Horner wilde cultuur bij Red Bull veranderen: 'Werkten niet als collectief' Formule 1
Formule 1

Horner wilde cultuur bij Red Bull veranderen: 'Werkten niet als collectief'

Horner wilde cultuur bij Red Bull veranderen: 'Werkten niet als collectief'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft in een speciale editie van de podcast van Sky Sports F1 verteld over het tot stand komen van zijn carrière als manager, en gaf aan dat hij in de beginperiode van Red Bull meteen het roer om wilde gooien ten opzichte van de cultuur die tijdens de Jaguar-dagen gecreëerd was.

In gesprek met Nasser Hussain sprak Horner over zijn jeugd, waarbij de passie voor autosport al snel aanwezig was. 'Ik was altijd al gefascineerd door snelheid. Ik kon die passie met mijn vader delen, want hij werkte al in de auto-industrie en was gek op auto's', legt de Brit uit. 'Naarmate ik ouder werd, kon ik die passie met hem delen.'

Daarbij kwam ook de werkethiek ter sprake, die volgens Horner cruciaal was. 'Ik denk dat dit iets is dat je als persoon wel of niet hebt, maar het komt voort uit op hoe je opgevoed wordt. In de familie-omgeving waarin ik opgroeide, werd hard werken altijd gestimuleerd. Als je wat wil bereiken in het leven, moet je er hard voor werken. Mijn beide ouders hebben die waarden er bij mij en mijn twee broers ingeprent. Het is natuurlijk ook de vraag hoe je daarmee omgaat. Je moet zelf altijd naar meer willen streven.'

In eerste instantie probeerde Horner het maximaal haalbare als coureur te halen, en dat deed hij door een lening af te sluiten en zo voor zijn eigen raceteam in actie te komen. 'Ik had een goede jeugd, maar autosport was duur, en ik moest snel leren hoe ik het geld kon vinden om te racen en me op te werken in de verschillende opstapklassen, en sponsoren te vinden. Ik moest leren om mezelf en het team te etaleren.'

Als teambaas behoorde Horner wel tot de absolute top

Horner concludeerde uiteindelijk dat hij niet kon tippen aan het talent en de toewijding van coureurs als Juan Pablo Montoya, en besloot zijn helm aan de wilgen te hangen, en zich volledig te richten op zijn rol als teambaas. 'De Formule 1 was altijd al mijn doel. In eerste instantie vroeg ik me af of ik mijn team naar de Formule 1 kon loodsen', zegt Horner over zijn team, Arden International.

'Er waren bepaalde investeerders die bereid waren om te helpen. Bernie Ecclestone pushte me om het team van Eddie Jordan over te nemen. Eddie zat al een tijd in de Formule 1, en wilde ermee stoppen. Dat was dus het oorspronkelijke plan, maar daar kwam het nooit echt van, en toen die deur dichtging, ging er een andere deur open, toen Red Bull besloot om de sport te betreden door het team van Jaguar over te nemen, en nieuw management wilde introduceren', blikt de Brit terug.

'Ik werkte al nauw samen met het juniorprogramma van Red Bull, en toen ze me benaderden, was ik pas 31 jaar oud. Ze vroegen of ik interesse had om deel uit te maken van hun initiatief. Ik kon de passie van Dietrich Mateschitz zien, en zag aan de toewijding dat ze meer wilden doen dan alleen deelnemen. Toen ik de baan kreeg in 2005, was het eigenlijk een grotere versie van het raceteam dat ik al leidde', verklaart Horner over de uitdaging van het leiden van een Formule 1-team op jonge leeftijd.

Horner wilde cultuur veranderen

Horner wist al snel waar de sleutel tot succes lag. 'Het was gewoon een groter raceteam, en de mensen vormen het bepalende onderdeel van een team. Mensen zijn het meest waardevol binnen een team, als je ze als één groep kan laten samenwerken. Ik zag bij Red Bull dat veel afdelingen onafhankelijk van elkaar werkten, en niet als collectief. In de Jaguar-jaren was het een komen en gaan van mensen in het management.'

'Bij mij dachten ze waarschijnlijk: daar komt weer zo'n 31-jarig jongetje. Die zal het wel niet lang volhouden', lacht Horner, die inmiddels de langstzittende teambaas in de Formule 1 is. 'Het ging er dus om dat ik de harten van de mensen voor me won, en dat ik die cultuur wist te veranderen.' Daar slaagde Horner met vlag en wimpel in. Een jaar nadat Red Bull Racing opgericht werd, werd ontwerper Adrian Newey aangetrokken, en in 2010 werden de eerste wereldtitels veroverd, en inmiddels is Red Bull bezig aan een tweede dominante periode met Max Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws