Interview | ‘Wij dachten dat Verstappen, de regenkampioen, het wel even klaar zou spelen’ Formule 1
Formule 1

Interview | ‘Wij dachten dat Verstappen, de regenkampioen, het wel even klaar zou spelen’

Interview | ‘Wij dachten dat Verstappen, de regenkampioen, het wel even klaar zou spelen’

De zaterdag verliep voor Red Bull Racing en Max Verstappen niet zoals gewenst, en ook op zondag ging het niet naar behoren. Dat mocht de pret naast het circuit echter niet drukken, want de toeschouwers kregen een spektakel voorgeschoteld met regen, safety cars en een bloedstollend gevecht om de overwinning. Nederlandse Formule 1-fans Olivier, Emanuel en Micha Hamel reisden ook op zondag af naar Marina Bay Street Circuit, en delen op F1Maximaal.nl hun ervaring.

Het is niet onterecht om de uren voor de Grand Prix van Singapore 2022 chaotisch te noemen. Zo’n anderhalf uur voor het oorspronkelijke startmoment regende het pijpenstelen. Voor de drie fans, die nét arriveerden, was het een kwestie van de storm uitzitten. ‘Het was wel even shaken voordat wij aankwamen’, geeft Emanuel toe. ‘Wij liepen de metro uit en hebben even gewacht in het metrostation, omdat het zó hard regende. Een van ons drie had geen poncho, dus we zijn door de regen naar de tribune gerend en hebben we daar geschuild.’

‘Het stond daar helemaal vol met mensen die stonden te wachten totdat de regen ophield. Iedereen was half in paniek, want men dacht: zo gaat het helemaal niet door... Zo hard als het regende, doet het in Nederland nooit. Het was een tropische stortbui, en wij dachten dat dat water nooit meer weg zou lopen van de racebaan’, aldus Emanuel, die in twijfel trok of het evenement überhaupt nog gehouden zou worden.

Niet veel later boden de weergoden ze een antwoord: ‘Wij stonden er ongeveer tien, twintig minuten te wachten, waarna de stortbui overwaaide en het begon te miezeren. We liepen naar buiten en het regende nauwelijks meer. Op een groot beeld zagen we dat de start uitgesteld was en dat er nog geen starttijd vastgesteld was. Iedereen liep de tribune weer op, we gingen in de miezer zitten in onze poncho’s, ik had er inmiddels een gekocht. Onder luid gejuich werd er toen aangekondigd dat de race om vijf over negen zou starten.’

‘Wij dachten dat Verstappen, de regenkampioen, het wel even klaar zou spelen’

‘Emanuel en Micha waren bang dat het niet doorging, maar ik bleef positief’, zo zet Olivier de eerdergenoemde woorden van zijn broer even recht. ‘Zelfs in hevige regen weet je dat er best wat kans is dat het doorgaat.’ Oliviers voorgevoel bleek terecht, want een uur na de initiële starttijd doofden de lichten dan toch. ‘De race begon, wij dachten dat Verstappen, de regenkampioen, het wel even klaar zou spelen. Bij de start zag je hem echter ineens vier plekken verliezen. Wij dachten toen wel echt: shit, hij moet nu flink aanzetten.’

‘Intussen zagen we Sergio Pérez en Charles Leclerc alleen maar verder wegtrekken bij de rest van de coureurs’, herinnert de jongste van het stel zich. Op het circuit zijn de gaten tussen de rijders uiteraard makkelijker vast te stellen dan wanneer je een F1-race op televisie volgt. Olivier: ‘Pérez en Leclerc schoten voorbij, en twintig seconden later zag je Carlos Sainz en Lewis Hamilton pas langskomen. Nog eens twintig seconden later sukkelde de rest er maar achteraan, de Williams-coureurs, enzovoorts.’

Voor Max Verstappen werd het een race om te vergeten, maar Sergio Pérez mocht de felicitaties in ontvangst nemen.
Voor Max Verstappen werd het een race om te vergeten, maar Sergio Pérez mocht de felicitaties in ontvangst nemen.

‘De hoop kwam ineens helemaal terug’

Lang hoefde de Verstappen-fans in Singapore niet te wachten op spektakel: ‘Verstappen draaide warm en de hele Orange Army was ineens aan het schreeuwen. Plots haalde hij collega’s in en viel Fernando Alonso uit. De hoop kwam ineens terug, al helemaal toen die safety car het circuit opreed en ze weer wat dichter bij elkaar kwamen te liggen. Wij dachten dat het nog wel goed zou komen. Hij lag op een gegeven moment natuurlijk zesde en probeerde Lando Norris in te halen voor die vijfde plek. Iedereen weet wat er toen gebeurde, we dachten dat hij hem na een paar laps had, maar toen kwam die lock-up.’

‘Met de Nederlanders die naast ons zaten was het erg gezellig. Nederlandse fans waren er ook op zondag voldoende, en we waren wat aan het kletsen over of het nog kon, die overwinning pakken. Tegen het einde viel hij terug buiten de punten, en je zag dat hij steeds dichterbij kwam en naar die voorliggers toereed. De tijden kregen wij niet te zien, dus wij moesten puur op gezond verstand inschatten hoe ver hij er nog vanaf lag, en of hij binnen schootsafstand was. Jammer genoeg hebben we de meeste inhaalacties gemist, die gebeurden niet bij ons deel van de baan. Je voelde de spanning wel in die slotfase, want het was nog steeds afwachten of hij die middenvelders zou pakken of niet.’

Verstappens Mexicaanse teamgenoot werd na afloop uitgeroepen tot ‘Driver of the Day’, en volgens Olivier is dit volledig terecht: ‘Dat is zonder twijfel Checo. Leclerc jaagde hem op, maar hij trapte hem zó lekker door dat Leclerc hem niet meer kon pakken. Twee of drie ronden leek het nog gevaarlijk te worden, maar daarna reed hij hem er helemaal uit. Zelfs met een penalty hoefde hij de overwinning niet in te leveren.’

Singapore 2022 vanaf de tribune

Leefde het op de tribunes een beetje? ‘Vooral de battle van Checo en Leclerc leefde. Toen Hamilton en Verstappen elkaar tegenkwamen, voelde je de spanning op de tribunes ook nog wel, eigenlijk bij elke inhaalactie van Verstappen. Hij was natuurlijk degene die de meeste inhaalacties plaatste tijdens de hele race.’

‘Ook voor Ricciardo werd er trouwens luid gejuicht. Singapore ligt natuurlijk relatief dicht bij Australië, dus daar komen veel Ricciardo-fans op af. Mooi dus dat hij als vijfde eindigde’, vindt Olivier. ‘De helft van de stad liep dan ook in een Ricciardo-shirtje. Omdat hij zo hoog eindigde, was de sfeer ook goed. Tijdens de kwalificatie eindigde hij natuurlijk zeventiende, dus men vond het elke keer mooi wanneer hij weer een plekje won. De sfeer zat er wel écht lekker in.’

‘Ik zou Singapore zeker aanraden, het is een race waar je wel echt geweest moet zijn. Zeker met die nachtelijke sfeer, een vuurwerkshow op het einde, zo’n bruisende stad ’s avonds, dat is natuurlijk helemaal geweldig. Er werden droneshows opgevoerd, lichtshows en de festivals waren groot. Alleen het bier is erg duur, elf euro voor een biertje.’ Helaas is dat bij veel andere Formule 1-races ook het geval.

Een stukje Formule 1-circuit mee naar huis

De Formule 1 wijkt met haar Grands Prix steeds meer af van het pure organiseren van een race, maar probeert er op elke locatie echt een festival van te maken. Zandvoort is hier uiteraard een perfect voorbeeld van. Olivier: ‘Na afloop was er een toffe vuurwerkshow met een festival waar Green Day optrad. Men stond daar nog een beetje na te genieten van het evenement, en ging vervolgens in de lange rijen staan waarin mensen van het circuit liepen. Na de race mochten we op de baan lopen en via het circuit naar het festivalterrein. Dat was supergaaf. Ik heb als souvenirtje nog een steentje gepakt, een stukje asfalt van Marina Bay Street Circuit. Dat noem ik nou een mooi aandenken.’

Micha bezocht heel vroeger nog wel eens een Grand Prix, en is in de afgelopen jaren weer aangehaakt bij de Formule 1-gekte. ‘Ik heb twee keer in Zandvoort en één keer in Assen A1-racing gezien, maar dit is de eerste F1-wedstrijd waar ik ooit ben geweest. Wat mij opviel is dat het een multidimensionaal evenement is. Je kijkt naar de auto’s die toch eigenlijk best snel voorbijschieten, dat is heel vreemd, maar toch is dat zo.’

‘Tegelijkertijd kijk je op een scherm, naar wat er in de andere bochten gebeurt en naar de stand op het scherm. Ook zit je nog met mensen te praten over hoe het gaat, mensen houden informatie bij op de mobiel, én je hoort een commentaarstem die je informeert. Je bent er dus via zes kanalen en zintuigen bij betrokken. Je wordt twee uur lang helemaal volgetetterd met informatie die je zelf moet zien te verwerken. Het is wel hard werken, maar ook meesterlijk en heerlijk.’

‘Er liepen negenhonderd vrijwilligers op en rond het circuit, die werden uitgebreid bedankt. Dat vond ik erg sympathiek. Dat waren mensen die ook vaak zelf op eigen kosten erheen waren gereisd om vrijwilligerswerk te mogen doen. Daarin zie je ook al hoe zeer het leeft – dat mensen er graag bij zijn. Dat we het circuit op mochten na afloop was ook erg mooi. Het asfalt is nog warm als je er met je hand over gaat, ik vond dat wel meerwaarde hebben.’

Wat viel verder op?

Afsluitend richt Emanuel zich nog op wat wat hem betreft een van de hoogtepuntjes was van Singapore 2022 als toeschouwer. ‘Ik vond de bandenstrategieën heel spannend’, haalt hij aan. ‘Mercedes zette George Russell natuurlijk heel erg vroeg op de mediums toen het nog spekglad was. Dat achterkantje zag je al wegglijden toen hij de pitstraat uitreed, dat was geweldig om te zien. Na een tijdje reed hij gewoon volle seconden in op de rest. Dat was erg vermakelijk om te zien.’

‘Dat gevecht tussen Perez en Leclerc vond ik echt meesterlijk’, vult Micha aan. ‘Je zag echt dat Leclerc aan het vechten was en dat hij dichter en dichterbij kwam, om vervolgens weer af te zakken. Die snelste ronde ging ook de hele tijd heen en weer, je merkte dat ze echt steeds harder pushten en op zoek waren naar dat gaatje. Dat voorhoedegevecht was enorm spannend.’ Al met al dus een race om niet snel te vergeten, en voor de fans die overwegen om volgend jaar af te reizen naar Zuidoost-Azië: doen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws