, als ik de geruchten moet geloven. Het wordt nog een zware kluif voor Komatsu.'

Tekst gaat verder onder de foto.

steiner qatar 2023 zaterdag
Steiner moest Haas voorafgaand aan het 2024-seizoen verlaten. (Foto: Haas F1 Media)

'Het Haas-project is eigenlijk al mislukt'

Toen de vraag aan tweevoudig Indy500-winnaar Arie Luyendyk werd gesteld, zei hij dat het aan Haas is om te overwegen of het de moeite waard is om in het Haas-project te blijven investeren. Is er überhaupt nog toekomst perspectief voor de Amerikaanse renstal? 'Het Haas-project is in mijn ogen eigenlijk al mislukt. Haas was in de eerste jaren nog de leuke underdog met leuke persoonlijkheden, maar nu is het een vleugellam team waarvan je weet dat het alleen maar meedoet om de punten als andere auto's in de muur staan', stelt Van Weert. 'Haas is, net zoals Stake F1 Team, gewoon veldopvulling. Ik hoop dan ook dat Andretti Autosport snel schakelt, nu de FOM de inschrijving van Andretti heeft afgewezen. Dat is de enige manier waarop het Haas-project slaagt, al is de naam dan nergens meer te vinden.'

Er wordt verwacht dat er geen grote stap zal worden gezet in 2024, ook met het oog op de nieuwe reglementen vanaf 2026. 'Ik denk dat het potentieel van Haas tot en met 2025 beperkt gaat zijn. Ik verwacht geen grote stap in 2024, en dan is het de vraag hoe lonend het nog is om de volledige focus op 2025 te leggen, met de nieuwe reglementen in 2026. Ik vrees dat Gene Haas en de investeerders dus een lange adem nodig gaan hebben', zegt Hanselman. 'Vanaf 2026 kan het wel beter gaan, maar ook bij de rechtstreekse concurrenten wordt er nu flink geïnvesteerd, dus Haas zal echt een goed plan moeten opzetten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws