Het balansprobleem dat Red Bull weg moet werken voor de kwalificatie in Turkije Formule 1
Formule 1

Het balansprobleem dat Red Bull weg moet werken voor de kwalificatie in Turkije

Het balansprobleem dat Red Bull weg moet werken voor de kwalificatie in Turkije

Red Bull Racing is het Grand Prix-weekend in Turkije beslist niet goed begonnen. Hoewel Sergio Perez redelijke rondetijden noteerde, liep het bij Max Verstappen in de soep. De Nederlander klaagde geregeld over balansproblemen, met een auto die in het midden van de bocht aan de achterkant onrustig werd. Wat is precies het probleem? En is dit een probleem dat weggewerkt moet worden voordat de Formule 1-coureurs 's middags het circuit opgaan?

Verstappen had het in de cockpit over een spontane snap (ook wel uitbraak, red.) die ontstond wanneer hij met name in de eerste sector de snelle bochten nam. In de data werd al snel duidelijk dat dit ook de sector is waar de Limburger het het lastigst heeft: maar liefst 0,3s van het gat van 0,4s naar titelrivaal Lewis Hamilton in de eerste vrije training werd verloren in die eerste sector. Het precieze probleem zit hem in het moment dat de RB16B de grip pakt in de bocht, en de onbalans aan de achterkant die hierin meespeelt.

Wanneer een coureur een bocht neemt, is in een ideaalwereld de bolide volledig in balans en wendbaar: stuur je in dan geeft de voorkant mee, evenals de achterkant, maar schiet die achterkant niet door. Doet de achterkant dat wel, dan kan die beweging van het achterste deel van de auto gebruikt worden om de auto om zijn as te laten draaien. Dat is dan ook een van de redenen dat bijvoorbeeld Charles Leclerc op vrijdag erg snel was, de Monegask houdt daar wel van en kan die onbalans naar zijn hand zetten.

Verstappen ervoer in Turkije een nerveuze achterkant, gevolgd door een voorkant die op aerodynamisch gebied niet helemaal lijkt te doen wat hij wil. De Limburger vindt het prettig als hij veel grip heeft aan de voorkant. Zo kan hij strak insturen, de auto snel positioneren en verliest hij zo min mogelijk tijd. In Turkije mist ook aan de voorkant die grip. Met het insturen geeft de auto niet mee, waarna de RB16B in het midden van de bocht aan de voorkant ineens wel aanslaat. Omdat die grip plotseling komt, neigt de bolide om te spinnen, zoals we tijdens de tweede vrije training bij Pierre Gasly ook al zagen. De Fransman ervoer exact hetzelfde probleem bij zusterteam AlphaTauri.

Onbalans kost Verstappen tijd

Die onbalans is vervelend, want bij het moeizame insturen verlies je tijd, en vanwege het corrigeren bij de exit ook. Tweemaal tijdsverlies dus in elke bocht waarin de balans niet oké is. Helmut Marko bij Auto, Motor und Sport: 'In een paar bochten zijn we dan ook veel tijd verloren ten opzichte van Mercedes.' Op rechte lijnsnelheid lijkt het verschil tussen Red Bull en Mercedes niet enorm groot. Sterker nog, het enige wat door de Red Bull-leiding benoemd is in de afgelopen dagen is de onbalans.

Hoe gaat Red Bull dit tackelen? De Oostenrijkse renstal heeft in de eerste trainingen al met verschillende achtervleugels gereden. Sergio Perez reed met een kleinere vleugel, wat tijd kost in de bochten, maar op de rechte stukken tijd oplevert. Vermoedelijk niet de geprefereerde oplossing op Istanbul Park, het circuit kent namelijk veel bochten en is niet per se kracht intensief. Red Bull-teambaas Christian Horner geeft aan dat het team echter wel naar de afstelling van de Mexicaan zal kijken in de zoektocht naar een betere balans: 'De auto zat gewoon niet in het juiste window.'

'We hebben wel al ideeën over wat we moeten veranderen', verzekerde hij. 'We hebben een aantal opties overgehouden aan de afstelling van Perez' auto. Het gaat niet alleen om downforce, maar ook mechanische grip', voegde hij daaraan toe. Hij voorspelde een lange nacht voor zijn ingenieurs en vermoedelijk is die er ook gekomen. De mechanische grip waar de teambaas het over heeft, is de grip die ontstaat middels de ophanging en het gebruik van de banden. Ook daar valt dus nog wat te winnen voor het team van Verstappen, dat naar eigen zeggen ook het verbeterde gripniveau van het Turkse circuit flink onderschat heeft.

Kan Red Bull nog ingrijpen?

De vraag is of Red Bull nog in kan grijpen, en dit op zaterdag moet. Aan de balans is flink geklust op de vrijdagavond, maar die balanswijzigingen die dus voor de zondag gemaakt zijn, kunnen niet meer getest worden. De derde vrije training is het asfalt spekglad en worden er regenbanden gebruikt. Op de tragere snelheden waarop dan gereden wordt, is het onmogelijk om de effectiviteit van de afstelling te vergelijken met die van de eerste twee vrije trainingen. Ook wordt een natte kwalificatie vermoed, wat betekent dat Red Bull eigenlijk met vraagtekens de zaterdagsessie in gaat.

Daarnaast is de onbalans die Red Bull ervaart op Istanbul Park ook een beetje te wijten aan het concept dat ze hanteren. De Red Bull, en de AlphaTauri ook, rijdt met een hoge rake. De achterkant van de auto ligt hoog, wat in winderige omstandigheden makkelijker voor onbalans zorgt dan bij teams die met een lage rake rijden, zoals Mercedes. Die wind staat er in Turkije. Het zou heel simpel gezegd dus zo kunnen zijn dat Red Bull dit weekend nou eenmaal een auto heeft die simpelweg niet zo goed presteert als de Mercedes W12. Als dit het geval is, gaat de Limburger een lange zondag tegemoet.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws